Skulle vara tacksam om någon kan förklara på ett enkelt sätt hur man ska koppla följande då jag inte är så kunnig på elscheman:
Vill ha en lampa som styrs med hjälp av en rörelsevakt och att man även ska kunna slå på lampan via en strömbrytare.
Har läst lite foruminlägg, men diverse bilder där hjälper inte mig
En "guide for dummies" hade varit uppskattad... den gubben går till den gubben
Denna bilden är lättare att förstå
än denna.
För att hålla det elsäkert så kan vi säga att det är den teoretiska kunskapen jag vill ha.
För att undvika att behöva koppla in sig på befintliga kopplingspunkter, så börjar vi med en stickpropp som ansluts i befintligt jordat vägguttag.
Som jag då förstår det så blir det stickpropp, strömbrytare, rörelsedetektor och sen ett uttag där man kan ansluta valfri lampa.
Men hur ska jag koppla strömbrytaren och rörelsedetektorn?
Följande material finns:
Tack på förhand
Vill ha en lampa som styrs med hjälp av en rörelsevakt och att man även ska kunna slå på lampan via en strömbrytare.
Har läst lite foruminlägg, men diverse bilder där hjälper inte mig
En "guide for dummies" hade varit uppskattad... den gubben går till den gubben
Denna bilden är lättare att förstå
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
än denna.
För att hålla det elsäkert så kan vi säga att det är den teoretiska kunskapen jag vill ha.
För att undvika att behöva koppla in sig på befintliga kopplingspunkter, så börjar vi med en stickpropp som ansluts i befintligt jordat vägguttag.
Som jag då förstår det så blir det stickpropp, strömbrytare, rörelsedetektor och sen ett uttag där man kan ansluta valfri lampa.
Men hur ska jag koppla strömbrytaren och rörelsedetektorn?
Följande material finns:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack på förhand
Om det bara är teoretisk kunskap du eftersöker så tycker jag att du ska börja med att fundera på vad som händer med strömmen i en strömbrytare, i en rörelsevakt, och vad som behövs för att få en lampa att lysa.
Som start kan jag tala om att strömmen kommer från elnätet i ledaren märkt L på inkopplingsanvisningarna, och ska tillbaka till elnätet i ledaren märkt N.
Som start kan jag tala om att strömmen kommer från elnätet i ledaren märkt L på inkopplingsanvisningarna, och ska tillbaka till elnätet i ledaren märkt N.
Att bara koppla in en rörelsevakt kan jag, men frågan gäller hur man gör om man vill ha en strömbrytare som kan slå på lampan också.A Emil_K skrev:Om det bara är teoretisk kunskap du eftersöker så tycker jag att du ska börja med att fundera på vad som händer med strömmen i en strömbrytare, i en rörelsevakt, och vad som behövs för att få en lampa att lysa.
Finns det någon möjlighet att man kan få det förklarat hur man ska koppla kablarna från inkommande på strömbrytaren och hela vägen till rörelsevakten?A Emil_K skrev:
Tex svart kabel till trappströmställaren stift 1 nere osv.
Detta inlägg är inte vad du vill läsa, men läs och lär, så är jag säker på att du fixar detta, för det är inte någon högteknologi. Det handlar dock om säkerhet, både för dig och andra.M Mekplatsen skrev:
Du kan nog inte räkna med så pass detaljerad hjälp här. Du måste själv tänka ut hur det ska vara och sedan möjligen få bekräftat att det är rätt tänkt. Att koppla innebär ju ett visst mått av ansvar och eftersom det står i lagen att man ska ha " nödig kännedom", så måste man skaffa sig den innan man kopplar. Just i ditt fall, så har du fått riktig vägledning i inlägg #4 och sätt dig och klura ut hur du vill ha funktionen och vägen dit.
P.S. Vad händer om man sätter 2 strömbrytare parallellt " bredvid" varandra? D.S.
Då testar vi och ser om jag får godkänt eller inte 
Skippa gärna kommentarer angående typ av kabel och att det inte är monterat.
Brun från stickpropp till in på "1"
Svart från ut "1" till in på brun rörelsevakt
Svart går även till in på "2"
Röd (brun efter sockerbiten) från rörelsevakt går till ut på "2"
Brun från ut "2" går till vägguttag
Nolla och jord sköter sig själva.
Skippa gärna kommentarer angående typ av kabel och att det inte är monterat.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Brun från stickpropp till in på "1"
Svart från ut "1" till in på brun rörelsevakt
Svart går även till in på "2"
Röd (brun efter sockerbiten) från rörelsevakt går till ut på "2"
Brun från ut "2" går till vägguttag
Nolla och jord sköter sig själva.
1. slår på vakten.
2. förbikopplar vakten
Redigerat:
För att fortsätta lite på ämnet och dess materialval.
Finns det någon dubbeltrapp som är specad för utomhusbruk?
Exempel: carport, loft på lada, veranda osv.
Vilken typ av kabel ska man använda mellan strömbrytaren och rörelsevakten för att få den extra ledaren (i mitt exempel den svarta ledaren)? Får/kan ju inte använda jordkabeln till det!
Är det en 3-fas kabel med 4 eller 5 ledare som gäller?
Finns det någon dubbeltrapp som är specad för utomhusbruk?
Exempel: carport, loft på lada, veranda osv.
Vilken typ av kabel ska man använda mellan strömbrytaren och rörelsevakten för att få den extra ledaren (i mitt exempel den svarta ledaren)? Får/kan ju inte använda jordkabeln till det!
Är det en 3-fas kabel med 4 eller 5 ledare som gäller?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 850 inlägg
Ja det finns kapslade dubbeltrapp: https://www.elbutik.se/product.html/elko-kapslade-stromstallare-ip55?category_id=698
Pratar vi hölada och andra mycket brandfarliga utrymmen så kan försäkringsbolagen ha speciella krav, men det är inte aktuellt här?
Ja, en fyr- eller femledare är vad som gäller.
Du ska väl ha en kopplingsdosa med kretsen här också?
Pratar vi hölada och andra mycket brandfarliga utrymmen så kan försäkringsbolagen ha speciella krav, men det är inte aktuellt här?
Ja, en fyr- eller femledare är vad som gäller.
Du ska väl ha en kopplingsdosa med kretsen här också?
fast har du behov av en dubbeltrapp? det var inte så du skrev i din ursprungliga beskrivning, där det endast behövs en enkel, enpolig strömbrytare för att åstadkomma det du beskrev
den övre halvan visar principen med två strömbrytare, den nedre halvan visar den faktiska implementationen där den övre strömbrytaren handmanövreras och den undre strömbrytaren manövreras i rörelsedetektorn
den övre halvan visar principen med två strömbrytare, den nedre halvan visar den faktiska implementationen där den övre strömbrytaren handmanövreras och den undre strömbrytaren manövreras i rörelsedetektorn
Logga in
Skapa konto
Tack så mycket för bilderna.harka skrev:
De förklarar på ett enkelt sätt,
Du har helt rätt i att detta var enligt min ursprungliga fråga och att jag själv la till den extra funktionen "helt avstängt".
Jag skrev att det var den teoretiska kunskapen jag var ute efter och genom att få så bra svar på forumet så lärde jag mig en ny sak samtidigt
Sen att jag kan utnyttja min kunskap i praktiken är bara bonus.
Klicka här för att svara