Jag bytte fläkt i badrummet igår, från en gammal Pax till en ny Fresh Sky. Det var dock för korta FK som stack ut ur flexslangen i väggen (för kort kapade för att passa den gamla fläkten), så det är omöjligt att ansluta den nya. Jag skarvade därför med Wagos och vidare till fläktens anslutning. Kändes inte optimalt.

Fläkten sitter på vägg alldeles under taket nära duschen. Den har en del gummipackningar här och där, men är ju knappast vattentät om ens vattentålig. Kretskort och elanslutning ligger i en "låda" med snäpp-lock, men har inga packningar annat än där kabeln går in, så skulle man spruta vatten direkt på fläkten skulle det nog inte vara något vidare, oavsett wagos eller inte...

Fråga: Är detta helt uppåt väggarna? Är det enda vettiga att dra ny FK som är längre?

• Nyinstallerad Fresh Sky fläkt i badrum med Wago-skarvar och öppen elanslutningslåda under taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inget problem i detta.

• Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
Tack för kommentar. Jag tänkte att det skulle ha varit olämpligt i ett våtutrymme. Men den sitter som sagt högt och konstruktionen är väl som en form av kopplingsdosa, om än inte vattentät.

Kungen_283746 Kungen_283746 skrev:
Är detta helt uppåt väggarna? Är det enda vettiga att dra ny FK som är längre?
E etompau skrev:
Ser inget problem i detta.
Jag ser heller inga problem men är det kort bit och "skitenkelt" att byta FKn så varför inte? Hur som helst ska man nog inte rikta duschen direkt mot fläkten vare sig det finns extra skarvar där eller ej. :)

• Gilla
Kungen_283746
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.