En annan fråga som det kanske är onödigt att starta en ny tråd för.

Finns det kopplingsboxar där man inte drar kabeln genom ett membran utan istället fäller över ett lock?
Ska skydda en PoE konverterare som ska sitta utanpå fasaden. Kontakterna på den är större än själva kabeln, så vill helst inte dra den genom ett membran och spänna ut det för mycket. I princip skulle jag vilja ha samma funktion som https://www.biltema.se/hem/jul/julbelysning/vattentat-skyddsbox-2000040029 men med annat utseende såklart :)
 
tommib
Inte som någon produkt jag känner till inom elmarknaden. Kanske avsett för något annat.

En nyfiken fråga är varför du ska ha en PoE-konverterare på utsidan av fasaden. En av poängerna med PoE är att du bara ska dra en nätverkskabel.
 
Ok, nä jag lyckas inte hitta heller.

Ska splitta så jag kan koppla in extern ir strålkastare för att slippa ir effekter när det är dimma och snö tex.

Alternativet är att trycka in allt i kamerans kopplingsbox vilket kan bli trångt.
 
tommib
Dra en separat kabel för strålkastaren.
 
tommib tommib skrev:
Inte som någon produkt jag känner till inom elmarknaden. Kanske avsett för något annat.

En nyfiken fråga är varför du ska ha en PoE-konverterare på utsidan av fasaden. En av poängerna med PoE är att du bara ska dra en nätverkskabel.

Troligen för att han ej har en Poe switch,.men en Poe kamera? Då fungerar en sådan lösning.
 
Hej!

Jag har självklart både poe kamera och switch :D

Att placera en extern ir strålkastare ca 1m ifrån kameran är ett effektivt sätt att ta bort problem med ir blindhet vid snön och dimma. Nu har jag ethernetkabel ca 40m, delvis i mark, och tycker det känns onödigt att dra en 12v parallellt när jag redan har det framdraget.
Alltså, jag ska inte använda en poe injektor utan en poe splitter som separerar data och strömförsörjningen. Jag kommer alltså driva både kamera och ir strålkastare via ethernet kabeln efter splittern.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
P polarsson skrev:
En annan fråga som det kanske är onödigt att starta en ny tråd för.

Finns det kopplingsboxar där man inte drar kabeln genom ett membran utan istället fäller över ett lock?
Ska skydda en PoE konverterare som ska sitta utanpå fasaden. Kontakterna på den är större än själva kabeln, så vill helst inte dra den genom ett membran och spänna ut det för mycket. I princip skulle jag vilja ha samma funktion som [länk] men med annat utseende såklart :)
Gelskarvar funkar så. Men de blir marginellt snyggare än skar boxen.

Det finns förskruvningar som du kan få igenom RJ45 kontakter på och de tätar mot nätverkskabel.
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Gelskarvar funkar så. Men de blir marginellt snyggare än skar boxen.

Det finns förskruvningar som du kan få igenom RJ45 kontakter på och de tätar mot nätverkskabel.
Tack för svar!

Kör med förskruvning mot kamerans kopplingbox så det är ett alternativ. Hoppades på att det fanns något som tog mindre plats.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Det är säkert inget konstigt. Jag har bara aldrig sett det.
joakim_j joakim_j skrev:
Det är säkert inget konstigt. Jag har bara aldrig sett det.
Jodå, det är som @Papperskatt säger. Internetet här i detta huset går inte via fiber utan en router som har trådlös förbindelse med 4G/3G-nätet. För att få bättre mottagning härute på landet har jag satt upp två externa antenner (en för varje polaritet) på ena takkupan, riktade mot närmaste mobilmast som tillhör den operatör jag använder. För detta behövs kablar mellar router och antenner, av vilka några av nöden måste både dras och skarvas utomhus. Då har jag använt för ändamålet avsedd vulktejp, som snällt och fint smälter ihop till en enda geggig klump som isolerar mycket bra mot väder och vind.

(Sorry TS för OT.)
 
P polarsson skrev:
Hej!

Jag har självklart både poe kamera och switch :D

Att placera en extern ir strålkastare ca 1m ifrån kameran är ett effektivt sätt att ta bort problem med ir blindhet vid snön och dimma. Nu har jag ethernetkabel ca 40m, delvis i mark, och tycker det känns onödigt att dra en 12v parallellt när jag redan har det framdraget.
Alltså, jag ska inte använda en poe injektor utan en poe splitter som separerar data och strömförsörjningen. Jag kommer alltså driva både kamera och ir strålkastare via ethernet kabeln efter splittern.
Tips på bra poe-kameror? Måste säga att jag blev helt omvänd från planerna på wifigrejer av den här tråden, men sen när jag sökt på nätet har det varit svårt att hitta, tycker jag.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Jodå, det är som @Papperskatt säger. Internetet här i detta huset går inte via fiber utan en router som har trådlös förbindelse med 4G/3G-nätet. För att få bättre mottagning härute på landet har jag satt upp två externa antenner (en för varje polaritet) på ena takkupan, riktade mot närmaste mobilmast som tillhör den operatör jag använder. För detta behövs kablar mellar router och antenner, av vilka några av nöden måste både dras och skarvas utomhus. Då har jag använt för ändamålet avsedd vulktejp, som snällt och fint smälter ihop till en enda geggig klump som isolerar mycket bra mot väder och vind.

(Sorry TS för OT.)
Inga problem ;)
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Tips på bra poe-kameror? Måste säga att jag blev helt omvänd från planerna på wifigrejer av den här tråden, men sen när jag sökt på nätet har det varit svårt att hitta, tycker jag.
Vilken prisklass? Jag kör främs med dahua kameror i prisklassen 100-150 usd.
 
P polarsson skrev:
Vilken prisklass? Jag kör främs med dahua kameror i prisklassen 100-150 usd.
Allt är av intresse.
 
tommib
Jag kör fyra Reolinkkameror (Domen, 5k). De är helt ok och kostade 500 kr/st på reolink.com

Ett observandum är att de försöker ringa hem till någon server i Kina så man får blocka dem i brandväggen om man inte vill det.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.