Karlia
Inatt började en dimbar ledlampa i taket att brinna, åtminstone pep, poffade och rök den kraftigt, se tidigare inlägg.

Idag har jag skaffat ny lampa (jordad) som inte fungerar i uttaget.

I uttaget i köket (jordat) fungerar den, lampan som sitter där (ojordad) fungerar inte i vardagsrummet. Hur går jag vidare? Vad kan ha hänt?

Skadat takuttag efter dimbar LED-lampa brunnit, synliga brännmärken och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
Inget har hänt. Ingen har kopplat om kontakterna. Du får inte ström till lampan och då tar man fram multimetern och felsöker. Be någon om hjälp om du inte vet hur man gör.

Karlia
Något har hänt, igår vid den här tiden fungerade uttaget och lampan.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Är den nya lampan dimbar? Har du en dimmer? Är dimmern i så fall hel?

Vi behöver nog lite mer att gå på. Spänningsprovare av något slag är ett måste i hemmet om man inte vill ringa elektrikern titt som tätt (men mät aldrig mot jord).

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Efter din beskrivning av den rökande lampan, så kan man anta att säkringen löst ut. Har du kollat detta?

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det verkar som en säkring i dimmern gått, och det låter ju rimligt. Här känner jag mig osäker, visste inte att dimmer hade säkringar.

Hur går jag vidare? Öppen elektrisk dimmerutrustning i vägg med synlig rosa säkring och kabelförbindelser.
Skapa konto
Två säkringar ligger på en marmorlik yta, en hel och en med synligt bränt element.
Skapa konto

Köp en ny säkring. Från märkningen på dimmern ser det ut som den ska vara på 2 A.
Sitter det en reservsäkring i hållaren? I så fall använd den.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Tack. Jo, där var en reservsäkring, ska prova med den när jag kommer hem ikväll, måste iväg en sväng nu.

Karlia
Så enkelt var det! Ny säkring, lampan lyser som den ska. Tack för förslag!

Tänd hänglampa med vit skärm framför en tavla, reflexion av rött sidoljus på väggen.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Nu hade du tur. Det är ganska vanligt att elektroniken i dimmern går sönder långt innan säkringen löser ut.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Spänningsprovare av något slag är ett måste i hemmet om man inte vill ringa elektrikern titt som tätt (men mät aldrig mot jord).
Varför?
Mäta mot jord alltså ...

Karlia
Det är första dimmern jag har, förmodligen installerad runt år 2000, långt innan jag flyttade in. Har med andra ord inte tidigare känt behov av att lära mig om dem. Ska läsa på nu :geek:

Mikael_L Mikael_L skrev:
Varför?
Mäta mot jord alltså ...
Jordfelsbrytaren löser ofta ut om man mäter mot jord med spänningsprovare och multimetrar. Inte vad man är ute efter i de flesta fall. Jag har en som klarar det testet och jag har ett antal olika varianter hemma.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Mikael_L
pacman42 pacman42 skrev:
Jordfelsbrytaren löser ofta ut om man mäter mot jord med spänningsprovare och multimetrar. Inte vad man är ute efter i de flesta fall. Jag har en som klarar det testet och jag har ett antal olika varianter hemma.
Jag har en drös med mätinstrument som mäter spänning på olika sätt. Flera multimetrar, ett par strömtänger med multimeterfunktion, några olika spänningsprovare och även ett par pennor typ phasen.
Inget enda av dessa kan lösa JFB vid mätning mot jord. Men mina fluke spänningsprovare har ett läge där jag pressar in 2 knappar så kopplas ett motstånd internt in (på ca 6 kohm tror jag) och då kan den lösa JFB.
Och detta läge, där den drar mer ström, anger fluke att man endast får använda några enstaka sekunder för annars överhettas instrumentet.

Vilka mätinstrumentet har du som löser JFB när du mäter gentemot jord?

Jag har en äldre spänningsprovare fabrikat Steinel som ej drivs på batteri och har två dioder för indikering, den drar så mycket ström att jfb löser ut vid mätning mot jord.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.