Hej

Ska skarva en kabel utomhus och vill ha så liten kopplingsdosa som möjligt. Vet ni viljen den minsta är? Helst ska den finnas i både svart och vit, om inte så får jag måla den.
 
Beror förstås på vad det är för kabel.
 
Ska montera ipkameror så det är nätverkskabel för utomhusbruk, ca 50v 600mA
 
Cat6?
 
E elmont skrev:
Krympslang över en lödd skarv är väl det "minsta" man kan ha. Krympslang finns ju i en mängd olika färger. Tex. [länk]
Det är det iofs, men frågan är om det blir så lyckat med nätverkskabel.
 
  • Gilla
Mattiasje
  • Laddar…
Förresten @polarsson , varför kör du inte med wifikameror?
 
Dom IPkameror jag har monterat klarar i princip hur enkel hopkoppling som helt, typ tvinna ihop trådarna.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Bara man inte tvinnar upp den alltför mycket borde det gå bra att löda. Kraven på kabel/skarv gäller främst för långa längder och höga hastigheter i störande miljöer.
Det är sällan man som privatperson har typ 50 meter lång kabel som man ska köra 10gbit över.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Förresten @polarsson , varför kör du inte med wifikameror?
Nu var ju inte frågan ställd till mig, man jag kan ge några orsaker till att inte köra över Wi-Fi:
Billigare apparater (för hemmabruk) har ofta ganska dåliga Wi-Fi chip och antenner, jag tappade ofta förbindelsen med min kamera som satt 5 meter från routern (bara en yttervägg och resten fri sikt).
Kan vara knepiga att koppla in, vissa kräver att man stänger av 5ghz nätet under installation.
Dom tar bandbredd som man kan vilja använda till andra saker. Bandbredden i Wi-Fi är begränsad och alla delar på samma.
 
  • Gilla
OlssoniVallby och 2 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
Nu var ju inte frågan ställd till mig, man jag kan ge några orsaker till att inte köra över Wi-Fi:
Billigare apparater (för hemmabruk) har ofta ganska dåliga Wi-Fi chip och antenner, jag tappade ofta förbindelsen med min kamera som satt 5 meter från routern (bara en yttervägg och resten fri sikt).
Kan vara knepiga att koppla in, vissa kräver att man stänger av 5ghz nätet under installation.
Dom tar bandbredd som man kan vilja använda till andra saker. Bandbredden i Wi-Fi är begränsad och alla delar på samma.
Ossj, bra tankar som jag inte tänkt på! (y)
 
Monterar man ip-kameror utomhus så vill man nog inte ge de människor man eventuellt vill filma vad de har för sig möjligheten att störa kamerorna...
 
  • Gilla
OlssoniVallby och 3 till
  • Laddar…
Bra poäng!
 
Fotografen Fotografen skrev:
Monterar man ip-kameror utomhus så vill man nog inte ge de människor man eventuellt vill filma vad de har för sig möjligheten att störa kamerorna...
...bara de inte kommer åt och kan klippa av kablarna...
 
  • Gilla
Richard87
  • Laddar…
Jo det går ju, det också, men kräver lite mer fotarbete och att man visar sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.