Skall byta ut en vanlig strömbrytare till en smart strömbrytare från smart life.
Den tidigare strömbrytaren hade bara fasen inkopplad vilket jag även gjorde med den nya. Strömbrytaren styr en ledslinga som nu börjat blinka och lysa svagt trots att strömbrytaren är avstängd. Har förstått att sådant kan ske men undrar varför den inte gjorde det innan.
Det följde dessutom med någon form av kondensator som jag inte riktigt förstår vad den fyller för syfte?
Så till mina frågor. Hur skall jag koppla in kondensatorn och varför?
Finns det något fördel att dra nollan via strömbrytaren?
Den tidigare strömbrytaren hade bara fasen inkopplad vilket jag även gjorde med den nya. Strömbrytaren styr en ledslinga som nu börjat blinka och lysa svagt trots att strömbrytaren är avstängd. Har förstått att sådant kan ske men undrar varför den inte gjorde det innan.
Det följde dessutom med någon form av kondensator som jag inte riktigt förstår vad den fyller för syfte?
Så till mina frågor. Hur skall jag koppla in kondensatorn och varför?
Finns det något fördel att dra nollan via strömbrytaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Ja, du slipper troligen dina symptom.Matthias Bredberg skrev:
Utan nolla så tar pucken ström för sin egen försörjning genom LED-slingan. Det går alltså en svag ström genom kretsen även när den är avstängd. Detta får dina LED att lysa svagt.
Kondensatorn (vars bild är upp och ned och så liten att den inte går att se, även dina andra bilder är små och suddiga) är en nödlösning för att få lite ström att smita förbi LED-slingan. Den ska du endast använda ifall det inte finns en nolla tillgänglig och inte möjligt att fiska fram med rimlig arbetsinsats.
Antingen drar du fram nolla till din smarta strömställare.
Eller kopplar in kondensatorn enligt beskrivningen.
Eller kopplar in kondensatorn enligt beskrivningen.
Klicka här för att svara



