Hej!
(om tråd redan finns för detta får någon gärna hänvisa till denna, vet inte hur man söker enbart i forumdelen.)
Jag håller på och bygger om elanläggningen åt min familj då de byggt om ena våningen till till lägenhet.
Nu ska källaren renoveras med ny el för tycker den befintliga känns undermålig och förlegad.
Ska byta ut den gamla centralen i källaren (matad med 2,5x5 kabel och avsäkrad med 16A i tidigare central, belysning, vu samt bergvärmeanläggning i central) till en ny normcentral. Har för avsikt att installera en normcentral med HB, JFB samt en ny grupp för en tvättmaskin för lägenheten.
Min fråga gäller bergvärmeanläggningen.
Jag vill gärna installera den över en egen JFB, det jag undrar är över vad för JFB jag bör välja samt tankar kring detta då jag varken installerat bergvärme eller installerat en JFB för bergvärme tidigare.
Jag är före detta elektriker men har inte jobbat med detta på något år. Så svar som "låt en elektriker göra detta istället" osv kan ni gärna låta bli
Tack på förhand för förslag och tankar!
(om tråd redan finns för detta får någon gärna hänvisa till denna, vet inte hur man söker enbart i forumdelen.)
Jag håller på och bygger om elanläggningen åt min familj då de byggt om ena våningen till till lägenhet.
Nu ska källaren renoveras med ny el för tycker den befintliga känns undermålig och förlegad.
Ska byta ut den gamla centralen i källaren (matad med 2,5x5 kabel och avsäkrad med 16A i tidigare central, belysning, vu samt bergvärmeanläggning i central) till en ny normcentral. Har för avsikt att installera en normcentral med HB, JFB samt en ny grupp för en tvättmaskin för lägenheten.
Min fråga gäller bergvärmeanläggningen.
Jag vill gärna installera den över en egen JFB, det jag undrar är över vad för JFB jag bör välja samt tankar kring detta då jag varken installerat bergvärme eller installerat en JFB för bergvärme tidigare.
Jag är före detta elektriker men har inte jobbat med detta på något år. Så svar som "låt en elektriker göra detta istället" osv kan ni gärna låta bli
Tack på förhand för förslag och tankar!
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Skall börja med brasklappen, jag är inte elektriker, jag kan ha fel.
Jag har uppfattat att man ofta sätter en 300 mA jordfelsbrytare för värmepumpar. Den skyddar i så fall eventuellt mot brand. Man förutsätter att pumpens skyddsjord skall skydda mot farliga stötar.
Jag har uppfattat att man ofta sätter en 300 mA jordfelsbrytare för värmepumpar. Den skyddar i så fall eventuellt mot brand. Man förutsätter att pumpens skyddsjord skall skydda mot farliga stötar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det går inte att svara generellt på frågan. Börja med att titta i installationsanvisningen till bergvärmen vad de säger om JFB. Fundera över om deras eventuella krav är rimliga. Fundera över om det behövs en JFB öht, dvs risken för direkt kontakt med spänningsförande delar. Finns det stora utsatta ytor kan man vilja ha ett extra skydd mot indirekt kontakt, och där kan man välja en 300 mA om pumpen är sådan att den riskerar lösa "normala" JFBer.
Vad andra har gjort är ett dåligt mått på vad man själv bör göra då varje installation är unik till viss del.
Vad andra har gjort är ett dåligt mått på vad man själv bör göra då varje installation är unik till viss del.
Håller helt och hållet med dig om detta. Jag kommer såklart gå efter eget omdöme och fundera kring det själv utöver tips. Ska se om jag kan hitta installationsanvisningar för den. Är det något man bör kunna hitta över internet om vi inte har egna fysiska hemma? Misstänker att föräldrar slängt dessa om de fått några, de har en tendens att göra så.Bo.Siltberg skrev:
Detta är för mig en klassisk antinomi då apparaten personskyddsautomat hörs skydda personen medan värdet 300 motsäger detsamma.Valhaj skrev:
Nu får man givetvis en viss förbättring av det senare oavsett.
Samtidigt kan jag inte komma på något namn som sitter bättre, i min värld dyker tankar om brandskydd upp då jag ser siffror som 300 eller 500 men brandskyddsbrytare ger fel association, folk får gärna komma med förslag här. Jordfelsautomat, kombofrånslagare eller jordfelsdvärg kommer upp som hastiga, ej genomtänkta förslag.
