2 395 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Elmatning från 2 fastigheter till gemensamt uthus?
Jag och min syster har varsitt fritidshus, 2 fastigheter med gräns mitt i gemensam gårdsinfart. Tvärs över gränsen ligger ett gemensamt uthus som strömförsörjs från syrrans hus.
När jag behöver ström i uthuset och utebelysning mm så måste jag in i hennes fritidshus, slå på ström och skruva ur alla säkringar till värmen mm så bara uthuset får ström.
Jag skulle vilja dra en egen kabel dit och med en 5polig brytare kunna välja varifrån uthuset matas.
Är det OK att göra så enl er erfarna elektrikare på forumet?
När jag behöver ström i uthuset och utebelysning mm så måste jag in i hennes fritidshus, slå på ström och skruva ur alla säkringar till värmen mm så bara uthuset får ström.
Jag skulle vilja dra en egen kabel dit och med en 5polig brytare kunna välja varifrån uthuset matas.
Är det OK att göra så enl er erfarna elektrikare på forumet?
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Du får inte bryta jordförbindelsen.
Jag skulle gissa att du måste ha en omkopplare av samma säkerhetsklass som vid inkoppling av reservkraftsaggregat. Det får inte finnas ens en teoretisk risk att du matar el till grannhuset, oavsett vilket fel som uppstår på omkopplaren. Det kan annars bli livsfarligt.
Jag skulle gissa att du måste ha en omkopplare av samma säkerhetsklass som vid inkoppling av reservkraftsaggregat. Det får inte finnas ens en teoretisk risk att du matar el till grannhuset, oavsett vilket fel som uppstår på omkopplaren. Det kan annars bli livsfarligt.
Jag har funderat på detta med jorden också.H hempularen skrev:Du får inte bryta jordförbindelsen.
Är det bättre att ha jorden obruten från en fastighet eller sammankopplad med båda?
Själv känner jag att båda alternativen känns sådär.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
Jag håller med om att det är sådär, även med omkopplingsbar matning.
Vad hindrar att en av stugorna matar uthuset separat, utan att stugan i sig behöver blandas in?
Direkt från endera mätarskåp?
I princip räcker det med att koppla in kabel före huvudbrytaren istället för efter (med beaktande att den kanske behöver säkras av).
Vad hindrar att en av stugorna matar uthuset separat, utan att stugan i sig behöver blandas in?
I princip räcker det med att koppla in kabel före huvudbrytaren istället för efter (med beaktande att den kanske behöver säkras av).
Ja det blir nog så.Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med om att det är sådär, även med omkopplingsbar matning.
Det finns mer gemensamma utrymmen så jag tullar på hennes elräkning i alla fall.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
Går det inte att göra en din sida och hennes sida i uthuset, du drar dit en egen kabel och en egen elcentral och egna uttag.
Utan att det på något vis är ihopkopplat.
Protte
PS, Hönshuset i gott minne. DS
Utan att det på något vis är ihopkopplat.
Protte
PS, Hönshuset i gott minne. DS
Hur mycket förbrukning rör det sig om i uthuset?
Att ni borde koppla uthuset före hennes huvudbrytare ser jag som självklart. Men sen är frågan om det är värt att koppla en elmätare i uthuset. Första elmätaren jag hittar kostar omkring 1500 kr, är förbrukningen så stor att det är värt investeringen?
Att ni borde koppla uthuset före hennes huvudbrytare ser jag som självklart. Men sen är frågan om det är värt att koppla en elmätare i uthuset. Första elmätaren jag hittar kostar omkring 1500 kr, är förbrukningen så stor att det är värt investeringen?
En trefasmätare för normkapsling får du för hälften av det. Sen ska den kopplas in såklart...P PatrikJo skrev:
Tanken med mätaren är att slippa eventuell osämja på grund av att ena parten måste betala elen som den andra använder. Kostnaden för den får man jämföra med kostnaden och omaket för att installera eventuella omkopplare eller bygga om så att husets olika delar matas från olika ställen.
Då känns en elmätare som en ganska enkel åtgärd.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Sker det någon eluppvärmning av uthuset? Annars måste det handla om helt försumbar förbrukning.
Nä ingen uppvärmning.H hempularen skrev:
Endast lyse och mycket sällan nått elverktyg.
Det handlar enbart om att jag vill få hela uthuset strömförsörjt utan att krångla i hennes stuga.
Lite lite men ytterst lite handlar det om att det skulle kännas bäst att förbruka egen ström, vet av erfarenhet att alla inte har full koll på vad olika förbrukare kostar.
Jag vet att lyset kostar 10kr, hon kanske tror det kostar 1000kr. Lite så.
Men vi har gemensamma uppvärmda utrymmen också som ska få elmätare.
Den har legat på hyllan i många år men inte blivit installerad. Mest för att far betalt för båda stugorna ändå, ialla fall hittils.
Klicka här för att svara