Hey folks. Jag är elektriker, har gått på entreprenad hela mitt "el-liv" har bytt mätartavla, och hela elcentral. Allt har gått bra tills idag. Skulle byta faseskena så den täcker hela raden. Har innan haft bergvärmepumpen kopplad direkt på huvudbryraren. Nu när jag lägger den på en egen 16A grupp så löser jfb. Varför? Har mätt och allt verkar se bra ut.

Ligger faserna och nollan till bergvärmepumpen på samma sida av jordfelsbrytaren?

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har innan haft bergvärmepumpen kopplad direkt på huvudbryraren.
Vad har du för nått?

Fotografen Fotografen skrev:
Ligger faserna och nollan till bergvärmepumpen på samma sida av jordfelsbrytaren?
Ja, dom gjorde det när jag flyttade om för att färdigställa centralen.

G Grod4n skrev:
Vad har du för nått?
Om du menar fabrikat så är det en ivt-pump från-07.

B Bobban1 skrev:
Om du menar fabrikat så är det en ivt-pump från-07.
Menar 2003.

B Bobban1 skrev:
Menar 2003.
Svarade på en annan fråga och rörde ihop dom

Har för mig att installatörer lägger matning till energimätare(?) för värmen utanför alla grupper för att strömmen aldrig ska brytas till dem? Så kolla lite noggrannare vad det handlar om här.

För övrigt löser JFBn till 99.99% pga felaktig inkoppling. Kontrollera att faser och tillhörande nollor ligger på samma sida om JFBn.

Lägg upp bilder så kanske vi kan hjälpa dig
Annars blir det bara vilda gissningar som kan leda in dig på fel spår

Närbilder på säkringar, jfb och noll-skena -skenor

Anger IVT att det är lämpligt att koppla in bergvärmepumpen via jordfelsbrytare?

Nej fan, ibland går inte hissen hela vägen upp. Direkt efter att jag skrivit inlägget så åkte hissen en våning högre. Är ju inte så konstigt om jfb löser när faserna ligger efter jfb och nollan innan. Bvp ska ligga utanför jfb.

Man blir lätt stressad när man står där och inte får igång bvp. Får man bara sätta sig ner några minuter och tänka så löser det sig oftast. Tack för svaren

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.