Hej,

Jag hade nyss en armatur med en trearmad spot, en sådan som man ersätter lampkomtakten med när man monterar. Nu var det dags för dottern att byta och då till en vanlig armatur som hänger rakt ned. Jag återplacerade då lampkontakten i taket, men nu har jag problem.

Nya armaturen hade en halogenglödlampa i och bekymret då var att den lös lite hela tiden, även när strömbrytaren var av. Testade att byta glödlampan till en LED-lampa och då var den förvisso släckt när strömbrytaren var av, men istället blinkade den när den var tänd, eller snarare flimrade är väl ett bättre ord.

Satte dit en annan taklampa som satt i köket för att testa att det inte var något med nya lampan, men samma sak där, halogenlampan lös lite hela tiden även när strömbrytaren var av.

Så, vad fan har jag ställt till med...?
 
Hej,
kan vi börja med att mäta med en spänningsprovare i uttaget när du har släckt resp tänt?
 
Alltså herregud, jag är novis på detta, men här är vad jag kom fram till och är väl medveten om att jag missuppfattat hur jag borde gjort.

Men jag mätte spänning växelström med multimetern och när strömbrytare är på så får jag 230 V i uttaget. Slår jag av strömbrytaren så har jag 205 V. Är detta öht rimligt...?
 
A
Hur många trådar har du i taket? Kan det ha blivit en förväxling när du kopplade bort spotlightarmaturen och kopplade in lamputtaget?
Mellan vilka trådar mäter du?
 
A Emil_K skrev:
Hur många trådar har du i taket? Kan det ha blivit en förväxling när du kopplade bort spotlightarmaturen och kopplade in lamputtaget?
Mellan vilka trådar mäter du?

Jag har blå, brun och gul/grön. Spänningen mätt mellan blå och brun.
 
Kan vara så att jag mäter fel? Är det strömstyrka man mäter när man seriekopplar kanske. Spänningen kanske man inte kan mäta mellan två kablar genom att sluta mellan dem...?

Jag har inte svart bälte i multimeteranvändning som ni kanske märker.
 
Nej mät ingen ström, bara spänning.

Ditt symptom trotsar all logik. Det låter som att du har förväxlat halogen med LED i din beskrivning. Finns det en dimmer med i kretsen? Din mätning av 205 V är dock helt i sin ordning, det får man när man mäter med en digital multimeter utan belastning i kretsen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej mät ingen ström, bara spänning.

Ditt symptom trotsar all logik. Det låter som att du har förväxlat halogen med LED i din beskrivning. Finns det en dimmer med i kretsen? Din mätning av 205 V är dock helt i sin ordning, det får man när man mäter med en digital multimeter utan belastning i kretsen.
Nej, inge förväxling. Halogenlampan lös, väldigt svagt, när strömbrytaren var av. Inte hela tiden, men under perioder (dottern uppskattade inte när den gjorde det på natten...). Och, som sagt, LED-lampan är släckt när strömbrytare är av, men flimrar när den är tänd.

Yes, det finns en dimmer med.

Något annat jag kan testa...?
 

Bästa svaret

N Nilfons skrev:
Yes, det finns en dimmer med.
Detta förklara en del. Dimmer tillsammans med LED är en mindre vetenskap men kort kan man säga att dels måste LED-lampan vara dimbar och dels måste dimmer och LED-lampa passa ihop. Är dessa två saker uppfyllda kan man ofta få det att fungera åtminstone halvbra. Flimrande LED-lampa låter som ett typiskt fel om ovan krav inte är uppfyllda.

Varför halogenlampan skulle lysa med avstängd dimmer förstår jag dock inte riktigt. Vet du vad det är för modell av dimmer? Kan du ta bilder, både på dimmern och halogenlampan.

Och som sagt, ge dig inte på att mäta ström/Ampere. Stor risk att ditt instrument "exploderar" om du inte vet vad du gör.
 
  • Gilla
Nilfons och 1 till
  • Laddar…
Nästa naturliga steg är då att koppla förbi denna dimmer så att det endast är en mekaniskt strömbrytare i kretsen och se vad som händer. Dimmern kanske läcker på något outgrundligt sätt som gör att halogen lyser medan LED förblir släckt. Om det inte gör skillnad, då får vi titta på ledningsförläggningen, vad som finns i rören mellan strömbrytare och lampa, om det finns obrutna fasledare där.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Detta förklara en del. Dimmer tillsammans med LED är en mindre vetenskap men kort kan man säga att dels måste LED-lampan vara dimbar och dels måste dimmer och LED-lampa passa ihop. Är dessa två saker uppfyllda kan man ofta få det att fungera åtminstone halvbra. Flimrande LED-lampa låter som ett typiskt fel om ovan krav inte är uppfyllda.

Varför halogenlampan skulle lysa med avstängd dimmer förstår jag dock inte riktigt. Vet du vad det är för modell av dimmer? Kan du ta bilder, både på dimmern och halogenlampan.

Och som sagt, ge dig inte på att mäta ström/Ampere. Stor risk att ditt instrument "exploderar" om du inte vet vad du gör.
Jag visste inte om det där med problematiken med LED och dimmer, tvärtom trodde jag att det var bästa alternativet för en dimmer.

Köpte ny led-lampa nu som uttryckligen skulle funka för dimmers och nu funkar allt som det skall.

Dimmern är en sort där själva dimmereglaget lyser när lampan är släckt. Kanske att det är det som gör att det är lite spänning kvar även när strömbrytaren egentligen är av, och att det gör att halogenen lyser lite svagt? Ja, ni hör ju, jag gissar fritt.

Å andra sidan, nu när det funkar med LED så kommer jag inte gå till botten med halogenproblemet.

Tack för hjälpen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.