8 980 läst ·
27 svar
9k läst
27 svar
”Kabel får ej seriekopplas” - varför?
Sida 1 av 2
Hej,
Nybörjarfråga: har lite förlängningskablar för utomhusbruk där jag av händelse läste ”Får ej seriekopplas” på sidan.
Vad är bakgrunden till det egentligen? Är det att det ökar risk att av misstag överskrida maxbelastning eller medför det några andra risker med att seriekoppla? Inom rimliga gränser, dvs 2-3st och inte 20+ kablar.
Tack på förhand!
Nybörjarfråga: har lite förlängningskablar för utomhusbruk där jag av händelse läste ”Får ej seriekopplas” på sidan.
Vad är bakgrunden till det egentligen? Är det att det ökar risk att av misstag överskrida maxbelastning eller medför det några andra risker med att seriekoppla? Inom rimliga gränser, dvs 2-3st och inte 20+ kablar.
Tack på förhand!
Resistansen ökar ju längre kabeln är. Blir det för långt så kommer inte säkringen att lösa ut inom föreskriven tid vid en eventuell kortslutning. Skall man gå på djupet så kan man ta reda på impedansen i anläggningen själv samt i skarvsladden. Sedan kan man räkna ut hur lång skarvsladd man kan använda i det aktuella fallet. Men det är enklare att som leverantör av skarvsladd bara säga att man inte får seriekoppla dem.
Är et en sladdvinda så är det markerat på den Max uttag tex 2000W vid fullt utrullad kabel, om den inte är utrullad och en hög belastning blir vid vidarekoppling så kommer det att bli som en transformator som skapar värme som inte kan kylas av. Kabeln som är kvar på vindan kan då komma att smälta ihop som en klump eller ev.. ta eld.. Det skrivs så mycket om impedans och annat, bry dig inte om det inte är mer än 40 meter och ha rullen utdragen, helst vid sladdvindor ska dom vara bestyckade med 2,5 mm2 när dom är längre än 10 meter, men dom som säljs på varuhusen har 1,5 mm2
OK, stort tack för svaren!
Då kommer kommer ytterligare en fråga och är svaret ”för i helv...” är det helt okej att skriva det.
Köpte för snart ett år sedan utomhuskameror där vi saknade tillräckligt med nätanslutningar för dessa (4st). Drog fram utomhuskablar med stickkontakt för det blev inte särskilt hög effekt på dessa enstaka kameror som vardera har en effekt på 6w, dvs 24w totalt.
Nu inför julhelgen fick vi nys om att någon/några rekat baksidan av vår mörka trädgård. Snabbt som attan slängde jag upp tre LED-strålkastare med total effekt på 110w. Förgreningar likt följande från förgreningsdosa på ca 0,5m som i sin tur sitter i vägguttag utomhus:
1) Förgreningsdosa ovan - sladd 10m - fjärrströmbrytare IP54 - strålkastare 10w
2) Förgreningsdosa ovan - sladd 20m - Förgreningsdosa 0,5m - fjärrströmbrytare IP54 - strålkastare 50w
3) Förgreningsdosa ovan - sladd 20m - Förgreningsdosa 0,5m - fjärrströmbrytare IP54 - strålkastare 50w
Påförgreningsdosa #2 sitter även en kamera med fundering på ytterligare förlängningssladd om 10m följt till en till kamera. På förgreningsdosa #3 sitter även en kamera samt förlängningssladd om 10m följt av en kamera.
Som sagt, är detta urbota korkat behöver ni inte skräda orden. Detta var tänkt som en billig och tillfällig lösning som var okej så länge det vara var dessa enheter med låg effekt. Är det direkt farligt får jag åtgärda det med hjälp av elektriker snabbast möjligt för några chansningar vill vi inte ta.
Tack på förhand!
Då kommer kommer ytterligare en fråga och är svaret ”för i helv...” är det helt okej att skriva det.
Köpte för snart ett år sedan utomhuskameror där vi saknade tillräckligt med nätanslutningar för dessa (4st). Drog fram utomhuskablar med stickkontakt för det blev inte särskilt hög effekt på dessa enstaka kameror som vardera har en effekt på 6w, dvs 24w totalt.
Nu inför julhelgen fick vi nys om att någon/några rekat baksidan av vår mörka trädgård. Snabbt som attan slängde jag upp tre LED-strålkastare med total effekt på 110w. Förgreningar likt följande från förgreningsdosa på ca 0,5m som i sin tur sitter i vägguttag utomhus:
1) Förgreningsdosa ovan - sladd 10m - fjärrströmbrytare IP54 - strålkastare 10w
2) Förgreningsdosa ovan - sladd 20m - Förgreningsdosa 0,5m - fjärrströmbrytare IP54 - strålkastare 50w
3) Förgreningsdosa ovan - sladd 20m - Förgreningsdosa 0,5m - fjärrströmbrytare IP54 - strålkastare 50w
Påförgreningsdosa #2 sitter även en kamera med fundering på ytterligare förlängningssladd om 10m följt till en till kamera. På förgreningsdosa #3 sitter även en kamera samt förlängningssladd om 10m följt av en kamera.
Som sagt, är detta urbota korkat behöver ni inte skräda orden. Detta var tänkt som en billig och tillfällig lösning som var okej så länge det vara var dessa enheter med låg effekt. Är det direkt farligt får jag åtgärda det med hjälp av elektriker snabbast möjligt för några chansningar vill vi inte ta.
Tack på förhand!
