15 471 läst ·
35 svar
15k läst
35 svar
Ny undercentral i garage
Jag har också tänkt på det där med att rören/slangarna sticker ned så långt. Finns det någon låsning/byglar man kan trä på slangarna på insidan av centralen så de blir fixerade? Då skulle jag vara bekvämare med korta av dem ordentligt. Är detta vad jag tänkte mig månne:Bo.Siltberg skrev:
Vanligt ja, nödvändigt nej, men det blir lätt så vid många kompletteringar i efterhand.
Vid ett byte från diazed bör man ha en sådan överblick att allting kan anslutas bra från början.
Här löper ett antal ledare horisontellt över allting vilket förstör.
Jag ser även ledare dragna framför DIN-skenen i nederkant vilket är väldigt onödigt.
Så det finns alla möjligheter att städa upp i denna central, likt väldigt många andra.
Det vore trevligt med centraler som hade bättre utrymme. Det är ofta svårt att tråckla ledare ned i botten på centralen och vidare till den plats där de ska anslutas.
Utrymmet ovanför N/PE-plintarna borde nyttjas bättre, men förhindras av för långa rör och kabelmantlar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du gör det behöver du i så fall bara ett block lämpligtvis det gröna. Flyttar du jorden för chassiet får du ju två skruvar där och då går det ju att ordna din PE och N säkert och logiskt där också inget problem bara mindre plats.S Sweedbanana skrev:Ja jag satt och tittade på såna plintar, likt denna:
[bild]
Får se hur jag gör men bra input, jag har med den i tankarna tills det är dags för utförandet.
Ja precis, den som går till symbolen går till chassit. Just det, du menar så jag frigör den skruvanslutningen (skruvklämman) på skenan till vänster?
En fråga, är det vanligt att det blir ett sånt ormbo av kablar? Det satt en diazed (tror jag det kallas) central där innan som alltså bytts till denna normcentral. Tyckte det såg oproffsigt ut men det kanske alltid blir lite rörigt?
Att det kommer se ut så är nog vanligt vi får hoppas att det är bra anslutningar osv i övrigt även om jag själv brukar se det som lite mått på allmän förmåga hos utföraren oavsett vad det är för typ av jobb. Om du kollar lite bara på forumet kring såna frågor ser du snart att det kommer synpunkter kring tid osv. Det är snarare tvärtom att en liten smula ordning och överblick vad som ska göras och inget pedanteri heller sparar summerat mycket både tid och backjobb mm. Nu jobbar jag inte med sånt här mer än för egen del och lite hobbyhjälp till någon ibland men skulle ändå inte ha några problem att utföra såna jobb väl över medel både utförande och tidsmässigt. Får kanske byta inriktning ungefär som Mikael_L här på forumet gjort.
Jag brukar fästa slangar/rör med ett https://www.elbutik.se/product.html...m3QDcSW1BDVtmX9K5i0L1J3v5RT4Hf78aArkUEALw_wcB samt skruvar med lagom avstånd. Och det är ju nått man bör ha i bilen oavsett jobb och man slipper ha "bara en grej till". För det är just "bara en grej till" som gör att bilen svämmar över.
Ok, som du använder i centralen alltså? Jag såg framför mig att flexslangen bara behöver sticka ner typ två "rader" och bygeln skjuts in i den översta, Då får man minimalt med slang där inneE elmont skrev:
Ang. Hagers huvudbrytare så var svaret från dem att det går bra att ha flera kablar i samma klämma så länge det är samma kabeltyp, area samt att max area inte överskrids.
Klicka här för att svara