Hej el-vänner
Håller på att sätta innertak på öv.
Elektrikern var visst rätt glad i att placera dosor, känner att jag inte behöver fyra st på ena sidan, men innan jag lägger tak över två av dem undrar jag ifall det är något jag behöver göra, kablar som behöver kopplas samman? Så jag slipper skruva ner halva taket när han kommer tillbaka. Jösses vad lite man vet..
Mvh ❤️
Håller på att sätta innertak på öv.
Elektrikern var visst rätt glad i att placera dosor, känner att jag inte behöver fyra st på ena sidan, men innan jag lägger tak över två av dem undrar jag ifall det är något jag behöver göra, kablar som behöver kopplas samman? Så jag slipper skruva ner halva taket när han kommer tillbaka. Jösses vad lite man vet..
Mvh ❤️
Är det renovering eller nybygge?
Har ni diskuterat var ni vill ha takbelysningen?
Vad är det för rum/utrymme?
Hur stort är utrymmet?
Ena takdosan sitter inte symmetriskt med dom andra.
Precis som @Matten skriver så får inte någon (tak)dosa bli överbyggd, sedan så lär takdosan sticka ner så långt så att det måste göras hål i takplattan för att få dit takplattan.
Har ni diskuterat var ni vill ha takbelysningen?
Vad är det för rum/utrymme?
Hur stort är utrymmet?
Ena takdosan sitter inte symmetriskt med dom andra.
Precis som @Matten skriver så får inte någon (tak)dosa bli överbyggd, sedan så lär takdosan sticka ner så långt så att det måste göras hål i takplattan för att få dit takplattan.
Det är nybygge. Allrummet är ca 50 m2 gissar jag. Nej det var lika illa på andra sidan, så jag fick flytta dem för att det skulle se snyggt ut. När han var här pekade jag lite vad jag tänkt, sen gav jag mig av. Har varit massa annat så det här har inte blivit ett problem förrän nu.
Tack för svar. Anade det. Jag får ringa honom och be han ta bort ett par.
Det är väl till LED-spotta i taket!
Oavsett vad det är till för, spottar eller uttag så bör dom sitta symmetriskt för att tilltala estetiskt för ögat.
Att sätta eluttag för taklampor är svårt då dom garanterat hamnar 80cm fel i förhållande till var bordet kommer att vara.
Det ser ut som 4 trådar = obruten grupp+ 1 tändtråd eller 2 tändtrådar + nolla och skyddsjord.
Att sätta eluttag för taklampor är svårt då dom garanterat hamnar 80cm fel i förhållande till var bordet kommer att vara.
Det ser ut som 4 trådar = obruten grupp+ 1 tändtråd eller 2 tändtrådar + nolla och skyddsjord.
Det är ett modulhus, det var bara badrum samt tvättstuga som var klart på insidan. Resten har jag gjort med Timells Hemmasnickarbibeln i högsta hugg
därav fick jag göra lite som jag ville med placering av rum och vart jag ville ha uttagen.
På motsatt sida blev jag nöjd efter att ha flyttat dosorna, satte en i mitten av trappen, samt en i mitten av fönstret. Var noga med att den skulle Komma i mitten av takpanelen med, så de är jag nöjd med.
Det är som sagt andra jag inte blir riktigt klok på hur det var tänkt och har egentligen inte grubblat över det förrän nu och inser nu att det är något jag borde ha gjort.. Men det blir väl att få någon att komma hit och ordna innan det är ”för sent”.
På motsatt sida blev jag nöjd efter att ha flyttat dosorna, satte en i mitten av trappen, samt en i mitten av fönstret. Var noga med att den skulle Komma i mitten av takpanelen med, så de är jag nöjd med.
Det är som sagt andra jag inte blir riktigt klok på hur det var tänkt och har egentligen inte grubblat över det förrän nu och inser nu att det är något jag borde ha gjort.. Men det blir väl att få någon att komma hit och ordna innan det är ”för sent”.
Om an inte vet i förväg var och vilka brytare som skall styra vad, så kan man installera fördragen rör med 1 grupp +2 tändtrådar lite dyrare c:a 14 kr/meter +moms https://www.elkanalen.se/produkter/sveflex-16hf-fq-5g15-trapp/
Då behöver man inte tänka i förväg var man skall tända/släcka samt var dimmer skall placeras, det finns alltid styrtråd samt tändtråd tillgänglig i alla dosor.
Glöm inte miljöbelysning i vägguttag med delad brunn, den nedre styrs från ett astrour (PLEJD) som tänder fönsterlampor/julgranen punktbelysning vid solnedgång.
Då behöver man inte tänka i förväg var man skall tända/släcka samt var dimmer skall placeras, det finns alltid styrtråd samt tändtråd tillgänglig i alla dosor.
Glöm inte miljöbelysning i vägguttag med delad brunn, den nedre styrs från ett astrour (PLEJD) som tänder fönsterlampor/julgranen punktbelysning vid solnedgång.
Synd att du bor i SkåneL Leif i Skåne skrev:Om an inte vet i förväg var och vilka brytare som skall styra vad, så kan man installera fördragen rör med 1 grupp +2 tändtrådar lite dyrare c:a 14 kr/meter +moms [länk]
Klicka här för att svara