Det ska dras lite kabel från en central till en annan. Hade en EKKJ 4x6+6mm2 bit liggandes som legat ute som jag tänkte att den blir bra.

När den skalades så visade det sig att den har ärgad något...

Så min fundering är om det påverkar funktionen eller om jag borde jag sticka iväg och köpa nått nytt imorgon innan allt stänger?

• Skalad EKKJ 4x6+6mm2 kabel med synliga tecken på ärgning mot suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Givetvis rengöra kopparna vid anslutningspunkt (om den är lämplig att använda dvs)

E
Den koncentriska skärmen utgör en väldigt viktig funktion i form av skyddsjord (PE).
Att den ärgar är på sikt inget positivt men som jag bedömer din kabel är det bra grovlek på kardelerna och den borde kunna ligga många decennier utan att ärgningen når kärnan, men du bör ändå vara vaksam att inte lägga den där det är för vattensjukt och egentligen helst inte i rör heller då plasten som utgör yttermanteln kommer släppa genom fukt med tiden som sedan reser på insidan.

Varför ser kabeln ut som den gör, hade du glömt den ute? Är det lång bit det handlar om?
Om det på bilden du visar är det värsta hade åtminstone inte jag varit orolig för att slänga ner denna kabel då det i sanning är en gammal trotjänare som förtjänar bättre än tippen.

Är det väldigt känslig utrustning i andra änden skulle du kunna komplettera med ett jordtag innan den stiger in eller dra med en koppar lina, men detta är ovanligt och ganska mycket överkurs för det mesta.

Det som kan hända ifall PE faller bort är att ett tyst fel uppstår och något dåligt då kan hända vid nästa fel.

Denna situation är inget jag skulle oroat mig för just för att skärmen är lite ärgad utan det kan hända när och hur som helst.

Vid större areor kan man använda 4 ledare istället, då får man fördelen att felet typiskt inte blir tyst utan ger överspänning samt spänningssatta beröringsbara delar, detta blir två fel i ett och kräver 10mm2 men inte riktigt bra om man vill hålla sig till tvåfelsprincipen.

Du kan givetvis lägga den i rör också då den blir enklare utbytbar i framtiden men utan mekanisk åverkan ska den kunna klara ett halvt sekel lätt.

E
mykee2 mykee2 skrev:
Givetvis rengöra kopparna vid anslutningspunkt (om den är lämplig att använda dvs)
Detta är inte mycket att rengöra, när du klippt till den i den vinkel den ska komma och trätt på slangen så kan du individuellt polera kardelerna med en fin slipduk i yttersta änden och sen torka av.

E El-Löken66 skrev:
Den koncentriska skärmen utgör en väldigt viktig funktion i form av skyddsjord (PE).
Att den ärgar är på sikt inget positivt men som jag bedömer din kabel är det bra grovlek på kardelerna och den borde kunna ligga många decennier utan att ärgningen når kärnan, men du bör ändå vara vaksam att inte lägga den där det är för vattensjukt och egentligen helst inte i rör heller då plasten som utgör yttermanteln kommer släppa genom fukt med tiden som sedan reser på insidan.

Varför ser kabeln ut som den gör, hade du glömt den ute? Är det lång bit det handlar om? ...
Den är kanske 5-6m lång. Blev över från ett annat projekt i stugan och sen hade den inte något riktigt syfte och blev kvar där utomhus tyvärr. Slarvigt, men inget jag kan ändra på nu dock.

Tanken var att använda den i lagården hemma och använda den som matning från en central på nedervåningen till en annan ny central på övervåningen, båda inomhus dvs.

Har inte testat att skala kabeln i andra änden så jag vet inte hur en ser ut där.

Inga problem att använda den. Ärgning är bara ett ytligt fenomen. Kolla att själva ledarna är oskadade. Vid tvekan kapa bort en decimeter i taget tills du kommer till fräscht material.
Förresten: skärmtrådarna heter trådar och inte kardel. En kardel är en del av en tvinnad ledare. Ordet kommer från repslageri där det betecknar just en del av ett slaget rep.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
mykee2 mykee2 skrev:
Den är kanske 5-6m lång. Blev över från ett annat projekt i stugan och sen hade den inte något riktigt syfte och blev kvar där utomhus tyvärr. Slarvigt, men inget jag kan ändra på nu dock.

