Vid lossning av fk ur en wago 773 bakom en lampknapp, drogs en av kardelerna ut cirka 1 cm förbi de andra då den fastnade. Antagligen så fattas det nu motsvarande i andra änden, som jag tror sitter i en wago 221. Det jag undrar är om det nu är risk för varmgång? Det är tre strömbrytare för taklampor på ledaren. Elektriker är tillkallad och jag rör inte anläggningen igen för jag är en klåpare.

Låter som ett litet problem. Kan ej se att det skulle utgöra någon risk för överhettning. Det krävs stora strömmar under lång tid för att det ska bli varmt i en koppling, det lär inte inträffa med några inkopplade ljuskällor.

Tack för svar. Tror du det kan bli problem iom att berörd toppklämma är trepolig och har ytterligare en ledare kopplad? Den ledaren bör komma från två vägguttag och en taklampa i vardagsrummet.

Ta en bild på grejorna så blir det enklare att säga något mer konkret.
Men generellt så ska det till rejäla strömstyrkor för att det ska bli varmgång i kablar/skarvar.

G Grebela skrev:
drogs en av kardelerna ut cirka 1 cm förbi de andra då den fastnade. Antagligen så fattas det nu motsvarande i andra änden,
Om du lyckats dra en enskild kardel en cm genom hela "ledarstumpen" måste det handla sig om en ganska kort bit FK. Varför inte byta hela biten så slipper du fundera?

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ta en bild på grejorna så blir det enklare att säga något mer konkret.
Men generellt så ska det till rejäla strömstyrkor för att det ska bli varmgång i kablar/skarvar.
Såhär ser det ut i närmaste dosan, två klämmor med fasledare där alla ser ut att bottna någorlunda. Jag låter det vara tills elektrikern kommer nästa vecka.

• Elanslutning med två klämmor och flera fasledare i en dosa, väntar på elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Grebela skrev:
Såhär ser det ut i närmaste dosan, två klämmor med fasledare där alla ser ut att bottna någorlunda. Jag låter det vara tills elektrikern kommer nästa vecka.
Jag ser inga problem där iaf :thinking:

G Grebela skrev:
Vid lossning av fk ur en wago 773 bakom en lampknapp, drogs en av kardelerna ut cirka 1 cm förbi de andra då den fastnade. Antagligen så fattas det nu motsvarande i andra änden, som jag tror sitter i en wago 221. Det jag undrar är om det nu är risk för varmgång? Det är tre strömbrytare för taklampor på ledaren. Elektriker är tillkallad och jag rör inte anläggningen igen för jag är en klåpare.
Klipp och skala om FK:n i andra änden. Klart.

J
G Grebela skrev:
Ser inget konstigt ut alls, prydligt o fint!

Tack för all er hjälp, ärendet är nu löst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.