3 064 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Metall-uttag i badrum
Jag gissar att badrummet gjordes om på 80- eller senast 90-talet och nu när jag googlat verkar det redan då varit krav på jfb för uttag i badrum så något har ju blivit fel. Ägarna innan var som sagt lite skumma och ägaren innan dess som troligtvis gjorde renoveringen har gått bort.
Jag bröt huvudströmbrytaren och tog bort kåpan till proppskåpet. Som jag förstått det måste man ha separat jord och nolla för jfb men på (den enda) skenan längst upp sitter en salig blandning av gul/grönt, rött, blått och svart. Är det så illa att hela proppskåpet måste bytas ut?
Jag bröt huvudströmbrytaren och tog bort kåpan till proppskåpet. Som jag förstått det måste man ha separat jord och nolla för jfb men på (den enda) skenan längst upp sitter en salig blandning av gul/grönt, rött, blått och svart. Är det så illa att hela proppskåpet måste bytas ut?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Det är onödigt att exponera utsatta delar i ett badrum. Så ett byte till motsvarande varianter i plast vore inte fel. Man kan ju undra ifall dessa kapslingar verkligen är skyddsjordade eller om man "glömde" ordna det vid installationen.
Allvetare
· Härifrån
· 789 inlägg
Kontroll av skyddsjorden kan man ju inte svara för genom bild, utan det krävs ju mätning för, men jag håller med Bo om att man hoppas att även själva kapslingarna är jordade.
Det är som sagt inget fel med dessa uttagen (materiealvalet) förutom det estetiska, skall man oroa sig över exponerade metalldelar skulle jag nog vara mer nervös över tvättmaskinens- och torktumlarens plåtkapslingar än uttagens.
Det är som sagt inget fel med dessa uttagen (materiealvalet) förutom det estetiska, skall man oroa sig över exponerade metalldelar skulle jag nog vara mer nervös över tvättmaskinens- och torktumlarens plåtkapslingar än uttagens.
Troligen behövs inte "proppskåpet" bytas, enklast/billigaste är kanske att sätta en kapsling med en JFB för just den gruppen om man tycker det blir för dyrt att löpa hela linan ut.T Trrttsch skrev:Jag gissar att badrummet gjordes om på 80- eller senast 90-talet och nu när jag googlat verkar det redan då varit krav på jfb för uttag i badrum så något har ju blivit fel. Ägarna innan var som sagt lite skumma och ägaren innan dess som troligtvis gjorde renoveringen har gått bort.
Jag bröt huvudströmbrytaren och tog bort kåpan till proppskåpet. Som jag förstått det måste man ha separat jord och nolla för jfb men på (den enda) skenan längst upp sitter en salig blandning av gul/grönt, rött, blått och svart. Är det så illa att hela proppskåpet måste bytas ut?
Fint! Om det vore en miljonvilla i en stad hade jag gladeligen investerat massa i huset men detta är ett 200.000kr hus i en avfolkningsbyggd som dessutom är byggt på sumpmark. Jag nöjer mig med att det är någorlunda säkert att bo i.
Jag har nu också öppnat brytaren och kontakterna och mätt lite och det ser ut att vara i sin ordning med jorden.
Jag har nu också öppnat brytaren och kontakterna och mätt lite och det ser ut att vara i sin ordning med jorden.
Se till jordfelsbrytaren så har du säkerhet... kablarna från brytaren är troligen av fel typ men ingen säkerhetsriskT Trrttsch skrev:Fint! Om det vore en miljonvilla i en stad hade jag gladeligen investerat massa i huset men detta är ett 200.000kr hus i en avfolkningsbyggd som dessutom är byggt på sumpmark. Jag nöjer mig med att det är någorlunda säkert att bo i.
Jag har nu också öppnat brytaren och kontakterna och mätt lite och det ser ut att vara i sin ordning med jorden.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Och som sagt. Man kan antingen sätta en jordfelsbrytare som täcker hela centralen, men det kan kräva en del arbete, eller utbyte av hela centralen, eftersom du inte har separerad neutral och jordskena (går att eftermontera en neutralskena). Eller bara sätta en jordfelsbrytare på just den gruppen till badrummet, utanför centralen. Det ä troligen en trefasgrupp, baserat på utseendet i badrummet.
Tvättmaskin och torktumlare ligger på varsin säkring under varandra i centralen så visst det är nån gammal trefas.
Kablarna från uttagen har förutom gul/grön jord nån sorts metall-fläta kopplad till jordskruven. Gissar att det är skärm.
Och absolut, ska se till att få jfb till de uttagen installerad.
Kablarna från uttagen har förutom gul/grön jord nån sorts metall-fläta kopplad till jordskruven. Gissar att det är skärm.
Och absolut, ska se till att få jfb till de uttagen installerad.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Nej, det är inte JFB som ger säkerhet mot elchock som jag antar att du menar. JFBn förhindrar inga olyckor. Den bara mildrar konsekvensen av en olycka så att du (kanske) överlever. Ingen vill uppleva att lösa ut en JFB med ström genom kroppen, tro mig. Man kan ingalunda känna sig säker med en JFB i installationen, lika lite som man kan känna sig säker med säkerhetsbälte vid olyckor med bilen.R Renoverajämt skrev:
I ett badrum finns dessutom risken att en JFB är overksam pga de höga strömmar genom kroppen som är möjliga där med stor blöt kontaktyta mot kroppen. Därför finns kravet på kompletterande skyddsutjämning i badrum, och därför ansåg jag det onödigt med onödiga utsatta delar (i form av dessa uttag i metall).
Säkerheten mot elchock kommer ifrån en korrekt installation, t.ex att dessa uttag verkligen är skyddsjordade. Man kan inte "åtgärda" en farlig anläggning genom att installera en JFB.
Därefter kommer JFBn in i bilden, och är givetvis lika viktigt som säkerhetsbältet för att ge skydd vid de olyckor som trots allt kan inträffa.
Jag tror att RenoveraJämnt menade att förutsatt att jorden är korrekt ansluten så blir det säkert nog (och lagligt) med en jfb installerad. Men bra med ett förtydligande.
Om det är bättre med äkta plast så antar jag att även brytaren bör bytas ut?
En till anledning till att jag inte vill byta ut nåt i onödan är alla extra gamla borrhål som blir över. Det var ganska många synliga pluggar efter gamla hyllor och skåp som jag plockat bort och fyllt hålen med silikon.
Om det är bättre med äkta plast så antar jag att även brytaren bör bytas ut?
En till anledning till att jag inte vill byta ut nåt i onödan är alla extra gamla borrhål som blir över. Det var ganska många synliga pluggar efter gamla hyllor och skåp som jag plockat bort och fyllt hålen med silikon.
Klicka här för att svara
