Inatt började en dimbar ledlampa i taket att brinna, åtminstone pep, poffade och rök den kraftigt, se tidigare inlägg.
Idag har jag skaffat ny lampa (jordad) som inte fungerar i uttaget.
I uttaget i köket (jordat) fungerar den, lampan som sitter där (ojordad) fungerar inte i vardagsrummet. Hur går jag vidare? Vad kan ha hänt?
Idag har jag skaffat ny lampa (jordad) som inte fungerar i uttaget.
I uttaget i köket (jordat) fungerar den, lampan som sitter där (ojordad) fungerar inte i vardagsrummet. Hur går jag vidare? Vad kan ha hänt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Är den nya lampan dimbar? Har du en dimmer? Är dimmern i så fall hel?
Vi behöver nog lite mer att gå på. Spänningsprovare av något slag är ett måste i hemmet om man inte vill ringa elektrikern titt som tätt (men mät aldrig mot jord).
Vi behöver nog lite mer att gå på. Spänningsprovare av något slag är ett måste i hemmet om man inte vill ringa elektrikern titt som tätt (men mät aldrig mot jord).
Efter din beskrivning av den rökande lampan, så kan man anta att säkringen löst ut. Har du kollat detta?
Det verkar som en säkring i dimmern gått, och det låter ju rimligt. Här känner jag mig osäker, visste inte att dimmer hade säkringar.
Hur går jag vidare?
Hur går jag vidare?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Nu hade du tur. Det är ganska vanligt att elektroniken i dimmern går sönder långt innan säkringen löser ut.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Jag har en drös med mätinstrument som mäter spänning på olika sätt. Flera multimetrar, ett par strömtänger med multimeterfunktion, några olika spänningsprovare och även ett par pennor typ phasen.pacman42 skrev:
Inget enda av dessa kan lösa JFB vid mätning mot jord. Men mina fluke spänningsprovare har ett läge där jag pressar in 2 knappar så kopplas ett motstånd internt in (på ca 6 kohm tror jag) och då kan den lösa JFB.
Och detta läge, där den drar mer ström, anger fluke att man endast får använda några enstaka sekunder för annars överhettas instrumentet.
Vilka mätinstrumentet har du som löser JFB när du mäter gentemot jord?