Hej,
Blev lite överrumplad av elektrikerna igår vid ett hembesök angående nya Eluttag i huset, jord eller inte?
Vi tänkte i första han byta för att de tidigare har gulnat och det är i första hand sockeldosorna som gulnat, övriga vägguttag och lampknappar är okej.
Vid byte till jord behöver alla uttag i varje rum bytas och extra jord kabel dras. Han hade bara sockeldosor med jordvariant, men hittat utan jord på internet.
Huset är ett Gullringshus på 110 kvm från 1982 och har jordfelsbrytare vid elcentralen.
Ska jag föreslå sockeldosor utan jord eller gå på hans spår och byta alla uttag till jord?
Tack på förhand!
Blev lite överrumplad av elektrikerna igår vid ett hembesök angående nya Eluttag i huset, jord eller inte?
Vi tänkte i första han byta för att de tidigare har gulnat och det är i första hand sockeldosorna som gulnat, övriga vägguttag och lampknappar är okej.
Vid byte till jord behöver alla uttag i varje rum bytas och extra jord kabel dras. Han hade bara sockeldosor med jordvariant, men hittat utan jord på internet.
Huset är ett Gullringshus på 110 kvm från 1982 och har jordfelsbrytare vid elcentralen.
Ska jag föreslå sockeldosor utan jord eller gå på hans spår och byta alla uttag till jord?
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Den första frågan du ska ställa dig är om dina rum fortfarande kan anses isolerade som gör det möjligt att använda ojordade uttag. Det är helt avgörande för valet. Detta borde elektrikern ha tittat på. Hade han några skäl till sin rekommendation om byte till jordat?
Förr var man inte riktigt lika noga och kunde tillåta t.ex skyddsjordade elradiatorer eller vattenradiatorer som har kontakt med jord. Idag går inte sådant att motivera. Man kan inte heller riktigt motivera ojordade uttag med att 98% av elapparaterna är dubbelisolerade.
En JFB kan heller inte rättfärdiga "grova" brott mot isolationen i rummet, möjligen om det finns gränsfall där man är osäker. Man kan inte "rätta till" isolationsfel med en JFB.
Därefter kan man börja titta på kostnader. Om enstaka uttag i dåligt skick behöver bytas eller om en större mängd behöver bytas.
Förr var man inte riktigt lika noga och kunde tillåta t.ex skyddsjordade elradiatorer eller vattenradiatorer som har kontakt med jord. Idag går inte sådant att motivera. Man kan inte heller riktigt motivera ojordade uttag med att 98% av elapparaterna är dubbelisolerade.
En JFB kan heller inte rättfärdiga "grova" brott mot isolationen i rummet, möjligen om det finns gränsfall där man är osäker. Man kan inte "rätta till" isolationsfel med en JFB.
Därefter kan man börja titta på kostnader. Om enstaka uttag i dåligt skick behöver bytas eller om en större mängd behöver bytas.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Bara för att förtydliga. Jordfelsbrytaren fungerar även i ojordade sammanhang. Den räddar liv, även om apparaten med isolationsfel är kopplad i ojordat uttag.Åsa Lund skrev:
Skillnaden blir att om du får ett isolationsfel på ex. en golvlampa, som är ojordad. Du tar i den, dåbörjar det gå ström igenom dig, jordfelsbrytaren reagerar och bryter, innan strömgenomgång blir farlig. Men du hinner känna att du fick en rejäl stöt.
Samma fel med en lampa kopplad i ett jordat uttag, då går det ström mot skyddsjord, direkt när felet uppstår. Jfb bryter. Detta utan att du behöver röra lampan. Men om felet uppstår medan du håller i lampan (relativt sannolikt), så får du iallafall ström igenom dig, tills jfb bryter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
JFB har dock ingen betydelse för frågan i tråden - ojordat eller jordat.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
det har väl konstaterats förut här.....jordfelsbrytare är ju ett väldigt missvisande namn på den produkten.
Bo.Siltberg skrev:
Den första frågan du ska ställa dig är om dina rum fortfarande kan anses isolerade som gör det möjligt att använda ojordade uttag. Det är helt avgörande för valet. Detta borde elektrikern ha tittat på. Hade han några skäl till sin rekommendation om byte till jordat?
Motiveringen var att han bara hade den sockelmodellen jordad och liggande form tillgänglig ”direkt”. Idag har vi sockeldosa uttagen i stående form och det är en smaksak men var först inne på stående. Vi ska byta lister oberoende valet av sockeldosa.Bo.Siltberg skrev:
Det är 15 sockeldosor som jag vill byta i första hand.S SueCia skrev:
Det är ett flertalet vägguttag (ca.10) och flertalet lamputtag som kommer beröras av jordniningen.
Nej det är ett helt korrekt och bra namn. Det är du som tydligen inte har greppat tillräckligt så du förstår. Ungefär som i många andra trådar på eltemat där du är inne och virrar.S Stefan1972 skrev:
nja namnet suger om man läserp å lite eftersom det inte har nåt med jord att göra allsGK100 skrev:
Residual-current device - Wikipedia
Amatör som jag är; Jag har alltid uppfattat jordfelsbrytare som "kretsfelsbrytare"?! Dvs när strömen inte går via den krets som var tänkt (fas och nolla) utan går fas -> jord (i någon form) och där har jag trott jord som i element, eller andra jordledande ytor.GK100 skrev:
Är det helt fel tänkt?
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
ojdå, du har koll på mig hör jag. Inte för att jag vet vad du avser men man känner sig lite stolt ändå. När det gäller jordfelsbrytare så är det nog du som får läsa på lite.GK100 skrev: