3 715 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Varv/Spänningsomsättning
Fundering om varvomsättning och spänningsomsättning, dem räknas ut på samma sätt eller hur.
Visst kan man använda både u1/u2 formler och n1/n2 ?
Det jag är lite fundersam på, jag har sett att ibland är det u1/u2 ibland u2/u1, vad är det som bestämmer det egentligen? Mest lindning, det får ut mest?
Visst kan man använda både u1/u2 formler och n1/n2 ?
Det jag är lite fundersam på, jag har sett att ibland är det u1/u2 ibland u2/u1, vad är det som bestämmer det egentligen? Mest lindning, det får ut mest?
Redigerat:
För sekundär sidan kan man säga
Fler varv ger högre spänning. Färre varv lägre spänning.
Men det är förhållandet som är väsentligt, därav begreppet omsättning.
U1/U2 = n1/n2
Men för strömmen blir det ju tvärs om. Man transformerar ju upp spänningen för att få en lägre ström.
Då blir strömomsättningen
I1/I2 = n2/n1
Jag gillar inte riktigt att du använder U1 och U2 så där allmänt, fristående, om primär och sekundär spänning.
Med en bild så blir det självklart vad man menar och i litteraturen har du säkert referenserna, dvs U1 och U2 markerat i en bild. Utan bild hade jag föredragit Uprimär/Usekundär isf U1/U2
Om du mäter upp omsättningen genom att mäta U1/U2 och räknar ut omsättningen, så blir det rätt om du mäter obelastad sekundärsida.
Om du belastar transformatorn så blir det internt spänningsfall och då stämmer ju inte U1/U2 riktigt mot varvtalomsättningen N1/N2.
Fler varv ger högre spänning. Färre varv lägre spänning.
Men det är förhållandet som är väsentligt, därav begreppet omsättning.
U1/U2 = n1/n2
Men för strömmen blir det ju tvärs om. Man transformerar ju upp spänningen för att få en lägre ström.
Då blir strömomsättningen
I1/I2 = n2/n1
Jag gillar inte riktigt att du använder U1 och U2 så där allmänt, fristående, om primär och sekundär spänning.
Med en bild så blir det självklart vad man menar och i litteraturen har du säkert referenserna, dvs U1 och U2 markerat i en bild. Utan bild hade jag föredragit Uprimär/Usekundär isf U1/U2
Om du mäter upp omsättningen genom att mäta U1/U2 och räknar ut omsättningen, så blir det rätt om du mäter obelastad sekundärsida.
Om du belastar transformatorn så blir det internt spänningsfall och då stämmer ju inte U1/U2 riktigt mot varvtalomsättningen N1/N2.
Man kan väl likaväl använda U1 och U2 som primär och sekundär. Egentligen har transformatorn en upp- och en nedsida. Vilken som är ”primärsidan” beror ju på om du avser transformera upp eller transformera ner spänningen. Men förstår hur du tänker.
Jag menar att säger man primär och sekundär har man ”bestämt” vad som är ”in-sida” och ”ut-sida” på trafon, men inte om man transformerar upp eller ner.
Tänker man primär som första och sekundär som andra, så bli U1 och U2 väldigt logiskt.
Tänker man primär som första och sekundär som andra, så bli U1 och U2 väldigt logiskt.
”n1” och ”n2” i formlerna är ju varvtalet för sida ”ett” respektive sida ”två” på trafon.
Varvtalsomsättning = spänningsomsättning
Om vi tänker oss att en trafo har 2300 varv på primärsidan (1) och 230 varv på sekundärsidan(2).
Varvtalsomsättningen blir då n1/n2 = 2300/230 = 10/1,
inom elektronik skriver man ofta på det ålderdomliga sättet 10:1, läses som ”tio till ett”, för pyttesmå trafo.
Inom elkraft använder man tydligen begrepp som upp-sida respektive ner-sida och den spänning trafon är konstruerad för 400V 10kV etc. (Inte mitt hemmaområde).
Om vi då lägger på 230V på primärsidan (Upp-sidan) så blir det ju 0.1V per varv.
På sekundär (ner-sidan) blir det då 0.1[volt/varv] * 230 [varv] = 23V
Blev det begripligt?
Varvtalsomsättning = spänningsomsättning
Om vi tänker oss att en trafo har 2300 varv på primärsidan (1) och 230 varv på sekundärsidan(2).
Varvtalsomsättningen blir då n1/n2 = 2300/230 = 10/1,
inom elektronik skriver man ofta på det ålderdomliga sättet 10:1, läses som ”tio till ett”, för pyttesmå trafo.
Inom elkraft använder man tydligen begrepp som upp-sida respektive ner-sida och den spänning trafon är konstruerad för 400V 10kV etc. (Inte mitt hemmaområde).
Om vi då lägger på 230V på primärsidan (Upp-sidan) så blir det ju 0.1V per varv.
På sekundär (ner-sidan) blir det då 0.1[volt/varv] * 230 [varv] = 23V
Blev det begripligt?
Jo jag förstår mer och mer.
Ändå som är lite sådär osäkert är lizom
Tex, en uppgift beräkna spänningsomsättning om U1 är 48v och U2 230v. Då kör dem U2/U1. 230/48
Sen en annan uppgift har dem vänt på det, U1 är 230 och U2 är 48 och då vänder dem U1/U2, 230/48.
Det tycker jag böcker är lite luddiga på why.
Ändå som är lite sådär osäkert är lizom
Tex, en uppgift beräkna spänningsomsättning om U1 är 48v och U2 230v. Då kör dem U2/U1. 230/48
Sen en annan uppgift har dem vänt på det, U1 är 230 och U2 är 48 och då vänder dem U1/U2, 230/48.
Det tycker jag böcker är lite luddiga på why.
I första uppgiften transformeras spänningen upp, i andra transformeras spänningen ner.
Kanske man ville ha ett stort tal att dividera med i ställer för ett decimaltal att multiplicera med?
Matematiskt kan man ju ”vända” på formeln om vänder på varvtalen också.
U1/U2=n1/n2 eller U2/U1=n2/n1
Kanske man ville ha ett stort tal att dividera med i ställer för ett decimaltal att multiplicera med?
Matematiskt kan man ju ”vända” på formeln om vänder på varvtalen också.
U1/U2=n1/n2 eller U2/U1=n2/n1
Klicka här för att svara