Har sökt runt på lite trådar men känner mig osäker fortfarande, skulle uppskatta om någon vill slänga lite ljus över det.

Jag vill att garagets elanläggning är fristående från husets, så jag kan röja runt där inne och överbelasta säkringar och lösa ut JFB hejvilt utan att resten av huset slocknar :D

Skämt åsido då, från husets huvudcentral (HC) till befintlig undercentral (BUC) går 3st faser och 1st Nolla (dimension 6mm2), huset är avsäkrat med 20A har jag för mig (kommer inte gå upp vad jag vet).
Kabellängd mellan HC och BUC är ca 10 meter.
Längd från BUC till tilltänkta nya undercentralen (NUC) i garaget blir ca 3 meter (blir totalt 13 meter från HC)

Jag läste på ett par ställen att om man har 4 ledare som inkommande behöver man ev. gå upp i kabeldimension till 10mm2? Det kommer nog inte gå för befintlig flexslang mellan HC och BUC är 25mm diameter. Plus att jag inte vet vilken dimension det är fram till huset heller från områdets matarskåp, om det har någon betydelse?

Så frågorna då:
1. Måste jag gå upp i kabelarea eller kan jag köra 6mm2?
2. Om jag vill att nya undercentralen ska vara helt fristående, hur kopplar jag då skyddsjorden och nollan? Ska de också "skarvas" från den första undercentralen likt faserna och nollan? Faserna kopplar jag på innan huvudbrytaren, men var går jag vidare med nollan och skyddsjord? Ritade en tafflig bild hur jag tänkt göra:
Skiss över eldragning för garagets undercentral med markerade inkommande faser och nolla samt huvudbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För det första är detta ett behörighetskrävande arbete där en elektriker ska göra installationen. För övrigt är det lite rörigt inlägg, men ska du ha kvar befintlig uc eller ska den vara kvar? Har du 3 faser och pen ledare ska kabeln vara 10 mm2 och läggas i ett gult kabelskyddsrör på 50 mm med märkband i backen. Är kabeln 3 faser, nolla och jord räcker det med 6 mm2.
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
För det första är detta ett behörighetskrävande arbete där en elektriker ska göra installationen. För övrigt är det lite rörigt inlägg, men ska du ha kvar befintlig uc eller ska den vara kvar? Har du 3 faser och pen ledare ska kabeln vara 10 mm2 och läggas i ett gult kabelskyddsrör på 50 mm med märkband i backen. Är kabeln 3 faser, nolla och jord räcker det med 6 mm2.
Sweedbanana
#3
Medlem · 246 inläggnu
Ok tack, ska försöka förtydliga lite.

1. Jag ska sätta in en ny elcentral i garaget så garaget blir en fristående elanläggning.
2. Från elskåpet på utsidan av husets fasad med huvusäkringarna i, till befintlig central inne i huset, går en 25mm slang med 3st faser och nolla i 6mm2 area. Ca 10 meter långt.
3. Jag vill gå vidare från befintlig central till en ny central i garaget, vilket blir ytterligare 3 meters längd.

Är det längden som avgör arean när man har 4 ledare? Vad är maxlängden då? Om man utgår från 20A huvudsäkring..
 
TN-C kräver en PEN-ledare med minsta arean 10 mm². TN-S har inga areakrav på de separata N- och PE-ledarna. Du måste ha begreppen TN-C och TN-S fullständigt klara för dig. Areakravet på PEN gäller oberoende av längd etc. Din nuvarande BUC har alltså en PEN-ledare med arean 6 mm²? Det var ok förr.

Din nya ledning till NUC utför du lämpligen som TN-S. Din skiss är korrekt. Du tar ut både N- och PE-ledaren från samma PE-plint, men från två oberoende terminaler (de ska inte ligga under samma skruv). Begreppet "inkommande nolla" används inte idag. Jag förutsätter att den skena som pilen pekar på en inkommande PEN från mätarskåpet på fasaden (det du kallar HC)?. Det är lätt att gå fel här. Tänk på vad som händer om HB bryts eller om JFBn i BUC bryts. N får bara brytas ifall faserna också bryts.

Jag tror inte att Hager egentligen tillåter flera ledare på deras HB...