Redigerat:
Jordfelsautomat låter som det vettigare förslaget för egen del. Kombofrånslagare låter för mycket som ett "hittepå-taget-ur-röven" namn imo för att jag skulle vilja ge det som förslag till kund/förklarar för någon och jordfelsdvärg låter som ett folkslag ur "Drakar och Demoner" som är analt besatta av att marken de lever i/kring ska vara felfri.E El-Löken66 skrev:Detta är för mig en klassisk antinomi då apparaten personskyddsautomat hörs skydda personen medan värdet 300 motsäger detsamma.
Nu får man givetvis en viss förbättring av det senare oavsett.
Samtidigt kan jag inte komma på något namn som sitter bättre, i min värld dyker tankar om brandskydd upp då jag ser siffror som 300 eller 500 men brandskyddsbrytare ger fel association, folk får gärna komma med förslag här. Jordfelsautomat, kombofrånslagare eller jordfelsdvärg kommer upp som hastiga, ej genomtänkta förslag.
Ord är ganska roliga ibland.
får jag komma med förslag på 1-2 30 mA till?
Om det finns möjlighet så ser jag gärna en 50-50 uppdelning av huset av det enkla skälet att utlöser den ena så har man hälften av belysningen kvar när man ska ta rätt på vad det var som hände. För utlöser den så lär den göra det när det är mörkt.
Den sista är lite lyx men det är praktiskt att ha all utomhus el på en egen så att bara den biten påverkas om man tex råkar koppla in en för blöt kabel
Om det finns möjlighet så ser jag gärna en 50-50 uppdelning av huset av det enkla skälet att utlöser den ena så har man hälften av belysningen kvar när man ska ta rätt på vad det var som hände. För utlöser den så lär den göra det när det är mörkt.
Den sista är lite lyx men det är praktiskt att ha all utomhus el på en egen så att bara den biten påverkas om man tex råkar koppla in en för blöt kabel
Tack för förslaget.M Mats skrev:får jag komma med förslag på 1-2 30 mA till?
Denna frågeställning gäller dock enbart källaren, men planen är att installera JFB på samtliga centraler. Bifogar en väldigt spartansk bild över hur det ser ut med centraler och undercentraler så kanske det blir tydligare. Den är inte speciellt proffsig men hjälper mig att komma ihåg vad jag har tänkt mig (ADD, har endel svårigheter med fokus och minne osv).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alla centraler är utritade exkl. Matningsarea och avsäkring. "Bef JFB" i rött är självförklarande. Grön text (möjligtvis lite mörkt för att urskilja) är förändringar jag planerar. Har ringat in centralen det gäller för tillfället.
Ska tilläggas att det finns bef. 2-pol (tror 30mA) över gruppen som går till golvvärmen. Hela den centralen ska ersättas med normkapsling och nya säkringar samt enstaka uttag som ska flyttas och kompletteras med.
Sedan är det bara 4 grupper i undercentralen i källaren (bortsett från bergvärme). "Bel samt golvvärme plan 1 & 2" (10 A, över bef JFB), "bel källare samt 1 vu" (6 A), "kompletterat vu" (10 A, ska rivas och flyttas en liten bit) samt "tvättmaskin" (10 A, ny planerad grupp).
Jävla massa saker jag kommer på att lägga till här när jag ligger och funderar när jag ska sova. Hoppas det blev tydligare för samtliga. Natti natti!
Jävla massa saker jag kommer på att lägga till här när jag ligger och funderar när jag ska sova. Hoppas det blev tydligare för samtliga. Natti natti!
Men vad är det du vill göra?Valhaj skrev:
Sedan är det bara 4 grupper i undercentralen i källaren (bortsett från bergvärme). "Bel samt golvvärme plan 1 & 2" (10 A, över bef JFB), "bel källare samt 1 vu" (6 A), "kompletterat vu" (10 A, ska rivas och flyttas en liten bit) samt "tvättmaskin" (10 A, ny planerad grupp).
Bygga om allt?
Centralen i källaren ska helt bytas ut och kompletteras med JFB över samtliga grupper för att den är risig. Centralen som jag kallat "central nere" ska kompletteras med 4-pol JFB (undantaget dom två 3-fas grupperna som går till "central uppe" och "central källare").E El-Löken66 skrev:
Då de bygger om övervåningen (central uppe) till lägenhet så passar vi ändå på att fixa JFB på resten när jag ändå är i en av mina perioder när jag får saker gjort därför kan jag t.ex inte bara sätta en JFB på första centralen. För om JFB löser ut och mina föräldrar inte är hemma blir lägenheten utan el tills de kommer hem.
Var det förståeligt eller ska vi ta nya tag imorgon?
Klicka här för att svara