Hej. Hoppas någon kan svara på om det går att lösa detta problem.
Jag har en huvudcentral med jfb i villan som har tre säkringar ut till en verkstad som också har en central med jfb.
Då ett jordfel uppstår i verkstan så löser jfb i villan ut med konsekvens för all el i huset. Jag vill att jfb i verkstan ska lösa ut istället. Går det att ordna? Hur ska man koppla?
Mvh
Jag har en huvudcentral med jfb i villan som har tre säkringar ut till en verkstad som också har en central med jfb.
Då ett jordfel uppstår i verkstan så löser jfb i villan ut med konsekvens för all el i huset. Jag vill att jfb i verkstan ska lösa ut istället. Går det att ordna? Hur ska man koppla?
Mvh
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Om jag inte minns fel så löser de flesta ut vid 30mA, kan det vara så att den i verkstaden har ett högre värde än den i villan?
Annars bör en lösning kunna vara att lägga matningen till verkstaden utanför jfb i villan...
Annars bör en lösning kunna vara att lägga matningen till verkstaden utanför jfb i villan...
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Det är inte så att dom ligger i serie nu?S Sebastian Courel skrev:Hej. Hoppas någon kan svara på om det går att lösa detta problem.
Mvh
Koppla om det i matade ände så att du tar ut faser och jord/nolla innan den jfb:n i huset.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Troligen ligger JFB i villan på inkommande och alltså hamnar JFB i verkstaden i serie. Då är det inte säkert vilken som kommer lösa. Lösningen är att lägga matningen till verkstaden utanför JFB i villan. Ev. skulle man kunna ha en 10mA JFB i verkstaden.
Bästa svaret
Det här är en lösning som ligger nära till hands att tänka på. Men i de flesta fall fungerar det inte. Jordfelsbrytaren begränsar inte strömmen. Den begränsar tiden som det kan fortgå. Om en 30 ma jordfelsbrytare ligger i serie med en 10 ma jordfelsbrytare och det uppstår ett jordfel överstigande 30 ma så är villkoren uppfyllda för båda att lösa ut. Det blir precis som i dagsläget en slump vilken som löser först eller om båda löser.S swirve skrev:
Lösningen på problemet är som sagt att matningen till verkstaden skall ligga utanför jordfelsbrytaren i huset.
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 493 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 493 inlägg
Som Avemo skriver.S swirve skrev:
Selektivitet kan bara säkerställas om man använder en typ S jordfelsbrytare på matningsidan och en av allmän typ på lastsidan.
Mao bryttidskurvan på JFB i matandeände som i sin helhet ligger över kurvan för JFB på lastsidan.
Tack för snabba svar. Oklart varför dom kopplat in det på detta sättet. Låter det nog vara för stunden då jag inte vill ev felkoppla jfb.
Normalt brukar man koppla så här för att undvika att båda jordfelsbrytarna löser ut samtidigt, förutsatt att de sitter i samma central.
Annars kan du lägga matningen till säkringarna som matar verkstaden parallellt med inkommande matning så den hamnar utanför jordfelsbrytaren. Men då du har 5-ledarsystem till verkstaden så måste neutralledaren dit måste också ligga utanför jordfelsbrytaren.
Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en elektriker som hjälper dig, det känns som ett snabbt jobb. Ger du dig på detta själv utan att veta vad du gör kan det bli riktigt farligt.
Annars kan du lägga matningen till säkringarna som matar verkstaden parallellt med inkommande matning så den hamnar utanför jordfelsbrytaren. Men då du har 5-ledarsystem till verkstaden så måste neutralledaren dit måste också ligga utanför jordfelsbrytaren.
Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en elektriker som hjälper dig, det känns som ett snabbt jobb. Ger du dig på detta själv utan att veta vad du gör kan det bli riktigt farligt.
Klicka här för att svara