Hej!
Jag har köpt några äldre element som har följande kablar - brun, blå, svart och gul/grön. Jag försöker koppla in de till en vanlig stickkontant och har haft brun och blå på vardera sida och gul/grön i mitten. Jag har även försökt byta ut blå mot svart men oavsett hur jag kopplar så går säkringen så fort jag sticker in den i ett vägguttag. Bifogar bilder på kablarna som stickkontakten.
Hur går jag tillväga?
Tacksam för hjälp!
Mvh,
Jasmin
Jag har köpt några äldre element som har följande kablar - brun, blå, svart och gul/grön. Jag försöker koppla in de till en vanlig stickkontant och har haft brun och blå på vardera sida och gul/grön i mitten. Jag har även försökt byta ut blå mot svart men oavsett hur jag kopplar så går säkringen så fort jag sticker in den i ett vägguttag. Bifogar bilder på kablarna som stickkontakten.
Hur går jag tillväga?
Tacksam för hjälp!
Mvh,
Jasmin
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Detta är allt jag kan hitta. På ena etiketten står både 220 och 380V, och på själva elementet står 380V. @Jonatan79
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
välkommen till forumet!
som framgår av den silvriga märkplåten i den senaste bilden så tillverkades elementet för 380 Volt, och ger då ifrån sig 600 Watt
om det elementet ansluts till 230 Volt så kommer elementet bara att ge 200 Watt, alltså ungefär lika mycket värme som ett par gamla glödlampor
beroende på tänkt tillämpning så är det kanske okej, men det är inte så vidare värst för att värma upp ett bostadsrum
ska den kopplas in med stickpropp så måste en riktig kabel & stickpropp anordnas, och inte med de vita trådar som vi ser i den första bilden in till en stickpropp -- dessutom måste den tåt som blir över (som kan användas för att styra andra element) tas omhand om på ett korrekt sätt
så...
1) om du tycker att det är en bra lösning med element på 200 Watt så okej, annars överväg att lämna tillbaka dom och köp element avsedda för 230 Volt i stället
2) om du går vidare med dessa, så känns det som att det vore bra om du tog hjälp av någon som har den nödvändiga kunskapen, som kan göra en trygg och säker lösning med stickproppskonverteringen
som framgår av den silvriga märkplåten i den senaste bilden så tillverkades elementet för 380 Volt, och ger då ifrån sig 600 Watt
om det elementet ansluts till 230 Volt så kommer elementet bara att ge 200 Watt, alltså ungefär lika mycket värme som ett par gamla glödlampor
ska den kopplas in med stickpropp så måste en riktig kabel & stickpropp anordnas, och inte med de vita trådar som vi ser i den första bilden in till en stickpropp -- dessutom måste den tåt som blir över (som kan användas för att styra andra element) tas omhand om på ett korrekt sätt
så...
1) om du tycker att det är en bra lösning med element på 200 Watt så okej, annars överväg att lämna tillbaka dom och köp element avsedda för 230 Volt i stället
2) om du går vidare med dessa, så känns det som att det vore bra om du tog hjälp av någon som har den nödvändiga kunskapen, som kan göra en trygg och säker lösning med stickproppskonverteringen
Hej! Tack så mycket för det utförliga svaret! Är helt vilse i den elektriska världen, men 200W låter inte något vidare. Dessutom låter lösningen väldigt komplicerad... får nog bli vidareförsäljning av dessa.harka skrev:
välkommen till forumet!
om det elementet ansluts till bara 230 Volt så kommer elementet bara att ge 200 Watt, alltså ungefär lika mycket värme som ett par gamla glödlamporberoende på tänkt tillämpning så är det kanske okej, men det är inte så vidare för att värma upp ett bostadsrum
ska den kopplas in med stickpropp så måste en riktig kabel & stickpropp och inte med de vita trådar som vi ser i den första bilden, in till en stickpropp -- dessutom måste den kabel som blir över (som kan användas för att styra andra element) tas omhand om på ett korrekt sätt
så...
Tack så mycket, återigen!
Mvh,
Jasmin
Klicka här för att svara