Kanske helt fel forum att ställa denna fråga men om någon har kunskap om detta, jag har skaffat en gammal militärcykel dock funkar inte dynamon dvs får varken ljus i fram eller baklykta. Har bytt båda kablar till båda lampor, funkar fortfarande inte. Har alltså en sladd till vardera lampa som sedan kopplas in i dynamon som har ett uttag/pol.

Börjar misstänka att dynamon har säckat ihop men har dock ingen instrument att mäta ifall det kommer ström från dynamon.

Nån som kan veta vad felet kan vara utöver ev. Trasig dynamo?
 
Dynamo, sladdar, lampan, kontaktytor.

Det här är ett ypperligt tillfälle för dig att skaffa en multimeter! ;)
 
kom dock ihåg jordningar också............
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det här är ett ypperligt tillfälle för dig att skaffa en multimeter! ;)
Eller batteribelysning så slipper du dynamoeländet. ;)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
kom dock ihåg jordningar också............
Precis men om jag fattar det rätt så är ramen jordningen som sluter fasen. Men jag ska väl inte behöva en tredje sladd in i ramen eftersom dynamon redan sitter fastskruvad i framgaffel? Eller hur jordar man på annat sätt?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Dynamo, sladdar, lampan, kontaktytor.

Det här är ett ypperligt tillfälle för dig att skaffa en multimeter! ;)
Ja egentligen är det ju de, blir väl å åka å köpa en
 
Alfredo Alfredo skrev:
Eller batteribelysning så slipper du dynamoeländet. ;)
Haha helt sant, dock vill jag få igång dynamon för det är roligt att mecka med eländet
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P PetrusW skrev:
så är ramen jordningen
Japp, men det gäller att allt har god kontakt. Exempelvis dynamon med ramen, glödlampan med lamphuset, lamphuset med ramen och så vidare. Färg, rost, skit med mera kan göra att det blir "dålig jordning".
 
Du kan ju tillfälligt ersätta dynamon med ett batteri så vet du lite mer om var felet ligger.
 
  • Gilla
PetrusW och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Eller batteribelysning så slipper du dynamoeländet. ;)
Så att man står där utan lyse när men behöer det, nej tack... Däremot kanske det är ett bra tillfälle att skaffa en navdynamo, 500 spänn på biltema och så mycket enklare att cykla med.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Japp, men det gäller att allt har god kontakt. Exempelvis dynamon med ramen, glödlampan med lamphuset, lamphuset med ramen och så vidare. Färg, rost, skit med mera kan göra att det blir "dålig jordning".
Ahh får prova skrapa av lite färg å rengöra runt om och prova sen
 
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan ju tillfälligt ersätta dynamon med ett batteri så vet du lite mer om var felet ligger.
Bra ide, står på glödlampan vilken spänning de vill ha, har för mig 5v är det vanliga, så ett 9v batteri kommer göra att de lyser starkt om de funkar.
 
H hapazard skrev:
Bra ide, står på glödlampan vilken spänning de vill ha, har för mig 5v är det vanliga, så ett 9v batteri kommer göra att de lyser starkt om de funkar.
Jag vet inte vilken överspänning en cykelglödlampa tål men 9 Volt är nästan dubbla märkspänningen och risken är att den lyser starkt men ack så kort. :cry: Någon annan kanske vet mer vad de klarar.

Ett batteri på 4,5 V är nog säkrare om du råkar ha ett:

Ett 4,5 volts VARTA High Energy alkaliskt batteri med två synliga anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själv har jag nog inte sett dessa i verkligheten på många år och även bilden är snodd från http://www.radiomuseum.org :crysmile:
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte vilken överspänning en cykelglödlampa tål men 9 Volt är nästan dubbla märkspänningen och risken är att den lyser starkt men ack så kort. :cry: Någon annan kanske vet mer vad de klarar.

Ett batteri på 4,5 V är nog säkrare om du råkar ha ett:

[bild]

Själv har jag nog inte sett dessa i verkligheten på många år och även bilden är snodd från [länk] :crysmile:

Det klarar de fint, några sekunder :) (lagom för felsökning) Ett 9v batteri har fördelen att det är behändigt och lätttillgängligt. Ett annat alternativ är kanske om man har någon gammal mobilladdare som ligger och skräpar, klipp kontakten och ta fram trådarna så har man en fin liten spänningskälla på sisådär 5v.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Om man kör med 9 V, så föreslår jag att man kopplar det mellan kabeln till framlyset och kabeln till baklyset. Lamporna har ju olika effekt, men åtminstone bakljuset borde lysa något och visa på att kretsen är sluten, när de är kopplade i serie.
 
  • Gilla
spec101
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.