Första posten på detta forum.
Hittar inget riktigt relaterat när jag kollat runt lite. Har nyligen flyttat till en ny lägenhet och passar då på att byta ut lite brytare mot dimmer som ska klara LE>D. Hittills har det gått bra (bara fas och nolla att hålla koll på) men nu stötte jag på patrull. Brytaren jag vill byta ut är bara med en knapp till taklampa. Funkar det alls med den LED dimmer jag har, eller måste jag skaffa någon specialare?

Eluttag med uppkopplade ledningar och märkningar, potentiell installation för LED-dimmer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En LED-dimmerbakstycke med tekniska specifikationer, kontaktskruvar och justeringsknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välkommen hit!

Den blå och den gulgröna ledaren på bilden med befintlig brytare är bara "parkerade" på så kallade blindplintar, märkta med B. De fyller i dagsläget ingen funktion i din koppling utan är bara inkopplade för att inte kunna komma i kontakt med något av misstag. Blindplintarna är inte kopplade internt i brytaren.

Byter du till dimmer så isolera den blå och den gulgröna med någon form av toppklämmor, exempelvis två olika ubåtar eller två olika Wago. Ledarna ska EJ kopplas ihop utan bara vara isolerade från omvärlden, var och en för sig.

Tack Alfredo! Då utgår jag från att Fasen ska in på L1 på dimmern och den orangea där jag annars satt nollan.

V Vår gata i stan skrev:
Tack Alfredo! Då utgår jag från att Fasen ska in på L1 på dimmern och den orangea där jag annars satt nollan.
Näe det låter inte riktigt rätt.
Utan att på något sätt vara säker på att färgerna är rätt men det troliga är att du har Brun=fas, Gulgrön=jord, blå=nolla, orange=tändtråd.
Den gamla brytaren jobbar bara med fasen och tändtråden. Om din dimmer kräver nolla så är det förmodligen blå som ska in där. Brun till L1 och Orange på utgången där lampan ska matas.
Med reservation/friskrivning för att tidigare elektriker kan ha blandat ihop färger. Alltid bäst att kontrollmäta först

S Stuff skrev:
Om din dimmer kräver nolla så är det förmodligen blå som ska in där.
Fast avbildad dimmer kräver ingen nolla.
S Stuff skrev:
Brun till L1 och Orange på utgången där lampan ska matas.
Blir nog bra. Fast det ni kallar L1 är nog L-"pil in" för att symbolisera inkommande obruten fas.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast avbildad dimmer kräver ingen nolla.
Blir nog bra. Fast det ni kallar L1 är nog L-"pil in" för att symbolisera inkommande obruten fas.
Tackar! Nu funkar dimmern som den ska. :cool:

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
V Vår gata i stan skrev:
Tackar! Nu funkar dimmern som den ska. :cool:
Och tack för återkopplingen! Uppskattas alltid här! (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.