Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det beror på - skulle jag vilja säga är standardsvaret.
Saker som påverkar är:
- Kabelns längd
- Lampans effekt
Saker som påverkar är:
- Kabelns längd
- Lampans effekt
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Om lampan inte är känslig för ett spänningsfall på 0,48V så går det utmärkt med 1,5mm2 givet att det är 12W uttag i slutet av kabeln. Är det tre lampor på vägen så kan det bli ett visst motstånd i lampan som jag inte kan räkna på eller för den delen har kunskap om det påverkar.
Du kan ju mäta före och efter lampan för att se om du får något spänningsfall. Annars går du upp till 2,5mm2 och är på säkra sidan.
Du kan ju mäta före och efter lampan för att se om du får något spänningsfall. Annars går du upp till 2,5mm2 och är på säkra sidan.
Kan säga att "svagströmsutrustning" är mycket mer känslig för kabelns dimension. Då man ofta har låg volt så blir spänningsfallen mycket högre (procentuellt) vid lite sträcka på kabeln. Då många produkter har en tolerans på ca 10,15% så räcker det med ett spänningsfall på 1,2,1,8V (vid 12V) för att produkten ska sluta fungera/fungera opålitligt. Tänk då att det även finns utrustning på 3-5V. Tex mobilladdarkablar hittar du inte så många som är så långa. Är dom långa så är dom oftast mkt sämre på att ladda telefonen.
Jag skulle köra med en 1,5mm2 kabel. Blir nog billigast (?) att få tag på som också klara att ligga i mark.
Jag skulle köra med en 1,5mm2 kabel. Blir nog billigast (?) att få tag på som också klara att ligga i mark.
exempelvis har Jula en kabel med artikelnr: 403014 (EKLK 3g1,5). Denna är enligt beskrivningen ok att använda i mark men måste förläggas i rör. Finns så klart andra som säljer kabel av liknaden typ men det är viktigt att kolla så den är godkänd att förläggas i mark.
Det du har är 12V och 3x4watt=12W. Då är det P/U=I, alltså 12W/12V=1A. Alltså har du en last på 1A och sedan en kabellängd på 20m. Då måste du enligt tabellen köra med 0,6. Sådan kabel är svår att få tag på (?) och du kan då köra med 0,75 som är närmast vid "vanlig" kabeldimension.
Sedan har du nästa kriterie på din installation, att den ska läggas i mark
Då är det nog svårare att hitta en kabel på 0,75 som kan förläggas i mark (finns säkerligen) och är säkert inte billigare än den från Jula. Sedan om du i framtiden vill komplettera med mer lampor så har du lite utrymme vid 1,5 kabel.
Sedan har du nästa kriterie på din installation, att den ska läggas i mark
Då är det nog svårare att hitta en kabel på 0,75 som kan förläggas i mark (finns säkerligen) och är säkert inte billigare än den från Jula. Sedan om du i framtiden vill komplettera med mer lampor så har du lite utrymme vid 1,5 kabel.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 045 inlägg
Att vid 1 ampere och 20 meter räcker det med 0,6 mm2 area om man tolererar 1,2 volt spänningsfall.
Kör med 1,5 mm2, blir nog billigt och enkelt.
Protte
Kör med 1,5 mm2, blir nog billigt och enkelt.
Protte