5 068 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Hittade blå som fasledare. Var det vanligt -85?
Sida 1 av 2
Svärföräldrarna har en sommarstuga med tveksamma tvåfaselement, huset är byggt mitten -80. Jag hittar dedikerade rör och kopplingsdosor för elvärmen, samtliga dragna med FK på L1/L2/L3 och PE. Ingen nolla alltså. Ser att en av faserna är blå, hur vanligt var det att använda blå som fas vid denna tid? Minns jag rätt var de andra svart, brun och gul/grön.
Bästa svaret
Till 3-fasgrupper (400V värmegrupper) var det vanligt, inte ens helt ovanligt in på 2000-talet.H henkepenk skrev:Svärföräldrarna har en sommarstuga med tveksamma tvåfaselement, huset är byggt mitten -80. Jag hittar dedikerade rör och kopplingsdosor för elvärmen, samtliga dragna med FK på L1/L2/L3 och PE. Ingen nolla alltså. Ser att en av faserna är blå, hur vanligt var det att använda blå som fas vid denna tid? Minns jag rätt var de andra svart, brun och gul/grön.
Vi har det i vår sommarstuga. "för att lastbalansera" Vi gjorde om all el i huset 1996 till allt jordat och den elektrikern som gjorde detta använde 4 ledad kabel till våra element och använde då blå kabel som en fas. Jag har gjort en notering om detta i vårt elskåp.
/B
/B
Helt normalt med 4 ledad kabel. Med FK i rör är det nog inte så vanligt.Bono_R skrev:
Jodå, det har varit lite halvvanligt åtminstone, jag stöter på blå som fas i radiatorslingor då och då, ju äldre installation desto vanligare.O Olle61 skrev:
Efter år 2000-ish, så har det börjat bli ovanligt i rörinstallationer, men förekommer lite oftare vid kabelinstallationer, men även när det blir kabel så minskar det. De senaste 10 åren skulle jag gissa att det är väldigt ovanligt även när det är med kabel.
Men i hus från -85 så blir jag inte förvånad att hitta blå fas vare sig det är FK i rör eller kabel.
Visst är det så
Man ska aldrig lita på färger på ledare
Man vet inte vem som varit inne och kopplat
Kommer jag till en befintlig installation och ska göra något så säkerställer jag funktionen på ledarna, jag kan ju inte veta om den som installerat det vet vad den gjort
Har tyvärr sett allt för mycket som inte är som det ska vara
Man ska aldrig lita på färger på ledare
Man vet inte vem som varit inne och kopplat
Kommer jag till en befintlig installation och ska göra något så säkerställer jag funktionen på ledarna, jag kan ju inte veta om den som installerat det vet vad den gjort
Har tyvärr sett allt för mycket som inte är som det ska vara
Redigerat:
Tja.U Uffe A skrev:
Draka EXLQ-pure:
Ledare - diameter
3G1,5 - 9,0
4G1,5 - 9,8
5G1,5 - 10,3
Inte någon fasansfull skillnad. Jag drar ibland 5g1,5 och struntar i att använda en part, och få dessutom fördelen att alla parter har förväntade färger, mindre framtida risk för fel.