Arean på din nya kabel beror på i huvudsak två saker, belastningsström och kortslutningsström.
- Om du har 20 A mätarsäkringar så räcker 6 mm² tumregelmässigt för belastningen, med marginal. Max belastningsström för en kabel beror på dess area och förläggning (=vilken kylning den får). Längden spelar ingen roll.
- För kortslutningsströmmen kommer kabelns längd in i bilden. Resistansen i hela kretsen från transformator till NUC ska vara så låg att mätarsäkringen i i HC löser tillräckligt snabbt. Med 3 meter extra 6 mm² behöver vi inte räkna på det.
 
  • Gilla
Sweedbanana och 2 till
  • Laddar…
O
Ett förtydligande:

PEN-ledaren från mätarskåpet till huvudetcentralen är en kombinerad ledare för skyddsjord och neutralledare. Den bör, om din installation är korrekt, vara ansluten till skenan för skyddsjord. Sedan bör det sitta en bygel mellan den skenan och nollskenan.

I det fallet blir det rätt att gå med 5-ledare (TN-S) till garaget enligt din bild och då ansluta skyddsjord (PE) till skenan för skyddsjord och neutralledaren (N) till nollskenan.

Om du har jordfelsbrytare i centralen kan det dock bli fel. Vid installation av jordfelsbrytare tas nämligen bygeln mellan skenorna bort, och neutralskenan ansluts via jordfelsbrytaren. Det vill säga:

PEN --> PE-skena --> JFB --> N-skena

Då blir det tokig om du ansluter faserna till garaget för JFB, men tar neutralledaren efter JFB. Resultatet blir att jordfelsbrytaren i huset löser ut så fort du drar minsta lilla ström i garaget.

Har du flera jordfelsbrytare är det mer komplicerat. Det kan vara kopplat:

PEN --> PE-skena --> N-Skena ---> { JFB1 --> N1-skena, JFB2 --> N2-skena, osv }

Oavsett vilket så måste du gå vidare med neutralledaren innan alla eventuella jordfelsbrytare.

Edit: Tittar jag lite mer noggrant på bilden så syns det ju att det finns en Hager CDA25R JFB märkt med 1, samt att nollskenan är märkt med 2 och att du faktiskt ritat in din utgående N-ledare på PE-skenan där PEN-sitter. Så det svarar ju på mina frågor: Ja, det finns minst två jordfelsbrytare, och de har separata nollskenor, men du har fattat och kopplar in dig före!
 
Redigerat:
  • Gilla
Sweedbanana och 1 till
  • Laddar…
Ska ju egentligen vara 10 mm2 men är väll ok som du skriver då du är förbaskat kunnig på det du skriver Bo stilberg
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
TN-C kräver en PEN-ledare med minsta arean 10 mm². TN-S har inga areakrav på de separata N- och PE-ledarna. Du måste ha begreppen TN-C och TN-S fullständigt klara för dig. Areakravet på PEN gäller oberoende av längd etc. Din nuvarande BUC har alltså en PEN-ledare med arean 6 mm²? Det var ok förr.

Din nya ledning till NUC utför du lämpligen som TN-S. Din skiss är korrekt. Du tar ut både N- och PE-ledaren från samma PE-plint, men från två oberoende terminaler (de ska inte ligga under samma skruv). Begreppet "inkommande nolla" används inte idag. Jag förutsätter att den skena som pilen pekar på en inkommande PEN från mätarskåpet på fasaden (det du kallar HC)?. Det är lätt att gå fel här. Tänk på vad som händer om HB bryts eller om JFBn i BUC bryts. N får bara brytas ifall faserna också bryts.

Jag tror inte att Hager egentligen tillåter flera ledare på deras HB...

Arean på din nya kabel beror på i huvudsak två saker, belastningsström och kortslutningsström.
- Om du har 20 A mätarsäkringar så räcker 6 mm² tumregelmässigt för belastningen, med marginal. Max belastningsström för en kabel beror på dess area och förläggning (=vilken kylning den får). Längden spelar ingen roll.
- För kortslutningsströmmen kommer kabelns längd in i bilden. Resistansen i hela kretsen från transformator till NUC ska vara så låg att mätarsäkringen i i HC löser tillräckligt snabbt. Med 3 meter extra 6 mm² behöver vi inte räkna på det.
Tack för svar, jag ska begrunda informationen en stund så jag förstår allt rätt.

Jag läste lite snabbt om TN-C, TN-S och TN-C-S. Det verkar som att mitt hus är kopplat enligt det den senare, alltså kombinerad PE och N (PEN) från transformator och uppdelad i undercentralen till separat skyddsjord och nolla. Är det fortfarande ok med denna kabelarea enl TN-C-S?

