O
Längst upp till höger i ett fasadmätarskåp från Garo sitter en plint märkt "Utg.huvudledning". Jag har hamnat i dispyt med elfirman jag tänkt anlita om huruvida denna verkligen skall användas. Saken är den att förr när en anläggningen i en villa dominerades av en huvudcentral och möjligtvis en eller flera undercentraler så kanske detta var rätt och riktigt och enda sättet. Idag är lite annorlunda i och med att det dels finns en DIN-skena för normkomponenter direkt i fasadmätarskåpet och dels blivit allt vanligare att ha flera huvudcentralen kopplade parallellt direkt ifrån mätarskåpet. Det är så jag skall de hat. Jag vill alltså koppla:

Mätarsäkringar --> Mätare --> Huvudbrytare --> Fördelningsplint (radplint) --> 4 x huvudledningar

Detta är enligt elfirman jag anlitat inte tillåtet, utan huvudledning måste anslutas på plinten. Jag skulle kunna acceptera:

Mätarsäkring --> Mätara --> Huvudbrytare --> Huvudplint --> Fördelningsplint (radplint) --> 4 x huvudleningar

Men inte det heller är tillåtet. Att använda radplint i skåpet är inte tillåtet över huvudet taget enligt dem. Jag däremot tycker tvärt om att en korrekt dimensionerad radplintlösning är en betydligt bättre lösning än att lägga fem ledare under varje klämma i plinten.

Är det verkligen som det hävar eller måste jag byta elfirma?
Vi pratar liten firma med en gubbe som är betydligt äldre än nuvarande lagstiftning.

Varför inte sprida utgående kablar från huvudplinten?

Det är inget fel på något av dina förslag det första rimligtvis bättre med en mindre onödig punkt i kedjan. Inget av det har att göra med tillåtet/otillåtet så du får försöka resonera vänligt med gubben och kanske få ur honom vad han menar.

• Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Byt firma.
Eller be dom ringa mig så ska jag berätta hur det är.

Ditt första förslag är bäst.
Jag har själv i princip som ditt andra förslag, men det är sämre, så det är på min todo-listan att koppla om, det kommer ske vilket år som helst nu.

Redigerat:
Jag har lite svårt att tro att det skulle vara förbjudet med en huvudfördelningsplint; vad blir fördelen med en decimeterlång "huvudledning" från huvudplinten till fördelningsplinten?
Håller alla utgående ledningar tillräcklig area för att inte behöva säkra av någon i skåpet?

Mikael_L
Först kan du be dom berätta på vad för något som de baserar sin åsikt på.

TS kan ju börja med att visa radklämmorna/plintarna vid servisanslutningen så inkonsekvensen blir tydlig.

• Haha
Oldfart
  • Laddar…
Plinten för utgående huvudledning i moderna fasadmätarskåp är ju gjord för att ansluta flera kablar under.
Det är ju bara att titta på konstruktionen så ser man hur det är tänkt.

Vi har följande plint i vårt Garo mätarskåp, GIM,

Interiör av ett Garo mätarskåp med en plint och anslutna färgkodade elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

såhär ser det ut hos oss.

O
Fotografen Fotografen skrev:
Håller alla utgående ledningar tillräcklig area för att inte behöva säkra av någon i skåpet?
Ja. Allt är N1XV 5G6.
Demmpa Demmpa skrev:
Varför inte sprida utgående kablar från huvudplinten?
Demmpa Demmpa skrev:
Vi har följande plint i vårt Garo mätarskåp, GIM,
såhär ser det ut hos oss.
Det ser ut som du bara har en huvudledning som sitter längst till höger. Då blir det smidigt, rent och snyggt. Tänk dig istället att du har 4-5 stycken NX1V 5G6 som kommer in ovanifrån utspridda över hela skåpet bredd. Att dra allihop längst till höger och sedan pilla in samtliga under samma plintar blir lite för mycket av ett ormbo för min smak.

Sen kan jag tillägga att det löste sig när han väl var på plats. Om det beror på att han inte förstod vad jag försökte beskriva på telefon, om det berodde på min pedagogiska förklaring och goda val material, eller om det var att vi gick igenom det över en kaffe och en vetelängd låter jag vara osagt! ;-)

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.