1 518 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Byte av brytare mot dimmer
En relativt enkel fråga för de insatta.
Har idag en brytare som jag vill byta ut mot en Dimmer. Befintligt brytare är en tvåknappsbrytare monterad i en dubbelram. Märket är Simon 54 Premium vit och har förstått att jag bör använda samma fabrikat i detta fall. Har hittat följande Dimmerbrytare
SIMON Dimmer Simon 54 20-500W el.trafo-230V
Kontakt Simon 54 Premium Dimmer LED med trappfunktion
Helst vill jag ha en LED dimmer för att vara framtidssäker. Men jag fick till svar att LED dimmern inte kan dimma lyskällor av halogen. Idag använder jag taklampan Sarfatti med 15W halogen lampor, så ur den synvinkeln blir det problematiskt. Den första dimmern har i sin beskrivning att den kan användas för "utvalda LED produkter" Men vet inte riktigt vad det innebär?
Har idag en brytare som jag vill byta ut mot en Dimmer. Befintligt brytare är en tvåknappsbrytare monterad i en dubbelram. Märket är Simon 54 Premium vit och har förstått att jag bör använda samma fabrikat i detta fall. Har hittat följande Dimmerbrytare
SIMON Dimmer Simon 54 20-500W el.trafo-230V
Kontakt Simon 54 Premium Dimmer LED med trappfunktion
Helst vill jag ha en LED dimmer för att vara framtidssäker. Men jag fick till svar att LED dimmern inte kan dimma lyskällor av halogen. Idag använder jag taklampan Sarfatti med 15W halogen lampor, så ur den synvinkeln blir det problematiskt. Den första dimmern har i sin beskrivning att den kan användas för "utvalda LED produkter" Men vet inte riktigt vad det innebär?
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om du har två knappar på brytaren idag, hur tänker du hantera det?
Det vet nog knappt någon annan heller. Kombinationen av LED och dimmer är en djungel och kort kan man säga att ljuskälla och dimmer måste passa ihop för att det ska fungera (halv-)bra.S Styler skrev:
Det är en bra fråga. Kan bli aktuellt att koppla om i dosan så dimmern endast hanterar taklampan och övriga knappar hanterar de andra takkontakterna som jag har.H hempularen skrev:
Får ställa frågan till butiken eller leverantören. Håller med om att detta inte är helt tydligt.Alfredo skrev:
Klicka här för att svara