Vill göra förlängningssladd till mina Sonos. Typ 10 m till närmsta eluttag. Vill att de ska exakt rätt längd och tänkte därför köpa egen kabel och fixa det.
På byggvaruhuset fanns såklart en massa olika alternativ att köpa önskat antal meter av.
Killen på varuhuset hade dock ingen aning vad för typ av kabel man ska ha.
Kan någon här vara behjälplig?

BjörnbärsBjörn BjörnbärsBjörn skrev:
Vill göra förlängningssladd till mina Sonos. Typ 10 m till närmsta eluttag. Vill att de ska exakt rätt längd och tänkte därför köpa egen kabel och fixa det.
På byggvaruhuset fanns såklart en massa olika alternativ att köpa önskat antal meter av.
Killen på varuhuset hade dock ingen aning vad för typ av kabel man ska ha.
Kan någon här vara behjälplig?
Varför inte bara sätta ett vägguttag där du vill ha det och dra kabel till det? Lättare att få det snyggt.

F faf skrev:
[länk]

Får inte byggas in.
Denna är lämplig ute. Inomhus finns det enklare (och vita) alternativ på anslutningskabel.

RKK eller RQQ 3G1,5. Jordad stickpropp och jordat skarvuttag alternativt grendosa utan kabel, finns sådana med 3 uttag. Detta om det är inomhus.

Bästa svaret

Lampsladd, typ SKX 2x0,75. Den får du inte anslutas fast utan ska förses med stickpropp och anslutas i vägguttag. Svårigheten är anslutningen på högtalaren. Där har Sonos en egen kontakt. Hade det varit jag hade jag klippt kabeln till högtalaren någon meter från kontakten som passar i högtalaren. Sen hade jag presskarvat och satt krympslangar. Förskjutna skarvar, en mindre krympslang runt varje ledare och sen en större runt hela kabeln. Jag hade sedan lagt kabeln i en mindre plastkanal.

• Gilla
BjörnbärsBjörn och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
RKK eller RQQ 3G1,5. Jordad stickpropp och jordat skarvuttag alternativt grendosa utan kabel, finns sådana med 3 uttag. Detta om det är inomhus.
Det behöver knappast vara då grovt. Befintlig kabel är 2x0,75 och högtalarna är utförda med förstärkt/dubbel isolering. Det är jag iaf tämligen övertygad om... mina är det

H hapazard skrev:
Varför inte bara sätta ett vägguttag där du vill ha det och dra kabel till det? Lättare att få det snyggt.
Uttag finns på vinden. Kabel dras på vinden och därefter borrar jag små hål från vind in i vardagsrummet. Högtalarna ska fästas med väggfäste i vinkeln mellan vägg-tak

R
Sonos har väl ingen speciell kontakt, det är väl en vinklad c7?

Jag har själv förlängt och skarvat ihop kabeln till två Sonos ettor. Men jag lödde ihop en förlängningssladd med Sonos egna. Inget att rekommendera om man inte vet vad man gör, och måste man fråga vet man inte ;)

• Gilla
BjörnbärsBjörn
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Lampsladd, typ SKX 2x0,75. Den får du inte anslutas fast utan ska förses med stickpropp och anslutas i vägguttag.
Problemet är att hitta stickpropp till en sån kabel. Europluggar måste vara gjutna på kabeln, så då måste man ha en vanlig rund ojordad kontakt och den passar inte i ett jordat uttag.

Ok, klipp då stickproppen, borra hål till vinden, dra upp kabeln och sätt en dosa där du skarvar till typ EXQ eller likvärdig. Koppla sedan in den kabeln i lämplig dosa. Det blir då en fast installation fram till skarven på sladden till högtalaren. Högtalarsladden kan ligga löst men ska dragavlastas i dosan.

Dosa:
https://www.elbutik.se/product.html/kopplingsdosa-eljo-u56-ip56

dragavlastning:
[URL]https://www.elbutik.se/product.html/dragavlastning/plintfaste-t-kopplingsdosa-utanpa-u-56-p-vit

Se till att köpa dosa med mittskruv, dragavlastning är beroende av det. Kabel och klammers får du hitta själv. EXQ 3G1,5. Klammer TC 7-10 är lämpligt. Ta upp kondenshål i dosan.[/URL]

Arbetet är behörighetskrävande/kräver auktorisation. Fråga här vid oklarheter eller ring elektriker.

useless useless skrev:
Problemet är att hitta stickpropp till en sån kabel. Europluggar måste vara gjutna på kabeln, så då måste man ha en vanlig rund ojordad kontakt och den passar inte i ett jordat uttag.
Man kan väl sätta på en jordad stickpropp? Några andra alternativ finns ju inte vid byte av stickpropp. Eller så får man köpa ett sladdställ, x m långt med förmonterad eurokontakt.

J Johan456 skrev:
Man kan väl sätta på en jordad stickpropp? Några andra alternativ finns ju inte vid byte av stickpropp. Eller så får man köpa ett sladdställ, x m långt med förmonterad eurokontakt.
Eller så gör man som jag skrev så det blir säkert och försäkringsbolaget hittar inget att klaga på i resterna av ditt nerbrunna hus.

(Kan innehålla spår av ironi)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.