Jag ska göra en snyggare och tydligare skiss med hur befintlig central är kopplad med sina 3st JFB och plintar.

Plinten för N och skyddsjord har bara en ledig anslutning kvar, och jag behöver ev. 2st om jag tänkt rätt (en var för vidarekoppling av N och skyddsjord till nya centralen). Bör jag köpa en separat kopplingsplint för att kunna göra detta snyggare/korrekt? Syftar på att du inte tror att tillverkaren tillåter flera kablar anslutna under samma skruv (ursäkta ofina uttrycket)
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
S Sweedbanana skrev:
Tack för svar, jag ska begrunda informationen en stund så jag förstår allt rätt.

Jag läste lite snabbt om TN-C, TN-S och TN-C-S. Det verkar som att mitt hus är kopplat enligt det den senare, alltså kombinerad PE och N (PEN) från transformator och uppdelad i undercentralen till separat skyddsjord och nolla. Är det fortfarande ok med denna kabelarea enl TN-C-S?

Jag ska göra en snyggare och tydligare skiss med hur befintlig central är kopplad med sina 3st JFB och plintar.

Plinten för N och skyddsjord har bara en ledig anslutning kvar, och jag behöver ev. 2st om jag tänkt rätt (en var för vidarekoppling av N och skyddsjord till nya centralen). Bör jag köpa en separat kopplingsplint för att kunna göra detta snyggare/korrekt? Syftar på att du inte tror att tillverkaren tillåter flera kablar anslutna under samma skruv (ursäkta ofina uttrycket)
Har du tänkt att göra jobbet själv?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Har du tänkt att göra jobbet själv?
Nej
 
En möjlighet om det är trångt att få plats med en grov kabel är att säkra av matningen i huvudcentralen. Du kan lägga matningen till garaget över tre 16A säkringar i huvudcentralen och utanför jordfelsbrytare. Matningen till garaget kan då vara 5G2,5 mm². Du sätter då en jordfelsbrytare i garaget. Så länge du inte löser några huvudsäkringar så kommer då inte huset att påverkas av vad du gör i garaget.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
S Sweedbanana skrev:
Jag läste lite snabbt om TN-C, TN-S och TN-C-S. Det verkar som att mitt hus är kopplat enligt det den senare, alltså kombinerad PE och N (PEN) från transformator och uppdelad i undercentralen till separat skyddsjord och nolla.
TN-C råder från transformatorn. De allra flesta hus har TN-C fram till mätarskåpet, och nästan lika många hus har TN-C fram till efterföljande huvudcentral. Gruppledningar är alltid TN-S. Nya huvudledningar bör man försöka göra som TN-S, som planen är i ditt fall.
S Sweedbanana skrev:
Är det fortfarande ok med denna kabelarea enl TN-C-S?
Ja. Kravet på minsta area 10 mm² gäller för PEN-ledaren i TN-C-ledningar. Det är ett grundkrav. Sedan tillkommer vanlig ledningsdimensionering som kan höja denna area vid behov. I ditt fall finns inga strömmar eller kabellängder som man ens behöver räkna på.
S Sweedbanana skrev:
Plinten för N och skyddsjord har bara en ledig anslutning kvar, och jag behöver ev. 2st om jag tänkt rätt (en var för vidarekoppling av N och skyddsjord till nya centralen). Bör jag köpa en separat kopplingsplint för att kunna göra detta snyggare/korrekt?
Du ska frigöra en plint så att din N- och PE-ledarna i din TN-S-huvudledning får varsin skruv, det är det viktiga.
- Högsta betyg får då en ny PE-plint på DIN-skenan, om det finns plats, och om man ser framtida utökningar med nya gruppledningar.
- Jag ser dock inga problem med att lägga två likadana PE-ledare från två grupper under samma skruv i ditt fall med den plint du har. Petimätrar kan ha åsikter med det kommer inte att ha några säkerhetsrisker. Det kan vara värre med de skruvöverfall som finns i äldre diazedcentraler.
S Sweedbanana skrev:
Syftar på att du inte tror att tillverkaren tillåter flera kablar anslutna under samma skruv (ursäkta ofina uttrycket)
Jag har bara läst att någon på detta forum har hört av Hager att deras HB < 80 A inte medger flera ledare. Men jag är inte orolig för att det ska glappa eller något i en sådan klämma. Det bör dock vara ledare av samma typ EK eller FK. En ändhylsa kan hjälpa, eller stjälpa. Som med all förbindning behöver man lite känsla för att den ska bli tillförlitlig.
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
A Avemo skrev:
En möjlighet om det är trångt att få plats med en grov kabel är att säkra av matningen i huvudcentralen. Du kan lägga matningen till garaget över tre 16A säkringar i huvudcentralen och utanför jordfelsbrytare. Matningen till garaget kan då vara 5G2,5 mm². Du sätter då en jordfelsbrytare i garaget. Så länge du inte löser några huvudsäkringar så kommer då inte huset att påverkas av vad du gör i garaget.
Tack för förslaget, jag ska hålla det som plan b om jag inte vill krångla till det. Men tanken lockar att ha full kapacitet i garaget för en större kompressor, värmefläkt eller annat som kan dra en del.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du ska frigöra en plint så att din N- och PE-ledarna i din TN-S-huvudledning får varsin skruv, det är det viktiga.
- Högsta betyg får då en ny PE-plint på DIN-skenan, om det finns plats, och om man ser framtida utökningar med nya gruppledningar.
- Jag ser dock inga problem med att lägga två likadana PE-ledare från två grupper under samma skruv i ditt fall med den plint du har. Petimätrar kan ha åsikter med det kommer inte att ha några säkerhetsrisker. Det kan vara värre med de skruvöverfall som finns i äldre diazedcentraler.
Här kommer en lite tydligare bild på exakt hur det ser ut i min central idag (la inte in alla dvärgarna). Plintarna är exakt samma plintar jag har, alltså ligger finns en ledig N-plint och en ledig terminal på den sista PE-plinten.
Schematisk bild av en elektrisk central med märkta komponenter och ledningar kopplade till en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
N-plinten (överst) ska du inte blanda in map din huvudledning till garaget. Jag vet inte vad du menar med att det finns en ledig N-plint, kanske din nya N/PE-plint till höger? Ska man koppla in en utgående huvudledning kan man inte slira med termer utan det måste vara kristallklart var de olika ledarna ska kopplas in. Jag ritade därför in i bilden hur den ska kopplas in.

