Byggahus.se

Spotlampa som sitter fast i taket

1. vet ej
    Medlem Nivå 1
    Hej,

I vår lägenhet ovanför sängen sitter två spotar varav den ena lampan inte fungerar längre. Jag har försökt plocka ut och ersätta glödlampan/ledlampan (eller vad det nu är) men inget jag försöker fungerar. Jag har försökt plocka ner ringen som sitter runtom lampan med hjälp av skruvmejsel men det vägrar lossna utan att knäcka den. Jag har även försökt att skruva ut själva glödlampan utan några större framsteg. Hur löser man detta? Behöver jag ta hit en elektriker?

Stort tack för hjälp!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_2951.jpg
    IMG_2950.jpg

2. E
    Medlem · Nivå 23
    En lite "närmare" blid skulle vara bra, men oftast sitter armaturen fast i taket med hjälp av fjädrar på ovansidan och är det så ska man bara dra rakt ner, det brukar behövas bruka lite "våld". En del ska man vrida på ringen för att den ska lossna "bajonettfattning" och då kan det sitta skruvar under ringen.

3. vet ej
    Medlem Nivå 1
  4. Härryda2015
    Allvetare · Nivå 11
    Denna kanske kan vara till hjälp för att få loss lampan?

5. T
    Medlem · Nivå 8
    Det brukar sitta en låsring utanför lampan, Tycker att jag ser den på sista bilden du la upp.
    Den behöver tas bort, sedan kan själva lampan tas ut. Om jag inte fattat allt fel. =)
    upload_2020-2-9_17-47-23.png

6. VidarH
    Medlem Nivå 7
    Är det armaturen eller lampan du vill ha loss? Lampan borde vara av modellen att du försiktigt trycker in den lite och sedan vrider den lite så att stiften släpper hållaren.

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Lampan sitter säkert med "bajonettfattning", för att lossa den vrid den ca 1 cm och dra sedan rakt ner OM det är en 230V lampa, är det en 12 Volts lampa dra rakt ner.
    För att vrida den är "sugkoppen" som visades ett bra hjälpmedel.
    För att lossa hela armaturen så ska man dra rakt neråt för armaturen sitter fastspänd i takskivan med två sträva fjädrar som sitter på ovansidan plattan.