Jag har haft en tråd i belysningsforumet om belysningen i vårt biorum, sista frågan var det lite knapert med bra svar på så jag provar här i stället.

Jag ska montera 24 konstantströmsled fördelade på sex drivdon. Tanken är att använda deras inbyggda dimmer med en tryckknapp, kopplad trådat på vanligt vis. Min önskan är att ha en enkel fjärr som duplicerar tryckknappens funktion, så att jag kan släcka och tända enkelt från soffan.

Jag tänker att vilket enkelt relä som helst (Nexa eller liknande) skulle funka att parallellkoppla (om den tänder vid sluten krets, vilket jag tror, annars seriekoppla) med tryckknappen, inte sant? Kruxet är att hitta ett med en fjärr som fungerar som en tryckknapp, alltså att den sluter så länge jag håller knappen intryckt och sen öppnar igen. Det känns väldigt opraktiskt om man ska behöva göra det manuellt med två olika knappar, som de vanliga Nexa-sändarna. Någon som känner till var man kan hitta en sådan?

Om inte den här enkla lösningen går att hitta så vet jag att det finns ett helt ormbo av mer eller mindre avancerade automationslösningar, men jag kör helst på enklast möjliga just nu.
 
Enklast är väl att sätta en trådlös dimmerpuck som styrs antingen via fjärr/app eller en återfjädrande tryckknapp?
Antingen en som 'dimmar' primärspänningen till drivdonen eller en som ger 0-10V ut om drivdonen stödjer det.
 
useless useless skrev:
Enklast är väl att sätta en trådlös dimmerpuck som styrs antingen via fjärr/app eller en återfjädrande tryckknapp?
Antingen en som 'dimmar' primärspänningen till drivdonen eller en som ger 0-10V ut om drivdonen stödjer det.
Jag har en återfjädrande tryckknapp som kommer att sitta vid dörren och vara kopplad trådat till drivdonen. Det enda jag vill ha är en fjärr som dubblerar samma funktion. Drivdonen kan styras med 0-10V också, jag vet att det finns en hel del olika produkter för det men det är där jag känner att det börjar bli onödigt krångligt för den extremt enkla funktionen jag önskar :)
 
Enklaste lösningen för den enkla funktionen är väl att använda en färdig produkt avsedd för ändamålet?
 
Tror inte du hittar någon fjärrkontroll som sedan styr en mottagare på det önskade viset.
 
Det finns Z-wavemotagare med 10 V-styrutgång som även har ingång för väggbrytare.
Kanske går det sedan att mecka ihop något med en Z-wave-fjärr som styr mottagaren antingen direkt eller via en controller.
 
M Myckling skrev:
Kan denna fungera? [länk]
Inte som kravspec. ser ut. Ett eller två tryck sänder till/från till en nexamottagare, hur länge man håller ner knappen påverkar ej styrd till/från-mottagare.
Sedan kan den använda scenarioinställning mot några nya modeller av nexa-enheter
 
"DIMMER – Tryck och håll inne knappen för att dimmra, släpp upp knappen när önskad ljus-nivå har uppnåtts. LED blinkar Grönt under tiden knappen är nedtryckt."
 
M Myckling skrev:
"DIMMER – Tryck och håll inne knappen för att dimmra, släpp upp knappen när önskad ljus-nivå har uppnåtts. LED blinkar Grönt under tiden knappen är nedtryckt."
Ja det är korrekt, men nu önskade man använda drivdon med ingång för återfjädrande knapp, alt. 0-10 V-styrsignal.
Denna typ av drivdon brukar inte fungera att dimmas på primärsidan.
 
E etompau skrev:
Ja det är korrekt, men nu önskade man använda drivdon med ingång för återfjädrande knapp, alt. 0-10 V-styrsignal.
Denna typ av drivdon brukar inte fungera att dimmas på primärsidan.
OK, då fattar jag. :)
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
En tänkbara lösning är att använda en Plejd CTR-01 som via 0-10 V styr drivdon. Väggbrytaren kopplas till Plejden.
Använd sedan en trådlös knapp WPH-01 eller WRT-01 som fjärrkontroller. Någon lämplig kapsling lär behövas för dessa knappar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Alltså, jag har en färdig uppsättning som kan dimmas med en tryckknapp, en enkel brytare och i princip skulle en komponent för en rund hundring kunna användas för att fjärrstyra den:

https://www.bauhaus.se/lcmr-1000-in...ZpDcP2vcC-7LrbYBbfYoRUY4DsdEkRCBoCr2kQAvD_BwE

Med det lilla abret att fjärren inte fungerar som jag önskar... Jag är lite förvånad att det verkar vara en så ovanlig önskan, med tanke på att det känns som tryckknappsdimmers har blivit väldigt vanligt på senare år.

Det är förstås så att det finns en viss priskänslighet, jag har sett Plejd CTR-01 och egentligen verkar det rätt nice om man kunde ha Plejds renova-vriddimmer kopplad till den i stället, det är inte så att jag ser något självändamål med just tryckknappen. Men, då är man uppe en bra bit över tusenlappen innan man ens har köpt en fjärrkontroll. Dessutom, om jag ska börja köpa in mig i ett system för hemautomation så känns det som ett väldigt mycket större projekt, där jag har en lång kravlista utöver de här futtiga spotarna i biorummet... Då vill jag kunna styra och koppla ihop larm (och dörrlås), övervakning, elförbrukning, värme och ventilation för att bara nämna det jag kommer på på rak arm :)
 
Nexa-grejorna är i princip gjorda för att tända och släcka lampor.
LCMR-1000 läger ut 230 V på sina plintar så den kan du inte använda.

WMR-3000 har potentialfria utgångar och skulle i princip kunna kopplas parallellt över väggbrytaren.
Sedan hur den fungerar tillsammans med drivern är en annan femma, då det blir svårt att få till korta pulser/slutningar via den och en fjärrkontroll. Den kommer i alla fall inte släppa slutningen när fjärrkontrollens knapp släpps upp.

Det är inte så dyra grejor så kanske ska du testa, men är rädd att det inte blir bra.
 
E etompau skrev:
Nexa-grejorna är i princip gjorda för att tända och släcka lampor.
LCMR-1000 läger ut 230 V på sina plintar så den kan du inte använda.

WMR-3000 har potentialfria utgångar och skulle i princip kunna kopplas parallellt över väggbrytaren.
Sedan hur den fungerar tillsammans med drivern är en annan femma, då det blir svårt att få till korta pulser/slutningar via den och en fjärrkontroll. Den kommer i alla fall inte släppa slutningen när fjärrkontrollens knapp släpps upp.

Det är inte så dyra grejor så kanske ska du testa, men är rädd att det inte blir bra.
Malmbergs-drivdonen ska ha 230v på tryckknappsingången, så den borde nog kunna funka. Jag har ett par på olika ställen i huset, men som du säger så lär det inte funka så bra att slå av och på för att släcka, det blir en för b-ig lösning även om man skulle lära sig att hantera det. Visade den mest för att peka på principen, behövs bara en jätteenkel komponent.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.