Oj, vad det trillat in svar.
Jag tvättade plastkåpan och fick bort det mesta av soten. Jag hade dock ingen tops tillgänglig så det lämnades lite svart sot i en försänkning intill hålet.
Uttaget syns ju inte bakom spisen vanligtvis, så av estetiska skäl känns det inte värt att byta till ny plastkåpa, skulle vara för att den inte ska kunna bygga upp mer sot och värme.
Spisen i fråga är en Bosch med induktionshäll, inköpt ca 2009.
https://www.bosch-home.se/produktlista/HCE748360U