Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vid märkning intern/extern kopplar man in jord nolla fas om man ska köra 230v.
vid 400v så är det jord, en fas på blå och en annan fas på brun?
och jag vet att det ska va en behörig elektriker till detta.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Japp, helt rätt på båda.
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Kontrollampan klarar helt enkelt både 230 V och 400 V, precis som elpatronen. lampan lyset kanske starkare vid 400 V, men det är enligt anvisningen en glimlampa, då med ett högt förkopplingsmotstånd så man ser kanske ingen skillnad alls.
De två spänningarna i faserna ligger fasförskjutna och det uppstår en spänningsdifferens mellan faserna som gör att en ström kan flyta om ex ett värmeelement eller en lampa där kopplas in.R Revoman skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är inget konstigt med de två olika kopplingarna, först ska vi bara konstatera att hur man än kopplar beredaren så är den ENFAS, inget annat.
Strömmen kommer från en transformator i din närhet, oftast bruna små metallkuber som det surrar lite ur.
Transformatorn har tre lindningar som ger dig ström, kopplar du beredaren för 230 volt så utnyttjar man bara en av lindningarna.
Kopplar man för 400 volt så använder man 2 lindningar, nu kommer det svåra att förklara att det inte blir 460 volt, de ligger fasförskjutna 120grader och gör att varje spänning från lindningarna inte ger max samtidigt.
Trefaslära på 5 rader......
Protte
Strömmen kommer från en transformator i din närhet, oftast bruna små metallkuber som det surrar lite ur.
Transformatorn har tre lindningar som ger dig ström, kopplar du beredaren för 230 volt så utnyttjar man bara en av lindningarna.
Kopplar man för 400 volt så använder man 2 lindningar, nu kommer det svåra att förklara att det inte blir 460 volt, de ligger fasförskjutna 120grader och gör att varje spänning från lindningarna inte ger max samtidigt.
Trefaslära på 5 rader......
Protte
Klicka här för att svara