Tanken var att använda den i lagården hemma och använda den som matning från en central på nedervåningen till en annan ny central på övervåningen, båda inomhus dvs.

Har inte testat att skala kabeln i andra änden så jag vet inte hur en ser ut där.
Den ser som sagt helt ok ut inget konstigt med det om du fått in lite fukt i änden när du förvarat den ute Om du skulle undersöka en större mängd av den kabeltypen som ligger i mark skulle du hitta många som ser ut så. Det är inget problem om inte manteln är skadad och punkterad och omgivningen blöt. Det som skapar problem vid såna fel är även om det är lagt TN-C dvs där skärmen är PEN och strömbelastad då kan det av den anledningen gå snabbt mot större skador.

I ditt fall med femledare och om du förhoppningsvis lägger det TN-S lider du inte av problem med skadliga strömmar i skärmen det är bra och dessutom verkar du ha allt inomhus också. Det du kan se upp med är att vara försiktig när du skalar och skär runt så du inte skadar och ger brottanvisningar. Samma med att ordna till trådarna och försöka få med motspiralerna också dina ser ju klena och smidiga ut så de bör inte vara i vägen.

Så oroa dig inte över kabeln det är ju en riktigt bra typ och som din ser ut något helt normalt även tagen direkt ny i vissa fall.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
T Thomas_Blekinge skrev:
Inga problem att använda den. Ärgning är bara ett ytligt fenomen. Kolla att själva ledarna är oskadade. Vid tvekan kapa bort en decimeter i taget tills du kommer till fräscht material.
Förresten: skärmtrådarna heter trådar och inte kardel. En kardel är en del av en tvinnad ledare. Ordet kommer från repslageri där det betecknar just en del av ett slaget rep.
Hej Thomas, stämmer nog som du skriver att koppartrådarna som bygger upp ledare i en kabel lite felaktigt benämns kardel idag.

Finns nog inget bättre ord tyvärr men de som jobbar med det förstår enkelt vad som syftas på. Vi får komma upp med något så det kan bli 2021 års nyord.

Motspiralen i detta fall ligger ju bra till för att göra en anvisning på så se upp med detta annars har vi en eller två trådar (kardeler) färre.

I denna tråd bör kanske även förtydligas att kabeln på bild inte är någon problemkabel men detta är ju också något förekommande vilket i dessa fall har att göra med grovleken på nämnda trådar att göra, andra äldre modeller är så tunna att man i princip är framme vid kärnan efter första lagret oxidering, trådarna kan då enkelt knäckas eller upplösas.

Redigerat:
Tack för alla bra svar, då kör jag vidare på den!

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
mykee2 mykee2 skrev:
Precis - ärgade koppartråden i "skärmen" spelar ingen roll ( det skulle vara om det ärgat/oxiderat igenom alla trådarna på något ställe och du då fått ett avbrott i skärmen - som du väl ska använda för PE) - men detta är knappast troligt.
Oxideringen har förmodligen skett vid kabelns ändor om den legat ute oskyddad och utan förseglade ändor. Om ditt längdbehov inte är kritiskt; så kapa bort ändbitar så du blir av med ärgade partier och slipper slipa av oxideringen inför anslutning.
God Fortsättning!

MickanV MickanV skrev:
Precis - ärgade koppartråden i "skärmen" spelar ingen roll ( det skulle vara om det ärgat/oxiderat igenom alla trådarna på något ställe och du då fått ett avbrott i skärmen - som du väl ska använda för PE) - men detta är knappast troligt.
Oxideringen har förmodligen skett vid kabelns ändor om den legat ute oskyddad och utan förseglade ändor. Om ditt längdbehov inte är kritiskt; så kapa bort ändbitar så du blir av med ärgade partier och slipper slipa av oxideringen inför anslutning.
God Fortsättning!

Tillägg: Hoppsan - nu slarvade jag och läste inte alla andra svar - men vi verkar vara samstämmiga! ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.