1 850 läst ·
19 svar
2k läst
19 svar
Kan det här vara 2.5 kvadrat?
Nu tänker jag inte bryta strömmen och öppna centralen igen, men jag tyckte det såg ut som att röret var större än 15 mm. Vet förstås inte hur det ser ut i andra änden, det sitter en U56-dosa på väggen men det står ett aggregat med 80 kilo 260-gradiga stenar framför så jag har ingen lust att kollaAlfredo skrev:
Ett alternativ är förstås 8kW/13A, men då är det precis på gränsen.
Ska du ändå lägga energi och pengar på att byta så gör vad du kan för att få ett tillräckligt stort aggregat. Väldigt surt att i efterhand känna att det ändå inte riktigt räcker till. Beroende på dina förutsättningar skulle jag nog till och med överväga en utvändig kabel hellre än att få det "halvdant".T tanaris skrev:
Och vill man vara djävulens advokat, f'låt, elektriker, så kan det vara OK att säkra 1,5mm2 med 16A vid vissa tillfällen. Men då måste man ha koll på hur röret är förlagt, går det i den varma bastuväggen kan det vara kört. Går VP-rören i isolerad vägg är det rätt troligt kört.
Sen finns det ett till fusktrick, man kan dimensionera efter den kända lasten i gruppledningen ifall det är som här en fast ansluten känd last.
Dvs drar aggregatet 8kW så betyder det att det går 11,5A och då kan man göra säkrings och ledningsdimensionering utefter detta.
Vi nyinstallation gör man lämpligtvis inte så, men det går att ta till som trix om andra vettiga lösningar på problemet saknas.
Men en rätt vettig lösning är ju att kolla ifall det går att få in 2,5mm ledare. Jorden kan vara 1,5mm2, det räcker för att uppfylla alla krav.
Sen finns det ett till fusktrick, man kan dimensionera efter den kända lasten i gruppledningen ifall det är som här en fast ansluten känd last.
Dvs drar aggregatet 8kW så betyder det att det går 11,5A och då kan man göra säkrings och ledningsdimensionering utefter detta.
Vi nyinstallation gör man lämpligtvis inte så, men det går att ta till som trix om andra vettiga lösningar på problemet saknas.
Men en rätt vettig lösning är ju att kolla ifall det går att få in 2,5mm ledare. Jorden kan vara 1,5mm2, det räcker för att uppfylla alla krav.
Det ser ut som att de har använt vanlig EKK som anslutningskabel till (det fristående) aggregatet, så man ska nog inte förvänta sig att de hade särskilt bra koll alls.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden