E
El-Löken66: [citat] Typ såhär? [bild] [/QUOTE] Nåt sånt ja, fast kanske utan trappan och med färre kavlar. Men dold, javisst. Och utan något i central som antydde på att JFB fanns.
7 svar · 1,2k läst
·
E
El-Löken66: Givetvis är det skyddat av jordfelsbrytare för personskydd, max 3/100 Ampere.
2 svar · 2,0k läst
Reza133
Reza133: [citat] Undrar om den här kan hjälpa dig
30 svar · 3,8k läst
·
J
Johanjj83: I mitt fall är det till belysning på en villa med mexitegel vägg, regn å sol är väl det den behöver klara av
27 svar · 67,6k läst
·
M
Manowar: Fast 16 A huvudsäkring är vad jag bytte de befintliga 25 A mot. Förra ägaren hade bytt passdel också. Jag tyckte det gick lite väl bra att ladda bilen och köra maskinerna i huset på vad jag trodde var 16 A HS ...
4 svar · 2,1k läst
T
ThomasEcke: Tack för svaren =) Jojo-effekten hade jag inte tänkt på. Men inser problematiken där. Tack för länken! Effektvakten för VP:n är alltså inbyggd i VP:n. Vi har ingen extern effektvakt. Det finns möjlighet att dra ett nytt VP-rör mellan central och mätarskåp, så kommer nog att satsa på det, så blir det förhoppningsvis problemfritt den dagen vi vill flytta effektvakten. För framtida
3 svar · 2,3k läst
M
Mad_Man: Hej, Mina barn vill ha varsin RGB list längs taklisten i deras respektive rum. För att dom skall kunna få listerna på rätt ställe, så måste listen börja i ett hörn där det inte finns någon hylla eller dylikt att lägga RGB drivern på. Och alla lister jag kollat på har en relativ kort kabel, typiskt ett 1-3 dm mellan driven och listen. Hur lösa detta? Finns det förlängningssladd
0 svar · 843 läst
B
BORNER: Slutligen landade vi att sätta in en trefas laddbox från Garo tillsammans med en mätare http://www.garo.se/installation/normkomponenter/energimatare/energimatare-3f-modb-lp-rs485 som pratar med laddboxen och berättar när laddaren skall tagga ned om det pågår matlagning med alla plattorna på spisen på fullt blås tillsammans med tvättmaskin och torktumlare, etc. Eftersom vi har solceller
20 svar · 13,3k läst
·
64Matte
64Matte: [citat] Detta är iofs inte ett svar på dina frågor, men ett BRA tips i alla fall! "Läste precis ditt inlägg om golvvärme på byggahus.se Mycket intressant! Jag ska göra en i princip likadan installation, min yta är också ca 9 kvm. Tänkte köra på samma cable kit! Har pratat med en fantastiskt trevlig och kunnig person på EBECO!! Mitt bästa tips är: Ring dom!! Ett av hans förslag
3 svar · 3,3k läst
Demmpa
Demmpa: Det är en dragtråd så att man slipper trycka i en egen dragtråd när allt är färdigdraget, nackdelen är att man ofta måste skära bort någon decimeter vid varje ställe där man kapar slangen. https://www.clasohlson.com/se/Flexslang-16-mm-med-dragtråd/p/Pr362080000
19 svar · 23,1k läst
·
C
Christoffer L: Dagens uppdatering, det har sedan några månader sen kommit in nyheter till Biltema med svarta utanpåliggande eluttag samt strömställare. :) https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/vagguttag/vagguttag-for-utomhusbruk-2000017399
20 svar · 9,9k läst
E
elmont: Jordskenan brukar sitt överst och nollskenan under ;)
8 svar · 3,2k läst
·
A
_anlo_: [citat] De är de befintliga brytarna, jag tänkte behålla dem. och nä, jag tänkte inte använda kablarna på bänken
6 svar · 2,7k läst
·
tommib
tommib: Bägge likfärgade under samma skruv (L resp N). Använd inte X-plintarna.
1 svar · 1,7k läst
·
B
Boggi: [citat] Intermittenta fel kan vara knepiga men då jag sett detta har det som regel varit en ”glappkontakt” ett dåligt draget skruvförband, dåligt dragen säkring. En gång kom jag hem till en kund där kopplingen mellan den inkommande kombinerade skydds- och nolledaren – till nollskenan var så glödande att det sprutade gnistor – 5 minuter senare hade vi haft en brand. Så
5 svar · 818 läst
E
El-Löken66: [citat] Ja, dina sista rader stämmer och visst är utförandet viktigt att beskriva rutiner för i EKP. Men som din text tolkas verkar det som att du blandar ihop dessa förvisso vikta egenkontroller före och efter drifttagning av elanläggningar med det dokument kallat Egenkontrollprogram som är ett krav för att få utföra elektriskt elarbete professionellt på annans anläggning.
217 svar · 78,0k läst
·
A
Allmänobildad: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/09/nytt-skatteavdrag-nasta-ar-for-privatpersoner-som-gor-grona-investeringar/ Det kommer fungera på samma sätt som ROT och RUT gör idag. Avdraget sker direkt på fakturan, vilket innebär mer jobb och risk för företagen, och mindre risk för privatpersoner. Det framkommer inte huruvida skattereduktionen för "grönt avdrag", som i sig är satt
7 svar · 943 läst
M
MrHamfelt: De hör ihop med den överstrukna resistorsymbolen till höger, tillsammans bildar de symbolen för en ntc-termistor. Mest sett denna variant från Tyskland, ofta brukar det stå "-t" bredvid.
1 svar · 1,6k läst
·
J
jonaserik: Skruva mer på nollskruven men inte mer än det tar stopp, släpper skruven helt så ramlar nollskenan ner och blir hängande i högerkant.snett.
21 svar · 28,0k läst
W
Wheelabrator: Uttaget är nu uppe på väggen och som utlovat så kommer här en rapport: Jag köpte en sådan där mina-gamma med riktiga kopplingsplintar i. Kabeln till uthuset är 2.5 kvmm och har varit avsäkrad i bostadshusets central med 10A. Jag har nu räknat och mätt förimpedans och spänningsfall och säkrat upp till 16A. Denna kabel matar nu en central med JFB och två säkringar - en 10A till
6 svar · 3,9k läst
I
Intresserad22: Fast behövs också ja. Annars inga konstigheter!
1 svar · 925 läst
·
M
Myresjöhuset: Köp en sån här, som gjort för ändamålet. https://www.hidealite.com/sv-se/produkter/tillbehor/downlights/takkopp-utvändig-iii-_-668491
3 svar · 943 läst
·
I
IdaB89: Farsan blev skitsur så han ringde och skulle prata med handläggarens chef, som visade sig vara en person han haft mkt kontakt med tidigare i sitt myndighetsutövande (han är OVK-besiktningsman). Och de pratar ivf samma språk. Är egentligen inte orolig för att vi kommer få rätt för det är jag nästan helt säker på att vi kommer MEN det drar ju ut på tiden onödigt länge. Hade hon
19 svar · 2,4k läst
C
cotillion: Tydligen något som kallades A1 / A2 som det verkar kört att få tag på grejer till.
1 svar · 998 läst
·
1
12josef12: Tack för svaret jag kunde men var lite osäker på hur många mattning ska det dras.
3 svar · 2,0k läst
A
Avemo: [citat] Nu var det ju inte fråga om en gruppledning utan matning till en till central. Så det behöver i alla fall inte bli någon grupp som ligger direkt på huvudsäkringarna.
129 svar · 21,2k läst
·
U
Uffe A: Som elmont skrev Funsera ännu en gång ifall du ska göra detta själv Tycker att det saknas mycket i förståelse från din sida Personalen på Hornbach är för detmesta relativt kunniga (oftast bättre än de på Bauhaus) Fick dom förklarat förutsättningarna på rätt sätt? Bäst är att du tar dit någon som har koll på det och gör jobbet till dig
31 svar · 7,2k läst
·
J
Jacob H: [citat] Det låter rimligt som du skriver! Bara det att det blir mer än dubbelt så dyrt med en sån dimmer :surprised:
5 svar · 953 läst
5
51MM3: [citat] [citat] Anledningen till att jag kikade på den var för att det stod för både halogen och "alla LED-lampor" och framgår inte om det är AC eller DC egentligen men är väl ac iom halogen. Tanken är att jag vill ha lampor med "riktig" sockel så jag kan ha ledspot gjord för armatur och inte behöver göra så stora modifikationer. De lampor med GU5.3 jag hittat verkar vilja ha Ac och
3 svar · 4,6k läst
·
G
GoGetLost: En plattmejsel på vänster sida som du trycker ner och sen till höger, går också lättare om du samtidigt har något precis under dragavlastningen och trycker uppåt på samma gång
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.