Hej, nybörjare här med nära obefintlig kunskap om el.

Satte i dagarna upp en ny LL-värmepump i huset på samma plats som en gammal pump suttit monterad. Vid utedelen finns en brytare för elförsörjningen där utgående kablarna klippts.

Innan installation av nya pumpen försökte jag hitta säkringen till ovan nämnda brytare för att försäkra mig om att strömmen var bruten vid installationen och den inte delas med något annat i huset. Gruppförteckningen i huset har vissa brister så jag lyckades inte hitta säkringen och pumpen installerades ändå och driftsattes med vanlig stickkontakt.

Idag gick jag igenom de fyra elcentraler som finns i huset och alla säkringar är OK men när jag lägger min elpenna på kabeln är det stendött.
Kan även tillägga att den förra pumpen fick ström så det har fungerat tidigare.

Borde det inte vara spänning i kabeln även om det inte är någon last eller? Kan jag undersöka något övrigt på egen hand eller blir det till att ringa elektrikern?

Om denna fråga diskuterats till leda ber jag om ursäkt och hoppas ni med bättre sökkunskaper kan visa mig i rätt riktning

E
Vad är din fråga?
Vilken kabel är död och varför?

Elpenna är ej helt pålitlig prova med en multimeter om du har nån

Strömmen kan "hoppa" mellan proppar så det ser ut som att de fungerar. Gäller gamla vanliga proppar.

Hoppa mellan proppar?

E El-Löken66 skrev:
Vad är din fråga?
Vilken kabel är död och varför?
I stort sett. Jag tycker att jag borde ha spänning i kabeln som går mellan elcentralen och brytaren som sitter på fasaden vid utedelen. Jag får utslag på övriga kablar så elpennan verkar mäta i varje fall.

a.o.f a.o.f skrev:
Strömmen kan "hoppa" mellan proppar så det ser ut som att de fungerar. Gäller gamla vanliga proppar.
Kan du förklara lite närmare vad du menar?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Elpenna är ej helt pålitlig prova med en multimeter om du har nån
Tack för tipset, har ingen egen så jag får låna en imorgon och testa igen. Jag vet att elpennor har problem med skärmade kablar och jag vet inte hur man ser om en kabel är skärmad eller ej. Till synes identiska kablar kan jag i varje fall mäta spänning vid

E
S Sssczl skrev:
Tack för tipset, har ingen egen så jag får låna en imorgon och testa igen. Jag vet att elpennor har problem med skärmade kablar och jag vet inte hur man ser om en kabel är skärmad eller ej. Till synes identiska kablar kan jag i varje fall mäta spänning vid
Du får mäta på ledarna i så fall.

• Gilla
Sssczl
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hoppa mellan proppar?
Om man mäter med en phasen så är den inte exakt nog utan kan ge utslag.

Jag öppnade centralen som kablaget från brytaren går till men kunde inte se att någon av tåtarna gick till en säkring. Från denna central finns sedan tre ytterligare centraler där jag antar att säkringen jag är ute efter finns. Finns det något sätt att följa kablarna eller mäta sig fram till rätt säkring?

E
S Sssczl skrev:
Jag öppnade centralen som kablaget från brytaren går till men kunde inte se att någon av tåtarna gick till en säkring. Från denna central finns sedan tre ytterligare centraler där jag antar att säkringen jag är ute efter finns. Finns det något sätt att följa kablarna eller mäta sig fram till rätt säkring?
Steg 1
Gruppförteckning - här bör du egentligen kunna hitta rätt men du ska minst kunna utesluta ganska många med ledning av denna.

Steg 2
Nu kan din testpenna med ljudsignal komma till användning. Stick ner den bland ledarna och slå från JFB eller HB till den tystnar. Nu har du rätt central.

Nu samma sak med säkringarna. När du hittat rätt kollar du gruppförteckningen igen och försöker lista.

Det kan finnas upp till 3 säkringar du behöver skruva ut.

När du kommit så långt får du mäta med en 2-polig spänningsprovare så det visar 0 Volt mellan samtliga ledare.

Därefter säkra mot tillkoppling och urför arbetet.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Har du testat pennan mot säkringarna?? Ofta kan en säkring gå utan att det syns. Elle har du automatsäkringar??
Om brytarens kablage går in i centralen är det med största rimlighet den centralen som är aktuell.

E El-Löken66 skrev:
Steg 1
Gruppförteckning - här bör du egentligen kunna hitta rätt men du ska minst kunna utesluta ganska många med ledning av denna.

Steg 2
Nu kan din testpenna med ljudsignal komma till användning. Stick ner den bland ledarna och slå från JFB eller HB till den tystnar. Nu har du rätt central.

Nu samma sak med säkringarna. När du hittat rätt kollar du gruppförteckningen igen och försöker lista.

Det kan finnas upp till 3 säkringar du behöver skruva ut.

När du kommit så långt får du mäta med en 2-polig spänningsprovare så det visar 0 Volt mellan samtliga ledare.

Därefter säkra mot tillkoppling och urför arbetet.
Steg 1: Med hjälp av förteckningen har jag hittat tre 10A säkringar markerade som pump. Bingo tänkte jag då det borde vara en per pump. Jag drog alla tre men ingen av de två fungerande pumparna stannade. Alla dessa säkringar ser hela ut.

Steg 2: Menar att jag ska sticka ner pennan bland ledningarna som går till brytaren för pumpen? Detta var min tanke också innan jag märkte att kabeln var spänningslös. Jag kanske missförstår vad du menar här?

Y Yonny87 skrev:
Har du testat pennan mot säkringarna?? Ofta kan en säkring gå utan att det syns. Elle har du automatsäkringar??
Om brytarens kablage går in i centralen är det med största rimlighet den centralen som är aktuell.
Jag testade detta men här tror jag det är min penna som fallerar för den ger utslag även på tomma huvar. Kanske finns det bättre varianter där jag kan ställa känsligheten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.