Har skaffat en laddhybrid (Skoda Superb IV) och vill ladda den hemma i mitt 60-talsradhus. Vågar jag testa direkt i väggen? Elcentralen är av gamla typen med porslinssäkringar. Eller ska jag satsa på laddbox?

Satsa på laddbox men tills den är på plats kan du ställa ner laddströmmen till 6A och ladda från ett eluttag i gott skick.

Om du har ett färskt uttag av god kvalitet så fungerar det bra även med högre laddström.

Men har du jordfelsbrytare?

Elskåp med säkringar och en jordfelsbrytare i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ställer man ner laddströmmen? Ja, tror att jag har jordfelsbrytare... (se bild).

Laddströmmen ställer du in i bilen.

Det ser ut som en enfas jordfelsbrytare. Men den kanske är kopplad till det uttaget du tänkte använda?
Det är ju bara att slå av den för att testa om det är det uttaget

Laddströmmen styrs av en klump på laddkabeln. På vissa går den att ställa in, på andra är den fast.

Enkelt uttryckt så är det bilen som reglerar laddströmmen till batteriet. Men den får signaler från laddboxen, eller klumpen på kabeln, om hur mycket ström den får ta.

Jordfeksbrytaren vi ser på bilden är en enfas jordfelsbrytare. Den skyddar bara en grupp. Det kan vara ett badrum, eller kanske ett utomhusuttag. Du får väl bryta jordfelsbrytaren och se om ladduttaget blir strömlöst.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Laddströmmen ställer du in i bilen.
Aha.. Visste inte att man kan ställa det i bilen också (inte på min Volvo iallafall).

H hempularen skrev:
Laddströmmen styrs av en klump på laddkabeln. På vissa går den att ställa in, på andra är den fast.

Enkelt uttryckt så är det bilen som reglerar laddströmmen till batteriet. Men den får signaler från laddboxen, eller klumpen på kabeln, om hur mycket ström den får ta.

Jordfeksbrytaren vi ser på bilden är en enfas jordfelsbrytare. Den skyddar bara en grupp. Det kan vara ett badrum, eller kanske ett utomhusuttag. Du får väl bryta jordfelsbrytaren och se om ladduttaget blir strömlöst.
Ok tack. Misstänkte att jordfelsbrytaren var begränsad. Får ta hit elektriker.

H hempularen skrev:
Aha.. Visste inte att man kan ställa det i bilen också (inte på min Volvo iallafall).
Jag utgår från att Skoda har samma som Volkswagen i detta fallet.

B Blander skrev:
Ok tack. Misstänkte att jordfelsbrytaren var begränsad. Får ta hit elektriker.
Du kan ju kolla om den skyddar uttaget du tänker använda.

Historiskt så blev det krav på jordfelsbrytare på utomhus uttag ngn. gång tidigt 90 tal, tror jag. Samtidigt blev det tillåtet med uttag i badrum, under förutsättning att de skyddas av jordfelsbrytare. Innan dess var uttag totalförbjudna i badrum. Undantag rakapparatsuttag, som på den tiden hade en inbyggd isolertransformator (kan inte leda ström mot jord).

B Blander skrev:
[bild] Hur ställer man ner laddströmmen? Ja, tror att jag har jordfelsbrytare... (se bild).
Imponerande mängd säkringar med tanke på att det är ett äldre radhus.

Vad är burken med en ensam säkring?

Z ZipLock skrev:
Imponerande mängd säkringar med tanke på att det är ett äldre radhus.

Vad är burken med en ensam säkring?
ingen aning...

Burken är en transformator den kan vara eller ha varit till någon värmekabel eller takvärme i våtutrymme osv som var vanligt under en tid 60-70-tal. Fin central du har där och inte fullbelagd heller var rädd om den och du kan enkelt komplettera med fler JFB så du får skydd i större delar än du har nu. Har du eller har haft direktelvärme eftersom det är mycket säkringar och delat i flera centraler.

Nu har jag haft elektriker här. Har inte jordfelsbryt som behövs.
Alt 1) 4 000 för ett nytt vanligt uttag med jordfelsbrytare.
Alt 2) 18 000 för laddbox (minus bidrag, så 9000 i praktiken).
Alt 3) 7 500 för att byta elcentralen (då får man ju jordfelsbrytning på befintliga utomhusuttaget).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.