Vi tänker alla olika
Men gäller det upl installation använder jag inte kabel med fler ledare än jag behöver
Är säker på att du hade kunnatkpmma till en installation jag hade gjort och förstått hur jag hade tänkt :cool:

E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tja.
Draka EXLQ-pure:
Ledare - diameter
3G1,5 - 9,0
4G1,5 - 9,8
5G1,5 - 10,3

Inte någon fasansfull skillnad. Jag drar ibland 5g1,5 och struntar i att använda en part, och få dessutom fördelen att alla parter har förväntade färger, mindre framtida risk för fel.
Den smällen får kunden ta.
Nu finns det 5G2,5 i samma storlek som tidigare var 3G1,5 1cm, och då finns det inga ursäkter längre. Uffe, du får inte vara rädd att ta steget gär.

U Uffe A skrev:
Är det utanpåliggande installation där det inte behövs nolla så använder jag en 4g
Det tror jag att de flesta installatörer gör ;)
Intressant. Jag kör alltid på 5G. Jag skulle till och med vilja hävda att en Förväxlingsrisk föreligger.

Håller inte med dig
Är det en utanpåliggande i stallation så ska man vara beredd på att blå kan användas till vad som helst förutom skyddsjord ;)

Redigerat:
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Den smällen får kunden ta.
Nu finns det 5G2,5 i samma storlek som tidigare var 3G1,5 1cm, och då finns det inga ursäkter längre. Uffe, du får inte vara rädd att ta steget gär.
Tillhör den gamla skolan
Svårt att lära gamla hundar att sitta :rofl:

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Håller inte med dig
Är det en utanpåligga de i stallation så ska man vara beredd på att blå kan användas till vad som helst förutom skyddsjord ;)
Det innebär ju i princip att du håller med mig. :love:

H henkepenk skrev:
Svärföräldrarna har en sommarstuga med tveksamma tvåfaselement, huset är byggt mitten -80. Jag hittar dedikerade rör och kopplingsdosor för elvärmen, samtliga dragna med FK på L1/L2/L3 och PE. Ingen nolla alltså. Ser att en av faserna är blå, hur vanligt var det att använda blå som fas vid denna tid? Minns jag rätt var de andra svart, brun och gul/grön.
Blå fas vill jag påstå är inte vanligt vid FK i rör. Min gissning är att vit var slut i bilen.:rolleyes:;)

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nu ja, men som både elmont och Mikael_L skrivit så var det inte det förr. Gamla spisgrupper är en annan slamkrypare med blå fas, vilket lurat en och annan vid inkoppling av induktionshäll.
En liten nedskrivning av frekvensen för de färger TS beskriver dvs svart-brun-blå som FK vid den tiden skulle jag nog vilja se här. Inte för att det gör direkt skillnad och att färg inte betyder viss funktion men just i elvärme trefas och 400 V radiatorer är det sannolikt inte vanligt -85. Tidigare före -70 vanligt med diverse blandningar helt utan annan logik än att kanske hålla rätt under montaget och då blå och framför allt röd som ju hade en viss regelmässig funktion sen -60 ändå användes hursomhelst.

Under direktelvärmens guldålder stor del av 60-70-talet är nog alla faser tex vita, svarta, bruna eller i blandning vanligt tillsammans med det kanske mest utbredda då brun-gul-grön.

• Gilla
Tchjaffa och 2 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det innebär ju i princip att du håller med mig. :love:
Du vet att jag alltid håller med dig i princip
Sen vad gäller utförandet i prantik kan vi ha skilda åsikter :cool:

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
E
U Uffe A skrev:
Tillhör den gamla skolan
Svårt att lära gamla hundar att sitta :rofl:
Jag vet, därav mitt påhopp! :crysmile:
Elmont lyssnar du också?

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
En liten nedskrivning av frekvensen för de färger TS beskriver dvs svart-brun-blå som FK vid den tiden skulle jag nog vilja se här. Inte för att det gör direkt skillnad och att färg inte betyder viss funktion men just i elvärme trefas och 400 V radiatorer är det sannolikt inte vanligt -85. Tidigare före -70 vanligt med diverse blandningar helt utan annan logik än att kanske hålla rätt under montaget och då blå och framför allt röd som ju hade en viss regelmässig funktion sen -60 ändå användes hursomhelst.

Under direktelvärmens guldålder stor del av 60-70-talet är nog alla faser tex vita, svarta, bruna eller i blandning vanligt tillsammans med det kanske mest utbredda då brun-gul-grön.
Ja före 70 var ju inte ens blå tänkt som nolla, den brukade ju vara en fasfärg eller tändtråd, båda vanligt. Nolla var ju vanligast med svart eller vit (beroende på ort) men andra färger förekommer ju också, jag har nyss rivit ur allt i en lägenhet där all nolla var grön, ganska oväntat i Uppsala, första gången jag råkat på det färgvalet här.

Men inte för att jag alltid vet exakt vilket byggår det är på huset man pular i, men nog har jag känslan att det inte är såå ovanligt med en blå fas i röret i en elementslinga i ett hus från 80-talet.
Men som sagt, jag kanske ofta misstar husets årtal istället. :)

E El-Löken66 skrev:
Jag vet, därav mitt påhopp! :crysmile:
Elmont lyssnar du också?
Kanske det är så att ungtupparna ska lära sig mer av de gamla rävarna ;)

Jag tycker tråden är ett bevis på att man inte ska använda blå till annat än nolla - det ställer onödiga frågor. Det finns därför ingen anledning att använda blå FK i rör till annat än nolla eftersom man där har ett val.

Att blå tillåts i en kabel är uppenbarligen en eftergift eftersom det annars skulle krävas en extrakostand för en femledare där blå inte kommer till användning. Av samma orsak tillverkas inte klenare installationskablar 4G med fasfärger då det troligen skulle kosta för mycket att ha två varianter av 4G.

Hur man hanterar fördragen slang kan dock vara ett problem...

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Hur man hanterar fördragen slang kan dock vara ett problem...
Nejdå, det är bara att köpa 5g.
Har precis dragit 2 radiatorslingor förrförra veckan. Fördragen slang med 5g blev det, 400V radiatorer planeras, så den blå (nollan) blir väl oanvänd. Men jag skarvar nog ihop den i varje kopplingsbox, så det är klart ifall någon är och grejar i framtiden.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nejdå, det är bara att köpa 5g.
Har precis dragit 2 radiatorslingor förrförra veckan. Fördragen slang med 5g blev det, 400V radiatorer planeras, så den blå (nollan) blir väl oanvänd. Men jag skarvar nog ihop den i varje kopplingsbox, så det är klart ifall någon är och grejar i framtiden.
Är det fördragen flex hade jag låtid oanvända trådar legat kvar
Hade jag dragit i tråd i slang hade jag bara dragit de jag behöver

O Olle61 skrev:
Helt normalt med 4 ledad kabel. Med FK i rör är det nog inte så vanligt.
Glömde att svara i denna tråd Att det gällde bara till våra 400 V element och är utanpåliggande 4 ledning inst.kabel där det var använt blå till fas där man gick på undersidan av golvet i krypgrunden. All annan installation i huset är gjort med ”rätta färger” FK i vanliga elrör i undertak osv.
/B

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.