Du kanske skulle börja lite förutsättningslöst med att undersöka om din totala förbrukning är rimlig. 25 A är ganska mycket men då vi inte vet om din fastighet är en "stor gård" med elvärme i många byggnader eller en liten villa med bergvärme, kan vi inte bedöma om det är rimligt att det inte räcker till.

I tråden fokuseras på uppvärmning till frostfritt i en liten byggnad men det är ju egentligen inte detta som är problemet utan det är din totala belastning som är för hög i förhållande till dina huvudsäkringar (antar jag). Är den belastningen rimlig och kan du i så fall minska den?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag var kanske otydlig det gäller en huvudsäkring

Trögheten anger hur snabbt säkringen löser vid överlast. Har du konstant överlast så spelar det i princip ingen större roll hur trög säkring du har, utan då är det ett annat problem du behöver lösa.
Även om tröga säkringar går att belasta ganska hårt under lång tid så kan det bli så varmt att saker tar skada.

Som jag nämnt i en liknande tråd så klarar en trög säkring ingen större last än en "vanlig" om man ser på en tid som sträcker sig över någon minut.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Purre
Här kan man se skillnad i strömtålighet för en snabb och en trög säkring. Men ja en 35A-säkring kommer alltid vara 35A.

Tabell över nominella strömvärden för långsamma och snabba säkringar från 10A till 100A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tabell med nominella strömvärden för lD-säkringar vid olika smälttider.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.