Har el i gäststugan/friggeboden. Plötsligt gick lampan i takarmaturen med en smäll. Proppen gick också. När jag sätter i en ny propp går den omedelbart, trots att lampan är urskruvad. Märkligt nog smäller proppen bums, även med friggebodens samtliga strömförbukare urkopplade. Tyder på ledningsskada. Ledningen mellan bostadshusets gruppcentral och gäststugan är dragen med godkänd jordkabel lagd i rör på betryggande djup. Hur letar/mäter man sig bäst fram till felet? Installationen är ca 10 år gammal. Har separat strömbrytare för friggeboden omedelbart efter gruppcentralen i bostadshuset och låter den för säkerhets skull stå avstängd tills vidare.:thinking:

P
H hans lindquist skrev:
När jag sätter i en ny propp går den omedelbart, trots att lampan är urskruvad.
Går proppen även om du kopplar ur strömmen till lamparmaturen?

Handyman 1 skrev:
Går proppen även om du kopplar ur strömmen till lamparmaturen?
Ja, det gör den, även när jag skruvar loss lamptrådarna ur kopplingspllnten intill lampkroken i taket.

Har du andra elprylar i friggeboden så ta och koppla från dom. Det behöver inte vara lampan utan någon annan sak.

Ryck ut alla kontakter i boden om du inte redan gjort det och testa.

Ledningen i mark kan man isolationstesta med ett instrument.

Ibland kan nollfel i centralen ge upphov till överspänningar. Det skulle kunna förlara att lampan gick, då pga av överspänning.

• Gilla
hans lindquist
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Har du andra elprylar i friggeboden så ta och koppla från dom. Det behöver inte vara lampan utan någon annan sak.
Nej! Alla stickproppar är urdragna ur vägguttagen. Endast den nu bortkopplade takarmaturen var fast installerad. Jag ska kolla om mössen varit framme och knaprat på ledningarnas isolering i bostadshusets källare.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.