Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Det finns lite olika karakteristik på både automat- och diazedsäkringar beroende på användningsområde.
Kolla tex. här:
https://www.voltimum.se/content/diazed
Kolla tex. här:
https://www.voltimum.se/content/diazed
Då vill du inte ha trög säkring, utan en som tål överlast bättre. Då blir det ännu svårare.
Som exempel har automatsäkringar B, C eller D-karaktäristik (där B är snabbast och D trögast).
Men i överlastområdet är dessa helt identiska (de termiska skydden är lika), det är bara den magnetiska utlösningen som bryter mycket snabbt vid mycket höga strömmar som skiljer.
Generellt vill man också att alla porslinssäkringar ska vara ganska precisa i området för överlast, så en trög är designad för att klara stor startström, men inte för att ge mer överlastförmåga (det är alltså ej önskvärt).
Som exempel har automatsäkringar B, C eller D-karaktäristik (där B är snabbast och D trögast).
Men i överlastområdet är dessa helt identiska (de termiska skydden är lika), det är bara den magnetiska utlösningen som bryter mycket snabbt vid mycket höga strömmar som skiljer.
Generellt vill man också att alla porslinssäkringar ska vara ganska precisa i området för överlast, så en trög är designad för att klara stor startström, men inte för att ge mer överlastförmåga (det är alltså ej önskvärt).
Moderator
· Stockholm
· 57 802 inlägg
Skall det bara hållas frostfritt så behöver du nog inte mer än kanske 500W. Lite drygt 2 A. Om nu inte din säkring löser ofta nu. Så borde det klara sig.
Det är kanske ingen isolering i väggarna ... 
Och bor i Nikaloukta ...
Men i vilket fall. Svårt att ordna säkringar som tål överlast. Och lite dumt, det blir mycket varma säkringar och sen blir det dyrt om man behöver byta mätarskåpet för att säkringshållarna har blivit skadade. (Nåja, dock inte så troligt, sällan det blir värre än att man behöver byta lite ledningar).
Sen vet jag inte om jag själv skulle sova gott över att en viktigt frostfrihet ska skyddas av överbelastade säkringar ...
Och bor i Nikaloukta ...
Men i vilket fall. Svårt att ordna säkringar som tål överlast. Och lite dumt, det blir mycket varma säkringar och sen blir det dyrt om man behöver byta mätarskåpet för att säkringshållarna har blivit skadade. (Nåja, dock inte så troligt, sällan det blir värre än att man behöver byta lite ledningar).
Sen vet jag inte om jag själv skulle sova gott över att en viktigt frostfrihet ska skyddas av överbelastade säkringar ...
Fläkt som blåser på säkringarna.I in-ka skrev:
Belastningsvakt.
Mer isolering.
Tidsinställd rotering mellan 3 olika säkringsset så de hinner smalna mellan varven.
32A.
Men du måste tänka på att säkringar har en funktion och sätter du denna ur spel kommer din nya stuga brinna upp och ingen för-säkring täcker.
Produkter som diskuteras: "Fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Nej, du ska inte försöka leta efter fabrikat som är lite trögare. Du har en kraftig överlast och enda sunda åtgärden är att du drar ned på belastningen i stugan rejält, eventuellt se över fasfördelningen och på sikt säkrar upp om det går.
Det finns normer som säkringarna skall uppfylla. Sedan är det lite ungefärligt hur säkringar löser. I den mån en billigare säkring har annorlunda egenskaper lär det vara större toleranser. Alltså mer osäkert vid vilken belastning den löser.I in-ka skrev:
Det är mycket enkelt. Om du behöver en säkring som tål en högre kontinuerlig last så behöver du en säkring med högre märkström. Och då måste alla inblandade ledare tåla den högre strömmen. Visst kan du chansa och säkra upp lite. Förmodligen fungerar det utan att något börjar brinna. Men det är tråkigt om det inte gör det. Säkringarna finns av en orsak.

