D
Jag har apparatdosor där elementen ska sitta. Vad är snyggast och mest rätt att använda för att dra ut sladden till elementen.

Jag tänker mig någon form av lock plus dragavlastning.

länka gärna

Det är alltså element 400v som ska anslutas fast till apparatdosa/rotdosor.

D
Snyggast vore väl sådana här doslock men frågan är om de inte ger vika om man drar i kabeln?

Den är väl kanske tänkt för klamrad kabel.

• Vit ABB doslock för elinstallation, två skruvhål, mittenutskjutning för klamrad kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska ha någon form av dragavlastning och en anslutningsdosa är väl den vanliga lösningen. Finns lite olika modeller där vissa säkert är snyggare än andra. Här är en:

Vit Schneider Exxact anslutningsdosa för elektrisk installation, med pris och produktbeskrivning.
Skapa konto

D
Den där anslutningsdosan är 26mm djup. Känns spontant som den lämpar sig bäst för rörutlopp i väggen eller utanpåliggande.

Det brukar finnas särskilda uttag till element. Här är ett exempel: https://www.clasohlson.com/se/Kopplingsbox-för-element/p/Pr362498000

Då blir det jackningsbart vilket är en fördel om man någon gång tillfälligt vill plocka ner elementet. Men den är större än anslutningsdosan som Alfredo länkar. Jag kan inte påminna mig att jag sett en anslutningsdosa som inte sticker ut från väggen. Locket du visar bild på är inte helt lyckat för ändamålet eftersom det saknar dragavlastning. Är inte anslutningen bakom elementet så att den inte syns?

D
Anslutningen kommer inte synas.

Dock kommer det dröja innan elementen installeras. Så dosan kommer va synlig tills renoveringen är klar. Lite fånigt men de bjuder jag på :)

kanske nåt sånt här skulle fungera?

• Anslutningsdosa och ram från Schneider Exxact, modellerna Vit kombination och Primo Vit.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.