3 210 läst ·
24 svar
3k läst
24 svar
Rekommendation skymningsrelä
Sida 1 av 2
Jag skall byta ut mitt gaml fula, nu när jag har nymålad vägg. Befintlig sitter med fyrtrådig kabel, (blå, brun, svart, svartvit) men tror det bara är 3 som används i sensorn? Spelar det någon roll var det sitter, höjd över mark eller sida på huset?
Vad rekommenderar ni för modell (som inte behöver jordas då).
Vad rekommenderar ni för modell (som inte behöver jordas då).
Måla in det i väggens färg så syns det inte. Och du kan sätta det vart du vill men helst så pass högt att det är lite besvärligt att nå för "allmänheten". och jag gillar Elko FC16. Enkelt att koppla, enkelt att ställa ljusnivån, hög kvalitet.
Beroende på om det sitter på "skuggsidan" eller "ljusa sidan" får man givetvis anpassa justeringen så det tänds och släcks vid önskad nivå. Kan ju även finnas "geografiska olämpligheter" typ gatubelysning som man inte vill att ljussensorn ska känna av.M -MH- skrev:
Jag har några för runt halva priset som funkat bra i "många" år om du vill ha billigare. Om de är lika bra som de @elmont föreslår vet jag inte. Jag vet heller inte om specifikationerna är likvärdiga. Det enda jag egentligen vet är att de är billigare och fungerat bra för mig.M -MH- skrev:
Nämner dessa här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/styrning-av-utomhusbelysning.389845/#post-3855516
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
https://www.plejd.com/sv-se/produkter/CTR-01
Monteras bakom strömbrytaren till utebelysningen
Tar dock ej hänsyn till om det är mycket mörka moln ute
Monteras bakom strömbrytaren till utebelysningen
Tar dock ej hänsyn till om det är mycket mörka moln ute
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Ja men det är ju precis därför man har ett skymningsrelä, för att slippa "vara vaktmästare" och bry sig.Tomture61 skrev:
Och det är det jag menar är fördelen med ett skymningsrelä. Det bryr sig bara om hur ljust det faktiskt är, inte hur ljust det "borde" vara.Tomture61 skrev:
Ja det kan dom säkert och de har säkert toppenprodukter men i just detta fall vill i alla fall jag ha det "skitsimpelt".Tomture61 skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 202 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 202 inlägg
Om det helt plötsligt skulle bli extremt mulet / mörkt väder så öppnar jag mobilen och tänder lamporna på mitt hus , vart jag vill i värden .
Vi kan säker hålla på och skriva om vilket som är bäst i en evighet .
Men för mig passar det utmärkt med elektronik bakom strömbrytaren .
Behöver enbart en manick som är 46 x 46 x 18 mm som jag även kan programmera att släcka ljuset mitt i natten .
Vi kan säker hålla på och skriva om vilket som är bäst i en evighet .
Men för mig passar det utmärkt med elektronik bakom strömbrytaren .
Behöver enbart en manick som är 46 x 46 x 18 mm som jag även kan programmera att släcka ljuset mitt i natten .
Tomture61 skrev:
Men nu blev du ju vaktmästare.Tomture61 skrev:
Men du har rätt. Vi släpper detta och konstaterar att båda lösningarna fungerar om än på lite olika sätt med sina olika för- och nackdelar. Vad som passar var och en bäst är naturligtvis helt fritt att välja!
Använder både astroursfunktion samt skymningsrelä för styrning av utebelysning på olika fastigheter.
Visst, skymningsreläet ger en bättre funktion vid varierande ljusnivå, men personligen tycker jag att det spelar liten roll de få minuter det kan diffa på vid mulet väder när astrouret tänder.
Använder där ca 20-25 minuters tändning efter solnedgång.
Visst, skymningsreläet ger en bättre funktion vid varierande ljusnivå, men personligen tycker jag att det spelar liten roll de få minuter det kan diffa på vid mulet väder när astrouret tänder.
Använder där ca 20-25 minuters tändning efter solnedgång.
Ja jag håller jag med om att det kvittar i praktiken. Men visst har astrour någon form av klocka som åtminstone någon gång måste ställas? Det är nog det jag ogillar mest. Alla dessa meningslösa klockor som finns i numera snart sagt varenda pryl och alla ska ställas på de mest obegripliga sätt, och därför alltid visar fel. Dessutom verkar manualerna till dessa prylar vara gjorda av självförstörande material för jag hittar då aldrig dem när de behövs.E etompau skrev:
