Jag ska montera en luftvärmepump i vårt uterum men insåg ganska snabbt att jag hade väldigt dåligt med plats för innerdelen. På det enda stället som har tillräckligt stor yta så sitter det en kopplingsdosa med inkommande el och en kabel som går vidare till en annan dosa som kommer bakifrån. Samt kabel till en ytterligare dosa samt strömbrytare från sidorna.
Jag tänkte först att det kanske gick att fräsa in dosan i väggen men jag känner att det kanske blir trassligt.
Om jag bara försöker flytta dosan åt sidan hur gör jag då med FK-kablarna som kommer från väggen ?
Jag funderar lite på om jag skulle kunna fräsa in ett spår på baksidan av en bräda och montera en 16mm flexslang i det spåret som jag sedan drar kablarna igenom. Brädan monteras sedan över inkommande elen och används som fäste för innerdelen. Är det en bra idé eller sitter någon på något bättre förslag?
Jag tänkte först att det kanske gick att fräsa in dosan i väggen men jag känner att det kanske blir trassligt.
Om jag bara försöker flytta dosan åt sidan hur gör jag då med FK-kablarna som kommer från väggen ?
Jag funderar lite på om jag skulle kunna fräsa in ett spår på baksidan av en bräda och montera en 16mm flexslang i det spåret som jag sedan drar kablarna igenom. Brädan monteras sedan över inkommande elen och används som fäste för innerdelen. Är det en bra idé eller sitter någon på något bättre förslag?
jag kanske misstolkade bilden...är det inte taket man ser i överdelen av bilden, där flexslagen tittar ut?
om det är taket så förstår jag inte varför dosan inte kan flyttas en bit på grund av obeskrivna begränsningar, samtidigt som innerdelen ska kunna placeras på den platsen
att fräsa in en dosa i väggen och därefter montera en semipermanent innerdel skulle jag säga går bort som alternativ
om det är taket så förstår jag inte varför dosan inte kan flyttas en bit på grund av obeskrivna begränsningar, samtidigt som innerdelen ska kunna placeras på den platsen
att fräsa in en dosa i väggen och därefter montera en semipermanent innerdel skulle jag säga går bort som alternativ
harka skrev:
jag kanske misstolkade bilden...är det inte taket man ser i överdelen av bilden, där flexslagen tittar ut?
Det sitter en lamellgardin med skena i vägen på den ena sidan och en dörröppning gör att innerdelen måste sitta så högt upp mot taket som möjligt. Jag var kanske dålig på att förklara men det kommer alltså lösa fk-ledare både från taket och in i dosan banifrån, från väggen. Så om jag plockar bort dosan så har jag alltså 10st lösa fk-ledare som kommer från taket och väggen. Mitt problem är alltså hur jag ska dra dessa lösa ledare ca 50cm åt sidan utanpå väggen till en ny dosa.
jag har bara projekterat med Panasonics LVP och de ville ha 65 mm avstånd från taket -- gissar att det dels handlar om luftintaget (som sitter på ovansidan) och dels för att kunna hänga upp innerdelen på installationsplåtenB burton666 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara