Har grävt ned korrugerad slang i marken för eldragning till lite utebelysning.

Tänkte fördra elkabel i slangen så att elektrikern bara behöver koppla in det sen.

Det kommer vara ca 1.5m elkabel som kommer upp ur slangen och som dras inne i stenkross i en fylld gabion. Tänkte jag skulle ordna spiralslang för att skydda elkabeln de 1.5 metrarna.

Men går det bra med denna elkabeln i slangen?


https://www.jula.se/catalog/el-och-.../installationskablar/rv-k-kabel-412483/#tab01


Hur gör man vid utloppet för slangen med öppningen? Brukar man täta det på något vis så att inte sorkar eller annat hittar in och börjar gnaga kabeln inne i slangen?
 
E
P pennybridge skrev:
Har grävt ned korrugerad slang i marken för eldragning till lite utebelysning.

Tänkte fördra elkabel i slangen så att elektrikern bara behöver koppla in det sen.

Det kommer vara ca 1.5m elkabel som kommer upp ur slangen och som dras inne i stenkross i en fylld gabion. Tänkte jag skulle ordna spiralslang för att skydda elkabeln de 1.5 metrarna.

Men går det bra med denna elkabeln i slangen?


[länk]


Hur gör man vid utloppet för slangen med öppningen? Brukar man täta det på något vis så att inte sorkar eller annat hittar in och börjar gnaga kabeln inne i slangen?
Den kabeln verkar bra. Utloppet är ju under jorden så då är det osannolikt att gnagarna hittar in.

Om du lägger kabeln i stenkross bör den skyddas ordentligt, ja. Någon form av motståndskraftigt rör kanske, typ PEM?
Men det bör kanske även fixeras om möjligt även om det inte rör sig så länge stenarna är där, men någonstans måste ju kabeln komma ut.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Det är svårt att förhindra att vatten och jord tränger in i slangen så man behöver inte vara överdrivet noga med att täta änden. En trasa av något slag räcker, om ens något.

Tänk på att det kan bli svårt att hitta en elfirma som vill koppla in denna kabel i efterhand. Bättre att kontakt någon i förväg som du kan presentera dina planer för så att de får vara med och råda. Elsäkerhetsverket har en gång sagt följande om att "koppla in" saker som en kund gjort själv.

En elinstallatör som slutför ett sådant arbete kan löpa risk att misstänkas för brott mot 6 § i elinstallatörsförordning (1990:806)
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är svårt att förhindra att vatten och jord tränger in i slangen så man behöver inte vara överdrivet noga med att täta änden. En trasa av något slag räcker, om ens något.

Tänk på att det kan bli svårt att hitta en elfirma som vill koppla in denna kabel i efterhand. Bättre att kontakt någon i förväg som du kan presentera dina planer för så att de får vara med och råda. Elsäkerhetsverket har en gång sagt följande om att "koppla in" saker som en kund gjort själv.

En elinstallatör som slutför ett sådant arbete kan löpa risk att misstänkas för brott mot 6 § i elinstallatörsförordning (1990:806)
Det är mammas gubbe som kopplar in det (elektriker). Han fixar normalt material med men nu ligger han sjuk i covid så vill inte störa honom så tänkte försöka förbereda åtminstone det jag kan.själv medan han återhämtar sig.
 
Är han så dålig att du inte ens kan ringa och fråga honom?
 
E elmont skrev:
Är han så dålig att du inte ens kan ringa och fråga honom?
Han har varit väldigt dålig men börjar bli bättre
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är svårt att förhindra att vatten och jord tränger in i slangen så man behöver inte vara överdrivet noga med att täta änden. En trasa av något slag räcker, om ens något.
I de fallen man går från tex en kabel täckt av kabelskyddsplåt som går ner i ett lodrät markskyddsrör finns finns ingen tjusig övergång man kan använda? Går man lodrät känns det ju som ett markskyddsrör kommer dra åt sig både fukt och skräp
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
M myrstack skrev:
I de fallen man går från tex en kabel täckt av kabelskyddsplåt som går ner i ett lodrät markskyddsrör finns finns ingen tjusig övergång man kan använda? Går man lodrät känns det ju som ett markskyddsrör kommer dra åt sig både fukt och skräp
Precis. Vore toppen med nåt lock av nåt slag
 
P pennybridge skrev:
Precis. Vore toppen med nåt lock av nåt slag
Jag har mina gul-rör upp 2dm fram till hålet in genom källarväggen så de inte ska bli fulla med skit. Ska låta en plåtslagare tillverka en "låda" i rostfritt som jag skruvar i väggen och som täcker hål och slang. Då kommer det gå att både dra om och komplettera i framtiden utan att röret är fullt med grus eller jord. Andra änden som är nergrävd mynnar i vissa fall i en markbrunn och de andra har jag lindat en plastpåse runt som jag tejpat med silvertejp, håller den värsta skiten borta.
 
M myrstack skrev:
I de fallen man går från tex en kabel täckt av kabelskyddsplåt som går ner i ett lodrät markskyddsrör finns finns ingen tjusig övergång man kan använda? Går man lodrät känns det ju som ett markskyddsrör kommer dra åt sig både fukt och skräp
Det är svårt att undvika. Markrör är inte avsedda att skydda kabeln mot yttre påverkan utan endast för att underlätta omdragning av kabel. En markkabel i sig klarar att ligga direkt i mark eller vatten. Så det rimliga är att täta så pass att jord och dylikt inte tränger in i öppningen.
 
  • Gilla
myrstack
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.