Tänkte sätta in en Vinga "mini-rulle" spotskena 2m i ett av barnens rum. Det sitter en takdosa mitt i taket men spotskenan tänkte jag sätta så den går 1m åt vardera håll från mittpunkten, drivern sätter man ju längst ut på ena sidan. Hur kopplar man ihop detta fackmannamässigt? Hur gör ni elektriker? Vill få det snyggt..

Har du någon bild på skenan och drivdonet?

Fyra vita riktbara spotlights med skensystem och monteringsdetaljer mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T trojlee skrev:
Tänkte sätta in en Vinga "mini-rulle" spotskena 2m i ett av barnens rum. Det sitter en takdosa mitt i taket men spotskenan tänkte jag sätta så den går 1m åt vardera håll från mittpunkten, drivern sätter man ju längst ut på ena sidan. Hur kopplar man ihop detta fackmannamässigt? Hur gör ni elektriker? Vill få det snyggt..
Är det verkligen en driver till en sådan skena.
Är det inte en 230V skena?

Peter2400 Peter2400 skrev:
Är det verkligen en driver till en sådan skena.
Är det inte en 230V skena?
Du har rätt. Det är en 1-fasskena men inkopplingspunkten är på en av ändstyckena.

T trojlee skrev:
Vinga har skarvdon i sortimentet som har anslutning för tex mitten matning

T trojlee skrev:
Du har rätt. Det är en 1-fasskena men inkopplingspunkten är på en av ändstyckena.
Det hade varit enklare med en central anslutning och 2 st 1 meters.
Bild på en centralanslutning för trossystem på vit bakgrund.
Skapa konto

En elektriker brukar inte bry sig så mycket om att gömma kablar. Det blir högst troligen en synlig kabel eller kabelkanal bredvid din skena.

Snyggt. Då ska jag beställa en sådan:cool:(y).

I innertaket i rummet kommer anslutningen bara it ur ett gammalt pansarrör som sticker ut en cm. Vad ska jag sätta för takdosa och vilken kabel ska jag ha för att anslita skenan?(utanpåliggande)..samt vilken klammer?

Hoppar på denna då jag även har installerat en, men drog en (ful) kabel parallellt med skenan till ena kortsidan. Kan man dela befintlig skena i två, och där sätta in ovannämnda skarvdon för att strömsätta och koppla ihop de två halvorna?

Jag har en likadan skena med anslutingsdonet i mitten mellan skenorna. Ansluten med lampstickpropp i uttaget och 20cm utanpåliggande kabel in i anslutningsdonet

Kanon. Vilken typ av kabel bör man använda? Vilket utanpåliggande lamputtag i taket kan man använda?

T trojlee skrev:
Snyggt. Då ska jag beställa en sådan:cool:(y).

I innertaket i rummet kommer anslutningen bara it ur ett gammalt pansarrör som sticker ut en cm. Vad ska jag sätta för takdosa och vilken kabel ska jag ha för att anslita skenan?(utanpåliggande)..samt vilken klammer?
Jag skulle montera skenorna så att anslutningsdonet hamnar ovanpå röret som kapas ner till nivå med taket och ansluta direkt med FK

• Gilla
maah
  • Laddar…
Såhär ser det ut hos mig

Taklampa med sladd lindad runt en krok på en vit vägg, bredvid en gardinskena.
Skapa konto
Interiör bild av ett rum med grå väggar, vitmålade dörr- och fönsterkarmar, en lampa som hänger från en kabelkanal och konst på väggen.
Skapa konto

• Gilla
Herr Klocka och 1 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Om du vill ha ett utanpåliggande lamputtag så tar du ett sånt här:
[länk]

Och en sån här sladd:
[länk]
Tusen tack. Nu ska jag kunna lösa installationen på ett snyggt sätt(y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.