En annorlunda kontaktannons ... var kan jag hitta en gammal honkontakt till min c:a 70 år gamla Electrolux köksassistent - det handlar alltså om honänden på anslutningskabeln, den ska passa till två snedställda stift på själva maskinen.

Bild?

Hand håller en grå plastadapter med dubbla hål, troligtvis från en Nilfisk dammsugare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är säkert en sådan här han menar, tror att de fanns på Nilfisk dammsugare också.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Brödrostsladdar passar

nisse123 nisse123 skrev:
[bild]
Det är säkert en sådan här han menar, tror att de fanns på Nilfisk dammsugare också.
Och det är min hand !

• Gilla
nisse123
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Brödrostsladdar passar
Jag har sett brödrostsladdar med runda hål. Menar att du att en sån kan passa, det verkar väl inte uteslutet.

Bästa svaret

Den där kontakten med flata stift är en udda grej, varianten med runda stift var betydligt vanligare. Min gamla Assistent har också en sådan anslutning. Här kan du läsa mer om den, kolla kontakt nummer 13.
https://www.plugsocketmuseum.nl/PowerCord2.html

Jag har rätt sladd kvar men jag testade nu om det passar med den "rundhålade" sorten. Bortsett från hålens form så är kontakterna lika. De runda hålen griper bra om de platta stiften men anliggningsytan blir förstås mindre. Jag tror inte att det är ett problem med de effekter det rör sig om här.

Om du vill ha kontakten med runda hål så kan du få den av mig.
Två olika strömkontakter, en med flata stift och en med runda hål, bredvid varandra på ett träbord.
Skapa konto
Gammal Assistent köksmaskin med en ovanlig kontakt med platta stift på dess gula kropp.
Skapa konto
En gammal elektrisk kontakt med platta stift på ett beige underlag.
Skapa konto

• Gilla
Laslo Kelemen och 1 till
  • Laddar…
Tack för ett intressant svar. Tänk att det fanns ett museum för gamla kontakter ! Jag har också originalkontakten kvar så jag sitter inte i sjön, min förfrågan var lite mer av gardering för framtiden.
"Assistenten" tror jag är från 1950-talet och jag använder den fortfarande för att knåda deg till bröd då och då. Undrar om nutida motsvarande apparater kommer att fungera lika länge ...

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Det finns något för alla på internet, även för den som är intresserad av gamla kontakter :cool:

Ja det är rejäla grejer dom där gamla assistenterna, min går som ett urverk.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.