Byggahus.se
Hand håller en VADSBO universell dosdimmer med wiring instruktioner för svart, vit och röd kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schneider Electric-dosdimmer med justeringsknappar och anslutningsterminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, befintlig dosdimmer med återfjädrande tryckknapp (svart rund pick ) verkar ha lagt av. Det är 4x35w halogen.Har fått tips om en ny Schneider (på bilden). Hur ska svart vit röd kopplas i denna nya?
 
Svart= L
Vit = ~
Röd = 1
Motsvarar det på Schneider.
 
  • Gilla
etompau och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Svart= L
Vit = ~
Röd = 1
Motsvarar det på Schneider.
Tack, vet du om det finns någon annan billigare variant än schneiders på typ Bauhaus Kjell etc som funkar?
 
Har du tillgång till nolla? Och vilken är det frågar många!
En elektriker börjar med att titta i dosan vart tar ledningar vägen. Finns det ett eluttag direkt under? För där finns alltid obruten fas samt nolla och är elen nygjord efter 70-talet finns där kanske också gul/grön skyddsjord, men äldre är skyddsjord RÖD.
Ett mätinstrument behövs för att se vad som har spänning.
Med tillgång till nolla kan man använda en modernare dimmer.
Är det en gammal installation så är det inte lätt att lista ut hur det är kopplat då varje elfirma och region hade sina egna ”standard”på färger i en elinstallationer.
 
Ingen nolla säger elektrikern. Men nu har jag köpt schneider hoppas den är rätt? :)
Dock blir jag osäker ändå på om vita kabeln kan vara nollan... bifogar lite fler bilder på hur det ser ut nu.
 
  • Hand håller en Schneider elektrisk dimmer med anslutna kablar och synlig dosa i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en öppnad elektrisk installationsdosa med en synlig Schneider strömbrytare och en osäker kopplad vit kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en Schneider elektrisk dimmer med anslutna kablar i en öppen vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en grön Schneider elektrisk komponent med röd och vit kabel ansluten, samt verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
den vita tråden från Vadsbo-dimmern är ju tändtråd (=tänder lampan) enligt sin påklistrade etikett...
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Matore Matore skrev:
Ingen nolla säger elektrikern.
Vilken elektriker? Om du har kontakt med en elektriker så kan du ju fråga denne.
Matore Matore skrev:
Dock blir jag osäker ändå på om vita kabeln kan vara nollan...
Om du beskriver varför du tror att den vita är en nolla så kan du få bättre svar.
Du behöver kunna grundläggande ellära för att kunna byta denna dimmer.
Så om du gör ett försök att tolka märkningen på den gamla och nya dimmern så kan du få hjälp med en förklaring.
Du ska inte koppla på chans utan att förstå vad du gör.
Då är det bättre att du kontaktar din elektriker.
 
  • Gilla
harka
  • Laddar…
Den vita går ju in där det står N på Vadsbo, men jag kanske tolkar etiketten fel, är osäker och därför frågar jag här.
Var ska vit röd svart sitta på den nya Schneider på bilden ovan utifrån de bilder på befintlig installation som jag bifogat?
 
Ja, du tolkar den fel. Den vita kabeln ska gå till lampan och sen till noll. Nollan ska inte anslutas i dimmern.
 
Ok så hur ska vit röd svart sitta i schneider på bilden ovan? :)
 
Läs inlägg #2

Klipp av trådarna vid VADSBO, skala och montera i Schneider.
Glöm inte att lossa/ slå ifrån säkringen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Matore Matore skrev:
Den vita går ju in där det står N på Vadsbo, men jag kanske tolkar etiketten fel, är osäker och därför frågar jag här.
Ja det där är lätt att missförstå och du är inte ensam om att gå fel där. Anvisningen på pucken är långt ifrån glasklar. Man ska i detta fall läsa schemat och gå på färgerna, vilket är ganska ovanligt. I andra fall är terminalerna tydligt märkta som på Schneiderpucken, dock utan förklaring på själva pucken.

Och det är olyckligt att de pratar färger. Tänk istället funktion. Din gamla puck har anslutningar för fas, tändtråd (till lampan) och styrtråd/pushtråd (från strömbrytaren). Din nya puck har motsvarande terminaler märkta L, genomstruket S och 1 i den ordningen. Det ska framgå av brukanvisningen till pucken vad dessa symboler betyder.

Därefter kan du omsätta detta till vilka ledare som ska kopplas vart.
 
  • Gilla
Matore
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja det där är lätt att missförstå och du är inte ensam om att gå fel där. Anvisningen på pucken är långt ifrån glasklar. Man ska i detta fall läsa schemat och gå på färgerna, vilket är ganska ovanligt. I andra fall är terminalerna tydligt märkta som på Schneiderpucken, dock utan förklaring på själva pucken.

Och det är olyckligt att de pratar färger. Tänk istället funktion. Din gamla puck har anslutningar för fas, tändtråd (till lampan) och styrtråd/pushtråd (från strömbrytaren). Din nya puck har motsvarande terminaler märkta L, genomstruket S och 1 i den ordningen. Det ska framgå av brukanvisningen till pucken vad dessa symboler betyder.

Därefter kan du omsätta detta till vilka ledare som ska kopplas vart.
Ja lite klurigt är det. Tack för engagemang. Så här ser schemat ut, blir det tydligare? :)
 
  • Elektriskt schema och illustration av installation för en dimmerpuck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja mig för är det tydligt. Frågan är om det blev tydligt för dig. Kan du namnge plintarna utifrån funktion nu?

Fast fas - ?
Tändtråd till lampa - ?
Styrtråd från strömbrytare - ?

Därefter kan du sätta in färgen på ledaren från gamla pucken ovan så ser du exakt hur du ska koppla.

En sak som inte är tydlig på detta schema är fast fas till strömbrytaren. Den behöver inte tas ifrån L-terminalen på pucken. Dessa två L-terminaler är internt förbundna och kan användas för att skarva en fasledare, inget annat. Så du behöver inte göra någon ändring där i ditt fall.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja mig för är det tydligt. Frågan är om det blev tydligt för dig. Kan du namnge plintarna utifrån funktion nu?

Fast fas - ?
Tändtråd till lampa - ?
Styrtråd från strömbrytare - ?

Därefter kan du sätta in färgen på ledaren från gamla pucken ovan så ser du exakt hur du ska koppla.

En sak som inte är tydlig på detta schema är fast fas till strömbrytaren. Den behöver inte tas ifrån L-terminalen på pucken. Dessa två L-terminaler är internt förbundna och kan användas för att skarva en fasledare, inget annat. Så du behöver inte göra någon ändring där i ditt fall.
Tändtråd - ~(s~symbolen) -vit
Stryrtråd -1 röd
Fast fas - L - svart

stämmer det?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.