Jag vill utöka med flera vägguttag så jag undra hur gör man om man ska köra utanpåligande

E
X Xhevdet 70 skrev:
Jag vill utöka med flera vägguttag så jag undra hur gör man om man ska köra utanpåligande
Du skruvar upp uttaget, spikar upp kabeln och kopplar in det.

Bryt spänningen, blockera mot tillkoppling och spänningsprovar först.

• Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker mer om det är vanligt att dra utanpåligande på ett vardagsrum eller ska man använda nån sorts listor eller kanaler

E
X Xhevdet 70 skrev:
Jag tänker mer om det är vanligt att dra utanpåligande på ett vardagsrum eller ska man använda nån sorts listor eller kanaler
Du går ovanpå golvlisten ofta.

Men det finns olika alternativ.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
X Xhevdet 70 skrev:
Personligen tycker jag list eller kanal ser hemskt ut. Snyggt spikad kabel ser proffsigt ut. Överkurs är att dra det i väggen men det är ett väldigt stort merarbete.

• Gilla
Papperskatt och 2 till
  • Laddar…
Jag tänkte att ta strömen från en dosa högt upp men som du beskriver ska jag ta ifrån en befintlig uttag

Du behöver förklara mer vad det handlar om för att kunna få ett bra svar. Handlar om det om några få meter i ett bostadsrum? Vad är uttaget tänkt att användas till? Var vill du montera det? Arbetet är behörighetskrävande.

Om kopplingsdosan används för uttag och belysning i detta rum så kan man ta ström därifrån. Använd toppklämmor som t.ex Wago 221. Försök inte komplettera en "tomtehatt" med fler ledare, det kräver yrkesskicklighet.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver förklara mer vad det handlar om för att kunna få ett bra svar. Handlar om det om några få meter i ett bostadsrum? Vad är uttaget tänkt att användas till? Var vill du montera det? Arbetet är behörighetskrävande.

Om kopplingsdosan används för uttag och belysning i detta rum så kan man ta ström därifrån. Använd toppklämmor som t.ex Wago 221. Försök inte komplettera en "tomtehatt" med fler ledare, det kräver yrkesskicklighet.
Handritad skiss av ett vardagsrum med markerade väggar, kopplingsdosa och uttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

X Xhevdet 70 skrev:
[bild]
Här skickar en skiss hur jag vill göra . Det jag undrar om kabbel dragning ska använda spikar eller nån kanal, hur brukar man göra när det gäller vardagsrum eller annat rum i lägenheten

E
X Xhevdet 70 skrev:
Här skickar en skiss hur jag vill göra . Det jag undrar om kabbel dragning ska använda spikar eller nån kanal, hur brukar man göra när det gäller vardagsrum eller annat rum i lägenheten
Det går vilket som, fundera var kabel syns minst och sitter bäst skyddad.
Du ska inte spika genom kabeln, spik klammer sa jag.

Du kanske känner till att man enligt svenska lag inte får utföra dessa installationer med mindre än auktorisation B.

Om du lägger upp ett foto på det du skissat kanske det går att bedöma lämpligast väg för kabeln. Det sitter inget på andra sidan väggen?

• Gilla
Xhevdet 70 och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:

Bra svar, men jag tänker på uttrycket "tomtehatt" så finns dessa i transparent och grön som jag sett men har aldrig sett en tomte med transparent luva så "fingerborg" borde va ett bättre namn:thinking:

Här hade jag valt att lägga en kabel från det befintliga uttaget 3. Det blir snyggare att lägga kabeln på golvlisten än att dra ner den från dosa 1 längs vägghörnet. Förutsätter att det finns en golvlist såklart men det brukar det ju göra...
Arbetet är som sagt behörighetskrävande. Problemet är att ett så litet jobb kommer kosta skjortan om du ska ha dit en elektriker vitt, om någon ens vill ta jobbet. Har du inte full koll själv (och då hade du förmodligen inte ställt frågan här) så fundera på om du känner någon som har erfarenhet av elarbete och kan hjälpa dig.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Här hade jag valt att lägga en kabel från det befintliga uttaget 3. Det blir snyggare att lägga kabeln på golvlisten än att dra ner den från dosa 1 längs vägghörnet. Förutsätter att det finns en golvlist såklart men det brukar det ju göra...
Arbetet är som sagt behörighetskrävande. Problemet är att ett så litet jobb kommer kosta skjortan om du ska ha dit en elektriker vitt, om någon ens vill ta jobbet. Har du inte full koll själv (och då hade du förmodligen inte ställt frågan här) så fundera på om du känner någon som har erfarenhet av elarbete och kan hjälpa dig.
Jag glömde nåt på ritningen att det finns ett dörr där, därför blir det svårt.
Jag kan funktionelt hur saker och ting funkar men undrar hur det blir bäst både estetisk mässig och kanske berör mässigt så att det inte så lätt att nån drar på kabbel. Här en ny ritning Handritad planritning med två väggar, dörröppning och anteckningar om elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och det allra enklaste och billigaste är förstås en förlängningssladd med grenuttag som du får koppla själv. Kostar från ca 50 kr och klart på en minut. Jag tycker det kan vara ett fullgott alternativ då det är i samma rum och ser inte ut att vara så lång sträcka. Sitter det en dörr mellan 1 och 2 blir det förstås inte lika bra, men kan du lägga det bakom en soffa eller bokhylla så syns det ju inte alls.

Edit, ser att du lade upp en bild nu med dörren inritad och det förklarar varför du vill ha ett uttag och inte en skarvsladd där. Går det att dra från andra hållet istället?

T
Är det en vanlig reglad gipsvägg kan det vara möjligt att få till en flexslang mellan det nya uttaget och den gamla dosan, men det är en hel del förutsättningar som måste stämma för att det ska fungera utan att man behöver riva upp väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.