Fundering om varvomsättning och spänningsomsättning, dem räknas ut på samma sätt eller hur.
Visst kan man använda både u1/u2 formler och n1/n2 ?
Det jag är lite fundersam på, jag har sett att ibland är det u1/u2 ibland u2/u1, vad är det som bestämmer det egentligen? Mest lindning, det får ut mest?

Redigerat:
För sekundär sidan kan man säga
Fler varv ger högre spänning. Färre varv lägre spänning.
Men det är förhållandet som är väsentligt, därav begreppet omsättning.
U1/U2 = n1/n2

Men för strömmen blir det ju tvärs om. Man transformerar ju upp spänningen för att få en lägre ström.
Då blir strömomsättningen
I1/I2 = n2/n1

Jag gillar inte riktigt att du använder U1 och U2 så där allmänt, fristående, om primär och sekundär spänning.
Med en bild så blir det självklart vad man menar och i litteraturen har du säkert referenserna, dvs U1 och U2 markerat i en bild. Utan bild hade jag föredragit Uprimär/Usekundär isf U1/U2

Om du mäter upp omsättningen genom att mäta U1/U2 och räknar ut omsättningen, så blir det rätt om du mäter obelastad sekundärsida.
Om du belastar transformatorn så blir det internt spänningsfall och då stämmer ju inte U1/U2 riktigt mot varvtalomsättningen N1/N2.

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Man kan väl likaväl använda U1 och U2 som primär och sekundär. Egentligen har transformatorn en upp- och en nedsida. Vilken som är ”primärsidan” beror ju på om du avser transformera upp eller transformera ner spänningen. Men förstår hur du tänker.

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Jag menar att säger man primär och sekundär har man ”bestämt” vad som är ”in-sida” och ”ut-sida” på trafon, men inte om man transformerar upp eller ner.
Tänker man primär som första och sekundär som andra, så bli U1 och U2 väldigt logiskt. :rolleyes:

• Gilla
The_Nyll och 1 till
  • Laddar…
Aha, detta kanske är en en fråga men böcker jag läser nämner dem bara spänningsomsättning men aldrig varv, men sak typ fast andra ord?

”n1” och ”n2” i formlerna är ju varvtalet för sida ”ett” respektive sida ”två” på trafon.

Varvtalsomsättning = spänningsomsättning

Om vi tänker oss att en trafo har 2300 varv på primärsidan (1) och 230 varv på sekundärsidan(2).
Varvtalsomsättningen blir då n1/n2 = 2300/230 = 10/1,
inom elektronik skriver man ofta på det ålderdomliga sättet 10:1, läses som ”tio till ett”, för pyttesmå trafo.

Inom elkraft använder man tydligen begrepp som upp-sida respektive ner-sida och den spänning trafon är konstruerad för 400V 10kV etc. (Inte mitt hemmaområde).

Om vi då lägger på 230V på primärsidan (Upp-sidan) så blir det ju 0.1V per varv.
På sekundär (ner-sidan) blir det då 0.1[volt/varv] * 230 [varv] = 23V

Blev det begripligt?

• Gilla
The_Nyll
  • Laddar…
Jo jag förstår mer och mer.

Ändå som är lite sådär osäkert är lizom
Tex, en uppgift beräkna spänningsomsättning om U1 är 48v och U2 230v. Då kör dem U2/U1. 230/48
Sen en annan uppgift har dem vänt på det, U1 är 230 och U2 är 48 och då vänder dem U1/U2, 230/48.
Det tycker jag böcker är lite luddiga på why.

I första uppgiften transformeras spänningen upp, i andra transformeras spänningen ner.
Kanske man ville ha ett stort tal att dividera med i ställer för ett decimaltal att multiplicera med?

Matematiskt kan man ju ”vända” på formeln om vänder på varvtalen också.
U1/U2=n1/n2 eller U2/U1=n2/n1

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.