Blir inte klok på vad som gäller.

Får man dra elkabel, jordkabel i det här fallet, i ett kabelskyddsrör som ligger ovan mark men under ett trädäck eller måste kabelskyddet grävas ner?

Ja jag vet att det finns SRE-P rör men de kostar ju drygt 120kr metern så då gräver jag hellre. Jag pratar om vanliga gula skyddsrör?

J jhenrikj skrev:
Blir inte klok på vad som gäller.

Får man dra elkabel, jordkabel i det här fallet, i ett kabelskyddsrör som ligger ovan mark men under ett trädäck eller måste kabelskyddet grävas ner?

Ja jag vet att det finns SRE-P rör men de kostar ju drygt 120kr metern så då gräver jag hellre. Jag pratar om vanliga gula skyddsrör?
Min elektriker drog vad jag förstår vanlig utomhuskabel under däcket på syllarna utan gult skyddsrör

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det undrade jag också för ett tag sedan: [länk]
Har läst 10 olika trådar i ämnet men just den hade jag missat... Så svaret är alltså att det borde vara ok? Sen får man ju skydda röret mot UV strålning också iofs men det är ju rätt så mörkt under trallen.

D Dr Jumping Jack skrev:
Min elektriker drog vad jag förstår vanlig utomhuskabel under däcket på syllarna utan gult skyddsrör
Tänkte mest att det är lättare med ett tomrör. Det kommer inte att gå att komma åt undersidan när trallen är på och reglarna infällda mellan bärlinorna så då måste man lägga kabeln direkt på makadambädden och då känns det bättre med ett skyddsrör.

JanneJanne123
Jag tolkade det som att det är okej och har haft så sedan snart två år tillbaka. Har använt en kabel som egentligen inte behöver ligga i rör (N1XV)
men la den i rör ändå för att göra det extra tydligt att det ligger en elkabel där.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.