Jag skulle inte oroa mig för omedelbar fara. Men skarvsladdar liggande permanent utomhus är inte idealiskt. Det som jag skulle tänka på är hur skarvarna ligger. För det första. Packa för allt i världen inte in skarvarna i en plastpåse. Det slutar bara med att påsen är vattenfylld. Undvik att ha skarvarna liggande direkt på marken. Kommer de upp en bit så blir det inte lika stor risk att de hamnar i en vattenpöl. Det är bra om du kan täcka över dem på något sätt så att det inte regnar och snöar rakt på dem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 946 inlägg
Den märkningen har jag inte sett eller hört talas om tidigare. Det kan ha kommit nya påbud om att tillverkaren måste skriva så i sin anvisning. Det är ju en väldigt enkel regel, men trubbig, som folk kommer att ifrågasätta. Att å andra sidan beskriva alla problem som kan inträffa med långa skarvsladdar i serie tar upp en A4 som ingen kommer att ens läsa... Kanske värt att kontrollera att kabeln har arean 1.5 mm², typ H07RN-F 3G1.5 mm².
Följ Avemos råd, bortse från vad jonaserik skriver. Se på sikt om det går att ersätta en del skarvsladdar med fasta uttag. Vänd uttag nedåt så att vatten inte kan rinna in i dem. Din belastning är inga problem. Sladdvindor är inget problem här. Det är den totala längden som kan bli ett problem, och skarvpunkter som kan utsättas för väder och vind. Givetvis förutsätter jag att uttaget på huset är skyddat av en JFB?
Följ Avemos råd, bortse från vad jonaserik skriver. Se på sikt om det går att ersätta en del skarvsladdar med fasta uttag. Vänd uttag nedåt så att vatten inte kan rinna in i dem. Din belastning är inga problem. Sladdvindor är inget problem här. Det är den totala längden som kan bli ett problem, och skarvpunkter som kan utsättas för väder och vind. Givetvis förutsätter jag att uttaget på huset är skyddat av en JFB?
Alla kablar sitter under utskjutande tak med rätt dimensionerat fästmaterial och skarvar samt förgreningsdosor sitter alla i skyddsbox med IP54-klassning. Skyddsboxar sitter så att det blir så lite direkt solsken som möjligt på dem.A Avemo skrev:Jag skulle inte oroa mig för omedelbar fara. Men skarvsladdar liggande permanent utomhus är inte idealiskt. Det som jag skulle tänka på är hur skarvarna ligger. För det första. Packa för allt i världen inte in skarvarna i en plastpåse. Det slutar bara med att påsen är vattenfylld. Undvik att ha skarvarna liggande direkt på marken. Kommer de upp en bit så blir det inte lika stor risk att de hamnar i en vattenpöl. Det är bra om du kan täcka över dem på något sätt så att det inte regnar och snöar rakt på dem.
Tack för infon!Bo.Siltberg skrev:
Den märkningen har jag inte sett eller hört talas om tidigare. Det kan ha kommit nya påbud om att tillverkaren måste skriva så i sin anvisning. Det är ju en väldigt enkel regel, men trubbig, som folk kommer att ifrågasätta. Att å andra sidan beskriva alla problem som kan inträffa med långa skarvsladdar i serie tar upp en A4 som ingen kommer att ens läsa... Kanske värt att kontrollera att kabeln har arean 1.5 mm², typ H07RN-F 3G1.5 mm².
Ja huvudcentralen där berörd fas ligger har JFB som testas med jämna mellanrum.
Huvudsaken är att du inte låter det bli en mer permanent lösning. Nu verkar det ju inte vara så och dessutom har du vad det verkar gjort allt föredömligt så här långt efter förutsättningarna.Belmlu skrev:
VI börjar här : Ditt inlägg nr # 7 fordrar ett svar,och det tolkar jag som att jag inte vet vad jag skriver om, men kanske det är du som inte vet
Läs # 3 en gång till och begrunda texten noga. Så att komma med några pekpinnar är nog inte lämpligt i åtanke på din karriär, den är mera i teoretisk än praktisk.
Det står på varenda kabelvinda sen mist 20 år tillbaka med varningstext, men du kanske har någon sen 40 år tillbakaBo.Siltberg skrev:
Att du som ska veta så mycket om EL och gör det gällande på forumet i skrift och tar till något som att BORTSE vad andra skriver är nog inte bra, håll dig till sakligheten i en fråga som en TS ställer. Försök inte att gå som katten kring het gröt, med omskrivningar. Jag skrev bara vad som går att ha med dom belastningarna som TS hade och inget annat.Bo.Siltberg skrev:
Läs # 3 en gång till och begrunda texten noga. Så att komma med några pekpinnar är nog inte lämpligt i åtanke på din karriär, den är mera i teoretisk än praktisk.
Produkter som diskuteras: "kabelvinda"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Med tanke på att du skrivit "...om den inte är utrullad och en hög belastning blir vid vidarekoppling så kommer det att bli som en transformator som skapar värme som inte kan kylas av", vilket är helt tokigt, så håller jag helt med Bo på den punkten. Sladdvindan blir en spole men knappast en transformator.J jonaserik skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 946 inlägg
Ledsen jonaserik, det är så mycket felaktigheter, nonsens och irrelevant info i dina inlägg att jag inte orkar bemöta dem. Steamboy nämner en av dem. Gå vidare.
Den enda som skrivit om kabelvindor i denna tråd är du. TS skriver om förlängningskablar.J jonaserik skrev: