1 056 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
El-fråga .
Hey folks. Jag är elektriker, har gått på entreprenad hela mitt "el-liv" har bytt mätartavla, och hela elcentral. Allt har gått bra tills idag. Skulle byta faseskena så den täcker hela raden. Har innan haft bergvärmepumpen kopplad direkt på huvudbryraren. Nu när jag lägger den på en egen 16A grupp så löser jfb. Varför? Har mätt och allt verkar se bra ut.
Ligger faserna och nollan till bergvärmepumpen på samma sida av jordfelsbrytaren?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 829 inlägg
Har för mig att installatörer lägger matning till energimätare(?) för värmen utanför alla grupper för att strömmen aldrig ska brytas till dem? Så kolla lite noggrannare vad det handlar om här.
För övrigt löser JFBn till 99.99% pga felaktig inkoppling. Kontrollera att faser och tillhörande nollor ligger på samma sida om JFBn.
För övrigt löser JFBn till 99.99% pga felaktig inkoppling. Kontrollera att faser och tillhörande nollor ligger på samma sida om JFBn.
Nej fan, ibland går inte hissen hela vägen upp. Direkt efter att jag skrivit inlägget så åkte hissen en våning högre. Är ju inte så konstigt om jfb löser när faserna ligger efter jfb och nollan innan. Bvp ska ligga utanför jfb.
Man blir lätt stressad när man står där och inte får igång bvp. Får man bara sätta sig ner några minuter och tänka så löser det sig oftast. Tack för svaren
Man blir lätt stressad när man står där och inte får igång bvp. Får man bara sätta sig ner några minuter och tänka så löser det sig oftast. Tack för svaren
Klicka här för att svara