Svärföräldrarna har en sommarstuga med tveksamma tvåfaselement, huset är byggt mitten -80. Jag hittar dedikerade rör och kopplingsdosor för elvärmen, samtliga dragna med FK på L1/L2/L3 och PE. Ingen nolla alltså. Ser att en av faserna är blå, hur vanligt var det att använda blå som fas vid denna tid? Minns jag rätt var de andra svart, brun och gul/grön.

Hej, Låter som ett 2 fas koppling där blå är blå och två faser till. Är de andra svart och grå eller brun ?

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
H henkepenk skrev:
Svärföräldrarna har en sommarstuga med tveksamma tvåfaselement, huset är byggt mitten -80. Jag hittar dedikerade rör och kopplingsdosor för elvärmen, samtliga dragna med FK på L1/L2/L3 och PE. Ingen nolla alltså. Ser att en av faserna är blå, hur vanligt var det att använda blå som fas vid denna tid? Minns jag rätt var de andra svart, brun och gul/grön.
Till 3-fasgrupper (400V värmegrupper) var det vanligt, inte ens helt ovanligt in på 2000-talet.

Och att en fas är blå i en värmegrupp är mycket vanligt, inte minst i lite äldre anläggningar.
Så än en gång, tro INTE att man kan utläsa en "funktion" med hjälp av färgen på en "tråd".

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi har det i vår sommarstuga. "för att lastbalansera" Vi gjorde om all el i huset 1996 till allt jordat och den elektrikern som gjorde detta använde 4 ledad kabel till våra element och använde då blå kabel som en fas. Jag har gjort en notering om detta i vårt elskåp.
/B

• Gilla
Bersten och 1 till
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Vi har det i vår sommarstuga. "för att lastbalansera" Vi gjorde om all el i huset 1996 till allt jordat och den elektrikern som gjorde detta använde 4 ledad kabel till våra element och använde då blå kabel som en fas. Jag har gjort en notering om detta i vårt elskåp.
/B
Helt normalt med 4 ledad kabel. Med FK i rör är det nog inte så vanligt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
O Olle61 skrev:
Helt normalt med 4 ledad kabel. Med FK i rör är det nog inte så vanligt.
Jodå, det har varit lite halvvanligt åtminstone, jag stöter på blå som fas i radiatorslingor då och då, ju äldre installation desto vanligare.

Efter år 2000-ish, så har det börjat bli ovanligt i rörinstallationer, men förekommer lite oftare vid kabelinstallationer, men även när det blir kabel så minskar det. De senaste 10 åren skulle jag gissa att det är väldigt ovanligt även när det är med kabel.

Men i hus från -85 så blir jag inte förvånad att hitta blå fas vare sig det är FK i rör eller kabel.

Är det utanpåliggande installation där det inte behövs nolla så använder jag en 4g
Det tror jag att de flesta installatörer gör ;)

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Är det infällt så är det totalt nej att använda blå annat än till nolla

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
tommib
U Uffe A skrev:
Är det infällt så är det totalt nej att anvä da blå annat än till nolla
Nu ja, men som både elmont och Mikael_L skrivit så var det inte det förr. Gamla spisgrupper är en annan slamkrypare med blå fas, vilket lurat en och annan vid inkoppling av induktionshäll.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
A
U Uffe A skrev:
Är det utanpåliggande installation där det inte behövs nolla så använder jag en 4g
Det tror jag att de flesta installatörer gör ;)
Fyrtråd har jag inte haft i bilen på tio år. En bobba var av 3- och 5-ledad 1,5 och en 50-ring var av dito 2,5

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Visst är det så
Man ska aldrig lita på färger på ledare
Man vet inte vem som varit inne och kopplat
Kommer jag till en befintlig installation och ska göra något så säkerställer jag funktionen på ledarna, jag kan ju inte veta om den som installerat det vet vad den gjort
Har tyvärr sett allt för mycket som inte är som det ska vara

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
A Emil_K skrev:
Fyrtråd har jag inte haft i bilen på tio år. En bobba var av 3- och 5-ledad 1,5 och en 50-ring var av dito 2,5
Har alltid med mig det jag behöver för en installation
Vill ju att det ska bli en så smäcker installation som möjligt :cool:
Varför använda en grövre kabel än nödvändigt?

Mikael_L
U Uffe A skrev:
Har alltid med mig det jag behöver för en installation
Vill ju att det ska bli en så smäcker installation som möjligt :cool: Varför använda en grövre kabel än nödvändigt?
Tja.
Draka EXLQ-pure:
Ledare - diameter
3G1,5 - 9,0
4G1,5 - 9,8
5G1,5 - 10,3

Inte någon fasansfull skillnad. Jag drar ibland 5g1,5 och struntar i att använda en part, och få dessutom fördelen att alla parter har förväntade färger, mindre framtida risk för fel.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
A
Kan ju vara bra att ha neutralledaren framdragen också om användningen skulle ändras i framtiden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.