Hej! Nyss flyttat och tänkte koppla in tvättmaskinen. Kopplingen ser dock annorlunda ut än i förra lägenheten, så jag blir osäker... Vart jorden ska kopplas förstår jag, men hur sätter jag min bruna och min blå ledare?

• Hand håller en elektrisk kabel med bruna och blå ledare framför en väggmonterad kopplingsdosa med synliga anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Stämmer färgerna så brun på plint 6 (bruten fas) och blå på plinten till höger. De små tunna trådarna som ligger på samma ställen är till signallampan.
Sen, kolla upp att det är 230V mellan svart och blå! Man vet aldrig...kolla även att jorden fungerar.

• Gilla
luddbert
  • Laddar…
Jag får även lite knepiga vibbar av montaget, sitter brytaren över en vanlig apparatdosa?

Fotografen Fotografen skrev:
Jag får även lite knepiga vibbar av montaget, sitter brytaren över en vanlig apparatdosa?
Jo, jag tror att den sitter direkt över en dosa. Det är en gammal lägenhet där inget är åtgärdat sedan åttitalet.

Fotografen Fotografen skrev:
Stämmer färgerna så brun på plint 6 (bruten fas) och blå på plinten till höger. De små tunna trådarna som ligger på samma ställen är till signallampan.
Sen, kolla upp att det är 230V mellan svart och blå! Man vet aldrig...kolla även att jorden fungerar.
Tack! Ska kolla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.