Det finns två alternativ för utgående N till garaget.
- Om det går att ordna en ledig terminal på PE-plinten till vänster, och den rymmer en 6 mm² ledare så kan du ta N därifrån.
- Alternativt kan du ta N från den nya PE-plinten till höger.

Vilken area har PE-ledaren till värmepumpen? Den kanske går att flytta till de mindre terminalerna till höger på PE-plinten. Då blir utgående nollor mer samlade.

Elektriskt kopplingsschema som visar anslutningar för N- och PE-plintar till en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sweedbanana
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
N-plinten (överst) ska du inte blanda in map din huvudledning till garaget. Jag vet inte vad du menar med att det finns en ledig N-plint, kanske din nya N/PE-plint till höger? Ska man koppla in en utgående huvudledning kan man inte slira med termer utan det måste vara kristallklart var de olika ledarna ska kopplas in. Jag ritade därför in i bilden hur den ska kopplas in.

Det finns två alternativ för utgående N till garaget.
- Om det går att ordna en ledig terminal på PE-plinten till vänster, och den rymmer en 6 mm² ledare så kan du ta N därifrån.
- Alternativt kan du ta N från den nya PE-plinten till höger.

Vilken area har PE-ledaren till värmepumpen? Den kanske går att flytta till de mindre terminalerna till höger på PE-plinten. Då blir utgående nollor mer samlade.

[bild]
Alla ledningar på ritningen är 6mm² inkl. de till värmepumpen. Värmepumpen är avsäkrad med 3x20A (hade tidigare elpanna/VVB), nya värmepumpens maxeffekt är dock ~9 kW. Jag borde väl kunna säkra ner den till 3x16A med 2,5mm² FK (230V*16A*3=11 040W)?

Då kan värmepumpens PE gå från en av snabbanslutningarna på snabbplinten, och således frilägger jag en 6 mm² skruvanslutning. Där kan jag gå vidare till garagets undercentral.

Har förutsatt att jag kan ha två ledare i varje anslutning på huvudbrytaren. Elektrikern som installerade denna central har ju gjort så, men det är ingen garanti för att det är ok. Om det visar sig inte vara tillåtet får jag sätta in en kopplingsplint såklart. Jag har mailat Hager, återkommer med svar.
Elektrisk schemasritning och fotografi av en elcentral, visar anslutningar för ett hus, värmepump och ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.